Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-16, 04:38
  #1
Medlem
ClinicallyBlazes avatar
Ny podcast med Färska Prinzen och Armann från hiphop-gruppen Dom Viktiga Skorna:

Citat:
Pilotavsnittet där Prinzen och Armann bjuder på världspremiären av en rad olika fasta inslag såsom "Constructive critique", "Vilka är dom", "Gammal dänga" och "Vi löser ett mord". Dessutom öppna telefonslussar i slutet där lyssnarna ringer in och pratar med Dom Viktiga Skorna för att önska vad de ska göra för låt till nästa vecka. Njut!

http://musicgorningspodcast.podbean.com/e/1-piloten/
Citera
2018-03-22, 03:44
  #2
Medlem
Ambivalens_s avatar
Jag gillar idéen att integrera fansen inför nya släppet och jag gillar radiokonceptet med fasta inslag och övertända, överambitiösa radiopratare (påminner lite om Nilecity-konceptet). I linje med deras inslag "Constructive critique" kan jag kritisera påilotavsnittet litegrann (tror inte FP skulle läsa tråden men kanske Armann gör?).

- Det var lite väl flamsigt och fnittrigt fär min smak. Mycket av deras ironiska humor är ju effektiv för att de gör den så pass "straight" att man som lyssnare får en känsla av att det är en riktig, ej påhittad, karaktär. Känslan är ju åtminstone att de självmedvetet överdriver drag de redan sitter på. Men det är svårare att som lyssnare acceptera "suspension of disbelief" när de så tydligt fnissar åt ironin. Jag förstår att de inte är lika mycket i karaktär under poddandet som i musiken, men jag tror att de kommer hitta den rätta balansen mellan att vara i och utanför karaktär efter några avsnitt.

- Constructive critique. Detta segmentet fungerade inte alls i piloten. Den ironiska, dåliga engelsken var möjligen kul de första stapplande meningarna, men sen blev det bara tröttsamt - hur långt var inslaget, 30 minuter? Kunde klippts bort helt.

- Vilka är dom-inslaget är mer lovande. De började med att kritisera Promoe och Kaptens Röd text. Att konfrontera svenska artisters svepande, vaga, populistiska texter är något som dessa poddare är särskilt lämpade för. Om de bara lägger ned tid på att förbereda detta segmentet kan det nog bli riktigt bra.

- löser ett mord. Jag gillar konceptet att ta dessa karaktärer och spela på stereotyper, fördomar, paranoia, irrationalitet samtidigt som man parodiserar Veckans brott och dylikt. JNI hade passat perfekt som inhoppare i detta segment.

- gamla låtar. Jag uppskattar musiken mitt i allt radiopratande och jag gillar anekdoterna kring låtarna. Funkade bra!

- folk ringer in. Kunde blivit crinch med småkids som ringer in och säger hur ball Färska Prinzen är, men jag tyckte det funkade helt okej. Om riktigt udda karaktärer ringer in kan det bli i framtiden. Visst var det JNI som "ringde in" först?

- Radiojinglarna. Var näst bäst i hela showen. Går inte att använda för mycket och är det några som ska kunna göra bra jinglar så är det skits-mästarna i RIS.

-Personliga anekdoter. Absolut bäst i hela showen. Anekdoten om när JNI var arbetslös, och spelade trucksimulator, hela dagarna inte för att simulera att köra truck i sig, utan för att simulera att ha ett jobb - var absolut toppklass! Att han sen ringer Martin 2 på natten en tisdag för att tala om att han fått ett visst kemi-certifikat i spelet, vilket Martin var föga imponerad av, fångade verkligen karaktären JNI och deras relation så jävla bra. Jag hoppas på fler anekdoter om RIS-sällskapet, någon per avsnitt.
Citera
2018-03-27, 19:03
  #3
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Håller med om det mesta, Ambivalens. Konstruktiv kritik på engelska spårade och blev bara långdraget.

Men annars var det mesta ball och denna kommer följas slaviskt. Fokus bör som Ambivalens skriver ligga på personliga anekdoter, gärna kring plattorna.

Förslag på fast segment: diskutera en av låtarna på Ta Din Fajja varje vecka. Eller diskutera en av RIS plattor.

Kemcertet i Truck Driver. Haha.
Citera
2018-03-27, 19:16
  #4
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Örjan Perotti is back!

Citera
2018-04-23, 03:33
  #5
Medlem
Anberss avatar
De borde verkligen släppa soundboarden eller vad det är som de har jinglarna i som patreon-exklusivt material, hade fått mig att donera trots att det vore otroligt oansvarigt att göra med min privatekonomi
Citera
2018-04-24, 13:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
De borde verkligen släppa soundboarden eller vad det är som de har jinglarna i som patreon-exklusivt material, hade fått mig att donera trots att det vore otroligt oansvarigt att göra med min privatekonomi

Multitalented!
Citera
2018-04-24, 16:39
  #7
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamemeritus
Multitalented!
Haha, This is Radio Niger.com
Citera
2018-04-26, 16:10
  #8
Medlem
lagerhyllans avatar
Har dom en patreon? Älskat Martin, färska prinzen sen 2003.

Älskar hans anekdot från senaste avsnittet.

Såna fjantar som är ute på stan och försöker sälja el-avtal hade sagt något i stil med:

''Färska behöver du nytt tv-avtal?'' när han hade gått förbi en sådan säljare.

Citera
2018-04-26, 16:11
  #9
Medlem
lagerhyllans avatar
Jag tycker de borde lägga till ett segment där de spelar låtar som aldrig släppts eller liknande.

De borde absolut släppa låtarna de fixar på spotify, varför gör dom inte det?
Citera
2018-05-01, 19:46
  #10
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Vilka jävla låtar! Den här podden levererar. GBG-arbetarklasslåten var det roligaste jag hört i år.
Citera
2018-05-03, 18:34
  #11
Medlem
Wetterbergs avatar
Jag älskar podden! Humor på hög nivå! Kul att Prinzen sänder live med tanke på hans uttalde scenskräck. Ser fram emot helgens avsnitt!
Citera
2018-05-03, 21:51
  #12
Medlem
Tycker det bara blir bättre och bättre. Har varit fan av Prinzen länge, och även RIS (som i motsatsen till potatis) i allmänhet. Lite kluven till att folk kan ringa in, även om det kommit ett par kul typer. Det som stör mig mest är väl att samma snubbe ringer varje gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback