Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-03-20, 05:05
Medlem
RavenBlacks avatar
Skulle vilja ha eran syn på en händelse som skedde förra veckan.
Misshandel, diskriminering och övervåld.

Långt inlägg, men lika bra o ta det detaljerat.

Jag och min sambo befann oss på en Viking Line kryssning på Cinderella förra veckan.
Det var en lugn kryssning, mestadels 65+ och dansbands kryssning.
Vi är i 30 års åldern, men sticker ut på grund av vi är rejält tatuerade och har dreads.

Detta sker vid 23.00 och vi båda är nyktra, bortsett från ca 3 öl var.
Min sambo står lugnt och stilla och väntar medans jag är på toaletten.

Vakterna går då fram och frågar varför han står där. Samma sekund som jag kommer ut, lägger de två vakterna ned honom på golvet och belägger honom med handfängsel.
Vi frågar lugnt vad vi gjort och om det hela beror på ett missförstånd.

Han är lugn, kämpar inte emot på något sätt och vi säger att vi inte förstår varför, men respekterar deras beslut som ordningsvakt och går med på att bli eskorterad till hytten.

Väl inne i hissen flinar de båda ordningsvakterna åt mej, vrider sedan hans fängslade händer upp mot skuldrorna och trycker upp honom mot en vägg. Han är fortfarande lugnt men frågar "Vad har jag gjort, kan ni ta det varsamt".

Då ropar vakten plötsligt i sin radio "våldsamt motstånd", och det kommer fler vakter och min sambo blir sedan inlåst över natten.

Strax därefter sliter de tag i mig, 5 vakter eskorterar mig till hytten, där det sker en hytt genomsökning och även bagage gås igenom.

Jag frågar varför återigen och får till svar "Vi vet vad pundare som ni går för, vi ser er".

Jag erbjuder att både göra ett utandningstest och ett direkt drogprov för att bevisa att jag, liksom min sambo är nyktra.

Detta nekas och jag blir tillsagt att om jag lämnar hytten, eller "går runt och snackar skit nu", kommer även jag bli inlåst.

Händelsen är nu polisanmäld, brev är skrivna till båda Viking Lines huvudkontor, och deras markandsansvariga. Och jag vill att ansvariga på Viking Line går igenom det filmade materialet, och bekräftar felbehandlingen och MINST ger oss en ursäkt och pengarna tillbaka.
Vi hade dessutom bokat en av deras dyraste hytter.

Jag vet att chansen är minimal att få upprättelse, då vårat ord inte väger tungt.

Mina funderingar...

●Jag vet att det filmades vid första beläggningen av handfängsel, men tveksamt om det finns kamera i hissen, då det var sånt utstuderat våld.
Är det någon som vet om det finns kameror i Viking Lines hissar?

●Hur stor är chansen tror ni, att få någon upprättelse för ett ärende som detta?

●Det är helt klart vårat utseende som måste ha bidragit till denna behandling och anklagelser. Kan det vara idé att ta upp detta med diskrimineringsombudsmannen?

●Har någon likande erfarenhet, att bli utsatt, när det inte funnits någon som helst anledning?

Tacksam för svar, synpunkter eller kommentarer.

// Raven.
Citera
2018-03-20, 05:39
Medlem
intervalls avatar
De får inte gå igenom ert bagage.
DO är igen idé då det ej är olaga diskriminering
Citera
2018-03-20, 05:43
Medlem
Lacerdas avatar
Sadistiska svin verkar det vara. Vet att en hel del ordningsvakter inte ar blyga nar det kommer till amfetamin. Dom kanske trodde att ni hade nagot som dom ville sno av er, eller sa var dom helt enkelt uttrakade och ville leva ut lite av sin sadistiska natur.
Citera
2018-03-20, 05:48
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Det later en aning konstigt, finns det lagliga diskrimineringar?
Vakterna tyckte att de sag ut som pundare och darfor blev killen satt i forvar over natten. Viking line bor se over vilka stolpskott de anlitar.
Citera
2018-03-20, 06:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det later en aning konstigt, finns det lagliga diskrimineringar?
Vakterna tyckte att de sag ut som pundare och darfor blev killen satt i forvar over natten. Viking line bor se over vilka stolpskott de anlitar.

Javisst finns det laga diskriminering, exempelvis åldersgränser. (Precis som det finns lagliga hot).

Åter till TS story: Beroende på fartygets hemmahamn gäller den lag på skeppet som hemmahamnen tillhör. Är fartyget registrerat i Mariehamn, gäller Åländsk lag.
Viking Cinderella var det? Enligt Wikipedia så är hemmahamnen Stockholm, så det borde vara svensk lag som gällde vid ingripandet. Dvs. bra att veta om man ska anmäla händelserna så det blir till rätt myndighet i rätt hamn. Är det säkert att TS inte förminskar sambons uppförande i beskrivningen?
Citera
2018-03-20, 06:15
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RavenBlack
Skulle vilja ha eran syn på en händelse som skedde förra veckan.
Misshandel, diskriminering och övervåld.

Långt inlägg, men lika bra o ta det detaljerat.

Jag och min sambo befann oss på en Viking Line kryssning på Cinderella förra veckan.
Det var en lugn kryssning, mestadels 65+ och dansbands kryssning.
Vi är i 30 års åldern, men sticker ut på grund av vi är rejält tatuerade och har dreads.

Detta sker vid 23.00 och vi båda är nyktra, bortsett från ca 3 öl var.
Min sambo står lugnt och stilla och väntar medans jag är på toaletten.

Vakterna går då fram och frågar varför han står där. Samma sekund som jag kommer ut, lägger de två vakterna ned honom på golvet och belägger honom med handfängsel.
Vi frågar lugnt vad vi gjort och om det hela beror på ett missförstånd.

Han är lugn, kämpar inte emot på något sätt och vi säger att vi inte förstår varför, men respekterar deras beslut som ordningsvakt och går med på att bli eskorterad till hytten.

Väl inne i hissen flinar de båda ordningsvakterna åt mej, vrider sedan hans fängslade händer upp mot skuldrorna och trycker upp honom mot en vägg. Han är fortfarande lugnt men frågar "Vad har jag gjort, kan ni ta det varsamt".

Då ropar vakten plötsligt i sin radio "våldsamt motstånd", och det kommer fler vakter och min sambo blir sedan inlåst över natten.

Strax därefter sliter de tag i mig, 5 vakter eskorterar mig till hytten, där det sker en hytt genomsökning och även bagage gås igenom.

Jag frågar varför återigen och får till svar "Vi vet vad pundare som ni går för, vi ser er".

Jag erbjuder att både göra ett utandningstest och ett direkt drogprov för att bevisa att jag, liksom min sambo är nyktra.

Detta nekas och jag blir tillsagt att om jag lämnar hytten, eller "går runt och snackar skit nu", kommer även jag bli inlåst.

Händelsen är nu polisanmäld, brev är skrivna till båda Viking Lines huvudkontor, och deras markandsansvariga. Och jag vill att ansvariga på Viking Line går igenom det filmade materialet, och bekräftar felbehandlingen och MINST ger oss en ursäkt och pengarna tillbaka.
Vi hade dessutom bokat en av deras dyraste hytter.

Jag vet att chansen är minimal att få upprättelse, då vårat ord inte väger tungt.

Mina funderingar...

●Jag vet att det filmades vid första beläggningen av handfängsel, men tveksamt om det finns kamera i hissen, då det var sånt utstuderat våld.
Är det någon som vet om det finns kameror i Viking Lines hissar?

●Hur stor är chansen tror ni, att få någon upprättelse för ett ärende som detta?

●Det är helt klart vårat utseende som måste ha bidragit till denna behandling och anklagelser. Kan det vara idé att ta upp detta med diskrimineringsombudsmannen?

●Har någon likande erfarenhet, att bli utsatt, när det inte funnits någon som helst anledning?

Tacksam för svar, synpunkter eller kommentarer.

// Raven.
Tänkt på att om du tänkt föra en dialog med dem, så håll dig saklig. När jag läser din beskrivning så se jag motsägelser direkt. Du skriver två gånger att ni är nyktra. Ändå har ni druckit tre öl. Det går inte ihop. Genom att skriva så ger din berättelse utrymme för spekulation kring vad som egentligen hänt.
Citera
2018-03-20, 06:16
Medlem
RavenBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det säkert att TS inte förminskar sambons uppförande i beskrivningen?

Tack för ditt svar.

Jag nästan önskar att det var så, men nej.
Helt utan anledning, det är det som är skrämmande.

Annars hade jag nog bara bugat på huvudet och tigit.
Citera
2018-03-20, 06:17
Medlem
RavenBlacks avatar
Citat:
Tänkt på att om du tänkt föra en dialog med dem, så håll dig saklig. När jag läser din beskrivning så se jag motsägelser direkt. Du skriver två gånger att ni är nyktra. Ändå har ni druckit tre öl. Det går inte ihop. Genom att skriva så ger din berättelse utrymme för spekulation kring vad som egentligen hänt.

Sant, har dock i min skriftliga version till dem och till polisen uttryckt mig mer korrekt.
Att vi inte berusade, men har konsumerat mindre mängd alkohol.
Citera
2018-03-20, 06:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RavenBlack
Tack för ditt svar.

Jag nästan önskar att det var så, men nej.
Helt utan anledning, det är det som är skrämmande.

Annars hade jag nog bara bugat på huvudet och tigit.

Tråkig händelse, det finns skitstövlar i alla yrken. Välj Silja nästa gång..
Nog svårt att få rätt mot OV som beter sig som skitstövlar.
Citera
2018-03-20, 06:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Blir du full på 3 öl? Du tillhör nog en ytterst liten minoritet isf.
Citera
2018-03-20, 06:33
Medlem
RavenBlacks avatar
Citat:
De får inte gå igenom ert bagage.

Är du säker på det?
(Samtliga citat saxat från www.do.se)

Om man läser deras stadgar om vad som klassas som en diskriminering.
"Det går också att anmäla om man anser att en aktör använder sig av ett arbetssätt eller en metod, eller tillämpar en praxis, som riskerar att leda till diskriminering. "

Det behöver inte vara på grund av ett handikapp, religion eller etnisk tillhörighet, utan även av andra anledning där kränkningar uppstår.

"Förenklad beskrivning av diskriminering enligt diskrimineringslagen innebär att någon missgynnas eller kränks."

Vi har blivit kränkta och särbehandlade utifrån utseende. En annan individs värderingar och fördomar, som dessutom har en maktposition, har lett till särbehandling.

"För att det ska handla om direkt diskriminering måste någon ha blivit sämre behandlad än någon annan i en jämförbar situation. Det innebär att den som anser sig har blivit diskriminerad ska jämföras med någon annan som befinner sig i en liknande situation. Om det saknas en verklig jämförelseperson kan jämförelsen göras med hur en hypotetisk, förmodad, person skulle ha blivit behandlad."

Jag är ganska säker på att detta aldrig hade hänt om jag hade haft blont lockigt hår och en blommig klänning.
Citera
2018-03-20, 06:40
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
De var nyktra bortsett från 3 öl, läskunnig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in