Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-25, 10:09
Medlem
Pripps3.5s avatar
Vad provocerar hon honom med? Vad är det som retar henne så att hon vill starta bråk?
Citera
2018-03-25, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorko
Själv varit där.. 😟

Fy, jag önskar det inte ens min värsta fiende.
Citera
2018-03-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vad provocerar hon honom med? Vad är det som retar henne så att hon vill starta bråk?

Det är olika varje gång. Hon provocerar med vad hon kommer på och den som finns närmast till hands. Därför har hon extremt få i sin omgivning kvar som står ut.
Kan vara riktigt pinsamt att gå på lokal då t ex andra gäster eller personalen kan få sig duktiga obefogade kängor.
Citera
2018-03-25, 12:18
Medlem
Har bestämt mig för att börja med att ta med min mor till läkaren, för att få en trolig diagnos på demens. Sedan har jag markerat mot gubben att detta måste ha ett slut och jag har för båda föreslagit att fundera över separation. Återigen sagt åt de att ge fan i spriten, eftersom att de redan innan första droppen tas vet vad drickandet kommer att resultera i för konsekvenser, naturligtvis väntar jag mig ingen framgång i det sistnämnda då konsekvenstänket verkar helt underordnat mersmaken för vin & sprit.

Sedan får jag ta det utifrån vad dessa steg resulterar i.
Citera
2018-03-25, 13:47
Medlem
Mupp08s avatar
Problemen försvinner inte pga en polisanmälan. Se till att få dem att bryta upp. Gör de inte det ska du trycka in näsan på gubben.
Citera
2018-03-26, 07:01
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Behöver råd.
Har en mor på 75+ med make sen ett par decennier tillbaka. Mor blir grovt provocerande under påverkan av alkohol. Maken blir lätt provocerad under påverkan av alkohol. När de inte dricker har de det väldigt bra och två i övrigt väldigt ensamma personer slipper leva ensamma, dock har de väldigt svårt att konstruktivt diskutera problem, varför de sopas under mattan.
Problemet är att de älskar alkohol, vilket medför att det blir bråk som ett brev på posten, och ibland slutar I misshandel.
Till saken hör att min mor börjar bli förvirrad och glömsk med ökad ålder och skulle kanske ha svårt att klara sig utan sin make rent praktiskt.
Personligen är jag uppväxt med nästan dagligt våld mellan mina föräldrar då de var gifta, vilket har gett mig stora personliga problem som vuxen, och nu när detta händer igen så orkar jag inte med att detta upprepas.
Min mor ser upp till mig något enormt och jag skulle ha stor påverkan på hennes val och hantering av sitt fortsatta liv, dock har jag inte förmått de att avstå alkohol, trots att det i de flesta fall leder rakt i fördärvet när de dricker.

Några tips på vad jag ska råda de till? Det jag närmast tänker på är att de ska separera, men vet inte hur det ska gå med min förvirrade mor.

Kräv att hon slutar dricka. Sen om det i praktiken innebär separation så får det väl göra det då. Är hon förvirrad kanske servicehus eller liknande kan vara ett alternativ.
Citera
2018-03-26, 12:03
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Behöver råd.
Har en mor på 75+ med make sen ett par decennier tillbaka. Mor blir grovt provocerande under påverkan av alkohol. Maken blir lätt provocerad under påverkan av alkohol. När de inte dricker har de det väldigt bra och två i övrigt väldigt ensamma personer slipper leva ensamma, dock har de väldigt svårt att konstruktivt diskutera problem, varför de sopas under mattan.
Problemet är att de älskar alkohol, vilket medför att det blir bråk som ett brev på posten, och ibland slutar I misshandel.
Till saken hör att min mor börjar bli förvirrad och glömsk med ökad ålder och skulle kanske ha svårt att klara sig utan sin make rent praktiskt.
Personligen är jag uppväxt med nästan dagligt våld mellan mina föräldrar då de var gifta, vilket har gett mig stora personliga problem som vuxen, och nu när detta händer igen så orkar jag inte med att detta upprepas.
Min mor ser upp till mig något enormt och jag skulle ha stor påverkan på hennes val och hantering av sitt fortsatta liv, dock har jag inte förmått de att avstå alkohol, trots att det i de flesta fall leder rakt i fördärvet när de dricker.

Några tips på vad jag ska råda de till? Det jag närmast tänker på är att de ska separera, men vet inte hur det ska gå med min förvirrade mor.
Det finns bara två lösningar o du har redan kommit på dem själv.
Låt dem välja ett av alternativen
Citera
2018-03-26, 17:49
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Det är olika varje gång. Hon provocerar med vad hon kommer på och den som finns närmast till hands. Därför har hon extremt få i sin omgivning kvar som står ut.
Kan vara riktigt pinsamt att gå på lokal då t ex andra gäster eller personalen kan få sig duktiga obefogade kängor.

Problemet är inte gubben eller hon, det är alkoholen. Om dem inte kan låta bli den och det uppstår sådana situationer så är det ett tydligt tecken på missbruk. Dem är helt enkelt alkoholister och det är där roten till problemet är.
Citera
2018-03-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Problemet är inte gubben eller hon, det är alkoholen. Om dem inte kan låta bli den och det uppstår sådana situationer så är det ett tydligt tecken på missbruk. Dem är helt enkelt alkoholister och det är där roten till problemet är.

Det är min analys och erfarenhet med gällande dessa två, jämfört med min biologiska far som var psykopatisk kvinnomisshandlare, det är något annat. Tänk om man kunde få de att sluta med alkoholen. Dessvärre tror jag att det är helt omöjligt.
Citera
2018-03-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Kräv att hon slutar dricka. Sen om det i praktiken innebär separation så får det väl göra det då. Är hon förvirrad kanske servicehus eller liknande kan vara ett alternativ.

Jo, nånting åt detta håll blir det. Det måste det bli.
Citera
2018-03-27, 06:13
Medlem
Citat:
Behöver råd.

Små problem orsaka alltid till bråk, genom alkohol gör saken värre då börja man förlorar kontroll över sitt kropp genom använda våld. Bästa är de sluta dricka men vilket det är inte lättaste. Eller så söker de hjälp att sluta först. Sedan de får ta tag i små problemen lite senare när de är normala männikan i vetskap. Annars går fan inte diskutera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in