Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-24, 12:03
Medlem
Hej,

Hur skiljer man på om en person är psykopat eller att någon bara spelar spelet inom dejting? Vart går gränsen för att man är totalt manipulerad till att man kanske bara själv har dålig självkänsla?

På extremt kort tid(3mån) har denna man gjort min väninna som är vacker, kompetent och stark till väldigt osäker. Går från att överösa henne med komplimanger till helt tyst men ursäkten att han har mycket på jobbet. Återkommer med ord som ”beklagar tystnaden”. Som att hon nu ska vara glad att han vill prata igen. Han har flörtat med servitriser öppet framför henne och verkar ha ett gott självförtroende, extremt charmig, klassisk psykopat blick jobbar inom en yrkesgrupp som är överepresenterade inom psykopater. Vid ett tillfälle tog han ett högst opassande telefonsamtal helt oberörd framför henne som hon tvingades lyssna på i över 10min(kan ej gå in på detaljer). Verkar sakna empati och är promiskuös. Läst boken omgiven av psykopater(pga denna situation) och vi kom fram till att han får ca 20poäng av 40 möjliga. Han har även gjort andra märkliga saker som visar på att hon ska vara lyckligt lottad att fö vara med honom(grandios självuppfattning). Det som skrämmer mig mest är hur nedbruten och osäker hon blivit på så kort tid. Han är verkligen en muppetmaster” i deras relation. Hon har såklart aldrig träffat någon som han tidigare som stundvis får henne att må så bra men större delen av tiden ganska dåligt. Hon har nu efter mycket påtryckningar från oss vänner äntligen bestämt sig för att avsluta det men tänkte jag kunde få lite input från er så hon inte ändrar sig. Klassiskt så tycker hon att hon gjort fel/ är osäker etc. istället för att se han för vad han är.

Någon annan som råkat ut för det här inom dejting??
Citera
2018-03-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsie1234
Hej,

Hur skiljer man på om en person är psykopat eller att någon bara spelar spelet inom dejting? Vart går gränsen för att man är totalt manipulerad till att man kanske bara själv har dålig självkänsla?

På extremt kort tid(3mån) har denna man gjort min väninna som är vacker, kompetent och stark till väldigt osäker. Går från att överösa henne med komplimanger till helt tyst men ursäkten att han har mycket på jobbet. Återkommer med ord som ”beklagar tystnaden”. Som att hon nu ska vara glad att han vill prata igen. Han har flörtat med servitriser öppet framför henne och verkar ha ett gott självförtroende, extremt charmig, klassisk psykopat blick jobbar inom en yrkesgrupp som är överepresenterade inom psykopater. Vid ett tillfälle tog han ett högst opassande telefonsamtal helt oberörd framför henne som hon tvingades lyssna på i över 10min(kan ej gå in på detaljer). Verkar sakna empati och är promiskuös. Läst boken omgiven av psykopater(pga denna situation) och vi kom fram till att han får ca 20poäng av 40 möjliga. Han har även gjort andra märkliga saker som visar på att hon ska vara lyckligt lottad att fö vara med honom(grandios självuppfattning). Det som skrämmer mig mest är hur nedbruten och osäker hon blivit på så kort tid. Han är verkligen en muppetmaster” i deras relation. Hon har såklart aldrig träffat någon som han tidigare som stundvis får henne att må så bra men större delen av tiden ganska dåligt. Hon har nu efter mycket påtryckningar från oss vänner äntligen bestämt sig för att avsluta det men tänkte jag kunde få lite input från er så hon inte ändrar sig. Klassiskt så tycker hon att hon gjort fel/ är osäker etc. istället för att se han för vad han är.

Någon annan som råkat ut för det här inom dejting??

Vad gör han som gör att du tror att han är psykopat? Det räcker inte med att ta ett opassande samtal och ha 'klassisk psykopatblick'.

Är han psykopat för att han inte klänger efter din väninna eller är det din vännina som är sinnessvag som blir en annan person?
Citera
2018-03-24, 12:14
Medlem
Psykopat eller ej så är han uppenbarligen inte bra för henne. Dumpa.
Citera
2018-03-24, 12:18
Medlem
Han har fått henne att gå med på saker som hon aldrig tidigare skulle gjort. Han kör konstiga spel hela tiden som ”hot & cold”. Överdrivet charmig! Skulle vilja säga mer men vill inte avslöja för mycket men han skryter om sin förmåga att vara den som spelar utanför samhällets regler. Alltså har inga problem att titta dig i ögonen och ljuga. Bekommer honom inte ens. Hon tror såklart att hon kanske är mer speciell för honom än andra tidigare varit men det är hon såklart inte. Han verkar inte besitta någon form av empati eller är nervös av situationer som skulle göra oss andra extremt svettiga.
Citera
2018-03-24, 12:20
Medlem
Jag är helt säker på att han har psykopatiska drag men kan inte avgöra hur pass mycket psykopat han är. Min väninna pendlar mellan att inse hur sjuk denna situation är till att känna att det är hon som är ” svag” i relationen.
Citera
2018-03-24, 12:39
Medlem
Låter som en snubbe med mindervärdeskomplex, som inte mår särskilt bra och inte haft det så lätt i livet.
Är din väninna möjligtvis lite för bra för honom och han gör därför allt för att dra ner henne i smutsen?
Låter lite som det faktiskt.
Citera
2018-03-24, 12:40
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Han har fått henne att gå med på saker som hon aldrig tidigare skulle gjort.
A2M och såna grejer?

Citat:
Alltså har inga problem att titta dig i ögonen och ljuga. Bekommer honom inte ens. Hon tror såklart att hon kanske är mer speciell för honom än andra tidigare varit men det är hon såklart inte. Han verkar inte besitta någon form av empati eller är nervös av situationer som skulle göra oss andra extremt svettiga.
Hur länge har du känt honom, mindre än 3 månader? Hur vet du att han ljuger om saker?
Vad är det för saker han skulle bli nervös av som andra blir extremt svettiga av?
Citera
2018-03-24, 12:58
Medlem
RyanBroslings avatar
be din väninna sluta fundera och skaffa sig lite självrespekt och gå vidare, livet är kort
Citera
2018-03-24, 13:19
Medlem
Knucklehugss avatar
Nä han är troligtvis inte en psykopat. Långt ifrån. Din väninna är nog för klängig och så klart att han blir "cold" av ett sånt beteende.
Senast redigerad av Knucklehugs 2018-03-24 kl. 13:22.
Citera
2018-03-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetiteAndFit
Låter som en snubbe med mindervärdeskomplex, som inte mår särskilt bra och inte haft det så lätt i livet.
Är din väninna möjligtvis lite för bra för honom och han gör därför allt för att dra ner henne i smutsen?
Låter lite som det faktiskt.

Lite det jag försöker avgöra. Tror inte på mindervärdeskomplex då han är alldeles för självsäker för det. Däremot kanske en man med bara psykopatiska och manipulativa drag
Citera
2018-03-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
be din väninna sluta fundera och skaffa sig lite självrespekt och gå vidare, livet är kort

Frågan var inte om hon ska avsluta, det ska hon. Frågan är om det finns andra tecken eller erfarenheter ni kan dela med er av. Hon vill såklart vara säker på vad han är och det är en fin gräns att dra
Citera
2018-03-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
A2M och såna grejer?

Han föreslår att de ska vara mer fria i sin sexualitet och bjuda in andra.

Hur länge har du känt honom, mindre än 3 månader? Hur vet du att han ljuger om saker?
Vad är det för saker han skulle bli nervös av som andra blir extremt svettiga av?

Han ljuger i telefon till andra han pratar med helt oberört när hon är bredvid honom. Hon har aldrig avslöjat någon lögn som han sagt till henne(ännu)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in