Citat:
Ursprungligen postat av Putte57
Glöm den svenska modellen den försvann med folkhemmet. Titta istället på de stora stridsfrågorna som varit i något så när modern tid. 1. Högertrafiken, 2. Kärnkraften, 3. Eu-frågan, 4. Nedskärningarna inom den offantliga sektorn, 5. skattesänkningarna. Jag tror att Reindfeldt har bra intentioner, men när han skall omsätta dem till realpolitik kommer motståndet och då måste M lägga in backväxeln annars är dom växlade vid nästa val. Det socialdemokratiska tänket sitt djupt i folksjälen trots att den lämnat folkhemmet för årtionden sedan.
Visst, jag håller med alla som menar att nu måste vi våga prova något nytt, men dessvärre tror jag inte det kommer att leda till den bästa av världar. Ja knappast till något nytt heller för den delen, men prova måste vi i alla fall den saken är klar.
Du kanske har en annan definition på den "svenska modellen", än vad socialdemokratin har resp. de välrenommerade arton forskare (hälften svenska, hälften amerikanska) som samarbetat i
SNS/NBER-studien. Den är av särskilt intresse, eftersom man i den jämför nuvarande ekonomiska resultat i Sverige och 34 andra länder med förhållandena för lite över tio år sedan.
Så...oavsett att du anser att man kan bortse från tidigare "svensk modell", så har den andra (befintliga), som du kan kalla vad du vill, genomarbetats i nämnda studie i ett intressant tidsperspektiv. I många avseenden bekräftar
SNS/NBER-studien många slutsatser i de resonemang som vi tidigare haft. Enligt min uppfattning representerar studien
den mest uttömmande och intressanta som varit uppe på forumet under den tid jag besökt forumet. En allvarlig rekommendation till dig: Kika på tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=291875
Det kommer att löna sig! Hör av dig i den! Dina synpunkter kan säkert ge intressanta tillskott.
P.S.
Ditt påstående att "...den svenska modellen den försvann med folkhemmet..." är något förvånande med tanke på att det är just du som står för uttalandet! Hur såg, enligt din mening, den svenska modellen (som du förefaller ha sett positivt på) ut dessförinnan?