• 1
  • 2
2018-03-22, 23:21
Bannlyst
Jag har nyligen flyttat och bor numera på landet. Efter att ha haft sol i iallafall 8 dagar i sträck så har antalet flugor inomhus ökat från typ 3 per dag till iallafall 10. Idag var dock värst hittills, då jag hittade två olika arter av spindlar samt en pytteliten skalbagge i skafferiet?!

Till saken hör att jag är fruktansvärt rädd för kryp. Jag har en ganska grov fobi för spindlar men egentligen även för allt annat smått som kryper. Jag antar att den dramatiska ökningen av kryp inomhus beror på att jag bor på landet.

Finns det något att göra? Jag tänkte köpa Raid insektssprej, men det är ju bara en högst temporär lösning. Finns det något annat jag kan göra? Målet är att få bort flugorna samt göra så att spindlarna och övriga kryp helst håller sig borta. Jag förstår att det är "omöjligt", men om man säger såhär: Idag har alla kryp fritt fram att göra vad dom vill här. Kan jag göra någonting för att hindra deras framfart?

Tack
Citera
2018-03-22, 23:25
Medlem
elastikmandens avatar
Uhh ja, du kan flytta till (baka till) staden.🙃
Citera
2018-03-22, 23:25
Bannlyst
glöm det.

vi var här först.

mvh spindlarna, flugorna & skalbaggen.
Citera
2018-03-22, 23:26
Medlem
Skaffa katt? Skämt åsido, jag tycker inte att det låter mycket. Du ska nog fundera över din fobi, det finns bra effektiv hjälp. För flugorna kan du testa denna vietnamesiska metod:
http://www.viivilla.se/djurliv/annor...flugproblemet/
Citera
2018-03-22, 23:32
Medlem
Spindlar ska du inte ta död på! Gör mycket nytta i hemmet!
Citera
2018-03-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187

Förutom att ta flugor och myggor? Känns lite bohemiskt att ha spindelnät hängande i huset för att spindlarna ska göra nytta.
Citera
2018-03-22, 23:50
Medlem
Luxuss avatar
Myrr dödar det mesta.
Spindlar gillar inte när det är för torrt.
Flugor gillar inte spindlar.
Katter äter det mesta. (Inklusive myrr).
Radar är värdelöst.
Citera
2018-03-22, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Skaffa katt? Skämt åsido, jag tycker inte att det låter mycket. Du ska nog fundera över din fobi, det finns bra effektiv hjälp. För flugorna kan du testa denna vietnamesiska metod:
http://www.viivilla.se/djurliv/annor...flugproblemet/
Vilken grej!! Ska definitivt testa hahaha. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Jag vet! Lillan från Greveholm lärde mig det. Eftersom jag som sagt har fullt av flugor här så verkar det dock som att spindlarna är några curlade lata jävlar och då behöver jag dom ej!

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Förutom att ta flugor och myggor? Känns lite bohemiskt att ha spindelnät hängande i huset för att spindlarna ska göra nytta.
Som sagt, spindlar är nyttiga djur men jag tänker inte bo tillsammans med spindlar i utbyte mot mindre flugor. Dessvärre kanske jag inte har något val, men men...
Citera
2018-03-23, 02:08
Medlem
Drama-Llamas avatar
Du kan ju börja med att sluta släppa in dem i huset. För det fall att några ändå letar sig in kan du likvidera dem med en flugsmälla eller (enligt mig en mycket bättre metod) med en lätt fuktad disktrasa som du drämmer på dem.
Citera
2018-03-23, 02:36
Medlem
F.Hansens avatar
Döda alla insekter du ser, gillra fällor. Förebygg genom att skapa en livsmiljö som inte främjar dem.

Gör detta på ett humant sätt som inte upprör din flickvänn

Som tur är hatar de flesta kvinnor insekter (förutom veganer) så du kan go all out macho style on them. Skämtar naturligtvis. Man ska inte vara macho mot insekter, döda och förebygg dem humant bara.
Citera
2018-03-23, 04:07
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Jag har nyligen flyttat och bor numera på landet. Efter att ha haft sol i iallafall 8 dagar i sträck så har antalet flugor inomhus ökat från typ 3 per dag till iallafall 10.

Se till att alla matrester du lämnar är inneslutna i ett kärl, samt att inga fruktskal ligger lösa i mer än 6 timmar i sträck.

Citat:
Idag var dock värst hittills, då jag hittade två olika arter av spindlar samt en pytteliten skalbagge i skafferiet?!

Städa ur skafferiet och städa hyllorna med fönsterputs, och se till att INGA matrester (inte ens riskorn) ligger fritt tillgängligt i skåpet. Where there's food, there's bugs.

Citat:
Till saken hör att jag är fruktansvärt rädd för kryp.

Den rädslan kommer du att bli botad ifrån efter 6-8 år i ditt hus. När man flyttar till landet, så ingår man avtal med allt som bott där innan en själv och godkänner att man delar hem med krypen.
Citera
2018-03-23, 05:49
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Skaffa burkar för allt ätbart i skafferiet. Myggnät i fönster. Strängar av salt för att hindra myrors framfart. Klibbigt flugpapper på icke störande ställen. De rekar ju alla ytor så det funkar ändå.
Spindlar får man lära sig leva med. Jag tolererar dom så länge de inte spatserar omkring min säng. Den inuti min toastol är inte med oss längre. Har dock inte skapat någon regel där då frekvensen är så lite som en gång vart 30nde år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in