Citat:
Ursprungligen postat av
Svarta.Pantern
Mod kan få flytta till I&I om det känns mer relevant, men fokusera på censuren och institutioners självcensur var tanken. Det verkar som att Sverige blir mer och mer ängsligt och att vissa saker är totalt förbjudna att ta upp, diskutera eller debattera numer.
Vad händer med samhällsklimatet om han nu blir avstängd från KTH? Kan man inte kalla det för en form av institutionaliserad censur?
Citat:
En manlig student vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, skrev ett faktablad om invandrares överrepresentation vid sexbrott. Det ledde till att en afrikansk kvinna mitt under en föreläsning ställde sig upp, pekade på studenten och skrek: "Rasist! Nazist!". Sedan blev den unge mannen föremål för ett disciplinärende – och nu hotas han med avstängning.
– Det är ingen som pratar med mig längre. Jag är utfryst i hela skolan. Det är helt groteskt, säger studenten till Fria Tider.
http://www.friatider.se/student-tog-...as-av-fr-n-kth[/quote]
Oerhört märkligt med allt här egentligen:
1) "Rasist rasist!" -Fattar jag egentligen inte, om nu det inte var rasistiskt eller "rasistiskt"..
2) Varför tar en KTH-student fram ett "faktablad gällande invandrares representation vid sexbrott"? -Tog han upp sexteknik vid sexbrott?
3) På samhällsvetenskapliga/statsvetenskapliga fakulteten, helt okej och allt i sin ordning. Men KTH??
4) Fattar rätt hyfsat att om man läser en kurs i "oljors viskositet" på KTH (exempel draget ur röven) att ett faktablad om "invandrares sexbrott" inte hör hemma i kursen på KTH..
Och följande:
Vad har "ett faktablad om invandrares sexbrott" på en KTH-föreläsning att göra ens??
-Lite grand som att ta upp något på fel plats, vid fel tid, vid fel tillfälle, vid fel "läroverk"..
(Som att sjunga "Ja må han leva ut i hundrade år" på någons begravning.. Hoppas att liknelsen gick fram..)