• 1
  • 2
2018-03-23, 06:01
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Jag har nyligen flyttat och bor numera på landet. Efter att ha haft sol i iallafall 8 dagar i sträck så har antalet flugor inomhus ökat från typ 3 per dag till iallafall 10. Idag var dock värst hittills, då jag hittade två olika arter av spindlar samt en pytteliten skalbagge i skafferiet?!

Till saken hör att jag är fruktansvärt rädd för kryp. Jag har en ganska grov fobi för spindlar men egentligen även för allt annat smått som kryper. Jag antar att den dramatiska ökningen av kryp inomhus beror på att jag bor på landet.

Finns det något att göra? Jag tänkte köpa Raid insektssprej, men det är ju bara en högst temporär lösning. Finns det något annat jag kan göra? Målet är att få bort flugorna samt göra så att spindlarna och övriga kryp helst håller sig borta. Jag förstår att det är "omöjligt", men om man säger såhär: Idag har alla kryp fritt fram att göra vad dom vill här. Kan jag göra någonting för att hindra deras framfart?

Tack

Städa. Damsuga upp alla flugor du ser, även levande. Spindlarna är inte ett problem, de äter annat kryp och alla använder inte nät heller.

Byt jord i blommkrukorna ofta. Insekterna lägger sina ägg där. Flugor övervintrar i springor runt fönsterna, därför kommer de fram när det blir varmt. Ta bort dessa snabbt, innan de förökar sig, så blir problemet snabbt mindre.
Annars hör det till med insekter på landet, särskilt om det finns kor och hästar i närheten.
Citera
2018-03-23, 07:13
Medlem
herkkolovers avatar
Om du har mjölbaggar (vilket du verkar ha) så kommer det bli svårt. De är så små och de lägger ägg och har larver överallt i köket. Frammåt sommaren så är det iallafall viktigt att inga matrester eller sopor står framme för då får du mycket bananflugor. Lycka till
Citera
2018-03-23, 08:11
Medlem
8xxSeriess avatar
Har märkt att spyflugor (eller vad fan det är.. flugor åtminstone) gärna övervintrar i små glipor och gluggar. Eldar man på ordentligt i öppna spisen så vaknar dom när det blir varmt i rummet och börjar fara omkring halvslöa. Du kanske skulle se över dina fönster och fönsterlister så de är täta bland annat? Även om du har skugglister i rummen kan det vara en ide att dra med dammsugaren och smalt munstycke runt dessa, runt fönster och andra små skrymslen.

Bytte en kabel hemma och döm av min förvåning när jag öppnade kopplingsdosan, full av svarta äckliga flugor som halvsov. Dammsugaren slukade hela lasset.

Som folk sagt innan så är spindeln kanske inte så trevlig men en fantastisk jägare. Även getingar är, om än otrevliga, bra på att hålla bort flugor och skit.
Citera
2018-03-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Jag har nyligen flyttat och bor numera på landet. Efter att ha haft sol i iallafall 8 dagar i sträck så har antalet flugor inomhus ökat från typ 3 per dag till iallafall 10. Idag var dock värst hittills, då jag hittade två olika arter av spindlar samt en pytteliten skalbagge i skafferiet?!

Till saken hör att jag är fruktansvärt rädd för kryp. Jag har en ganska grov fobi för spindlar men egentligen även för allt annat smått som kryper. Jag antar att den dramatiska ökningen av kryp inomhus beror på att jag bor på landet.

Finns det något att göra? Jag tänkte köpa Raid insektssprej, men det är ju bara en högst temporär lösning. Finns det något annat jag kan göra? Målet är att få bort flugorna samt göra så att spindlarna och övriga kryp helst håller sig borta. Jag förstår att det är "omöjligt", men om man säger såhär: Idag har alla kryp fritt fram att göra vad dom vill här. Kan jag göra någonting för att hindra deras framfart?

Tack

Mot flugor kan du enkelt göra egna fällor, en genomskinlig plastförpackning/flaska, kan vara liten
Två olika sätt att göra på:
1. skruva loss korken, kapa flaskan en liten bit ovanför mitten, vänd överdelen uppochner, tejpa ihop så det inte finns någon glipa mellan bitarna
2. gör två hål i vardera sida, limma fast sugrör som sticker in en bit in i flaskan (detta blir flugornas väg in)

häll i lite juice och kanske någon droppe diskmedel

Håller du torrt hemma så gillar inte insekterna det.
Citera
2018-03-23, 09:49
Medlem
Europes avatar
Testa först med att städa minutiöst och försegla alla matförpackningar. Det brukar ofta räcka, då de flesta insekter endast trivs om det finns mat. Låt spindeln sköta sitt jobb med att ta de insekter som ändå finns kvar. Jag har varit med om att en del får problem med flugor för att de verkar ha lagt sina ägg på vissa udda ställen, t.ex. ventilationslister i fönster, så rengör just alla springor, gluggar och vrån.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Förutom att ta flugor och myggor? Känns lite bohemiskt att ha spindelnät hängande i huset för att spindlarna ska göra nytta.

Även gamla nät går att städa bort. Är det vargspindlar, så spinner de inte något nät, utan jagar istället ikapp sitt byte.

Edit: TS, kolla igenom alla matförpackningar m.m. för att se om de innehåller skalbaggar. Kasta dem om de gör det.
Senast redigerad av Europe 2018-03-23 kl. 09:58. Anledning: Edit
Citera
2018-03-23, 09:53
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Har märkt att spyflugor (eller vad fan det är.. flugor åtminstone) gärna övervintrar i små glipor och gluggar. Eldar man på ordentligt i öppna spisen så vaknar dom när det blir varmt i rummet och börjar fara omkring halvslöa. Du kanske skulle se över dina fönster och fönsterlister så de är täta bland annat? Även om du har skugglister i rummen kan det vara en ide att dra med dammsugaren och smalt munstycke runt dessa, runt fönster och andra små skrymslen.

Bytte en kabel hemma och döm av min förvåning när jag öppnade kopplingsdosan, full av svarta äckliga flugor som halvsov. Dammsugaren slukade hela lasset.

Som folk sagt innan så är spindeln kanske inte så trevlig men en fantastisk jägare. Även getingar är, om än otrevliga, bra på att hålla bort flugor och skit.

Jo, precis, min mamma verkade ha fått det i en slags uppskruvbara (eller de borde ha gått att stänga, vilket de inte gjorde, utan var hela tiden öppna) ventilationssprång i fönstren, så att det blev fullt med flugor så fort det blev det minsta varmt.
Citera
2019-04-01, 03:05
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag såg att Let's Deal säljer något som kallas för insekts/skadedjursavstötare, man kopplar in den via eluttaget o så ska den sända ut ultraljud som ska skrämma iväg de flesta skadedjur o insekter. Är det någon som har testat en sån här pryl o vet om det fungerar?
Citera
2019-04-01, 17:44
Medlem
Köp insektsdödande medel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem