Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan81
Tack för ditt stöd, kan säga att du är en av få som gett mig ett sånt råd.. alla säger bara att jag ska gå vidare och hitta nån mer "stabil" eller någon som hittat sig själv mer. Ska fundera på det. Samtidigt vet jag att när man är deprimerad så stänger man gärna in sig, man har svårt att hantera sig själv t.o.m och än mindre än annan människa. Så jag måste försöka hitta ett sätt att inte vara en börda för henne utan en tillgång. För det tror jag faktiskt jag kan vara då jag känner igen hennes symtomet allt för väl.. Hade jag haft ett stöd då som jag inte behövde sätta på mig en mask framför utan som jag kunde säga hur jag faktiskt mår, då hade jag mått bättre tror jag iaf. Men funderar på att skriva ett brev till henne där jag förklarar "min" version av depression och att jag förstår mer än hon tror.. för jag har själv inte sagt att jag gått igenom liknande tidigare.. Tror du det kan vara en lösning? för nu känns det som att hon tror att jag inte förstår alls, som alla andra typ..

Ja, det är väl så att man ska stötta och hjälpa varandra när det känns svårt och inte bara ge upp och tänka att man hittar någon bättre. Det är inte lätt att vara deprimerad, varken för den drabbade själv eller för omgivningen men jag tycker att du ska förklara för henne hur du känner. Det är så lätt för andra att tycka att det där verkar så krångligt, och att du skulle få det bättre utan henne men jag tycker att man alltid ska följa sitt hjärta. Det vore nog bra för henne att hon får veta att hon förstår mer än hon tror. Sedan beror det ju såklart på hur hon känner också.
Citera
2018-04-01, 22:17
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Hej Flashback.

det är så att jag träffade en tjej för 5 månader sedan, vi blev extremt kära i varandra direkt, kunde snacka flera timmar per dag i telefonen utan att tröttna på varandra, ofta 8-10 h. Tiden gick och jag insåg mer och mer att hon hade haft vissa problem med depressioner och sociala sammanhang (social fobi). Jag är det första personen som hon någonsin öppnat upp sig för (hon är 22 år), hon har hållit allt inne sen högstadiet och inte pratat med någon om sina problem. När jag läst på mer om depression har jag förstått att det är det hon lider av, humörsvängningar, kan ligga i sängen hela dagarna, kommentarer som hon inte själv förstår varför hon säger, kort i tonnen ibland och så vidare. Efter att ha haft depression själv så förstår jag henne.

Oavsett, nu är det så att hon gjorde slut med mig pga. att hon inte är redo för en relation, vilket jag kan förstå. Och ja jag är medveten om att detta är en ursäkt som tjejer kan slänga sig med. Dock så är detta annorlunda, det baserar jag på att hon aldrig haft ett förhållande tidigare. Hon har under denna tiden jag varit med henne insett att hon inte kan ta hand om en annan eller älska en annan fullt ut utan att hon älskar sig själv först. Hon känner att "relationsgrejen" blir för mycket, det blir för mycket press känner hon nu då hon insett att hon är deprimerad och knappt kan ta hand om sig själv stundtals. För mig är det ett otroligt mognastecken och respekterar henne fullt ut för det beslutet. Hon säger också att hon inte kommer dejta för än hon är redo för det, vilket kan dröja år säger hon, det köper jag. Först nu hon insett att hon behöver hjälp, delvis på mitt initiativ tror jag.

Hon säger att hon vill fortsätta vara bästa vänner (för det är det vi blivit) hon köper att jag dejtar fast att hon inte gör det. Hon vill om jag är ledig då hon är redo gärna försöka igen, men säger att hon släppt mig om jag skulle hitta någon. Vi snackar som vanligt nu igen som inget har hänt, "pausen" tog hon för en vecka sedan ungefär. Jag lever av divisen att riktiga vänner lämnar man inte, i helvete inte när vännen går igenom ett helvete. Hela det där med friendzone och no contact och det spelet är jag inte intresserad av. För jag VET att hon behöver en person som kan lyssna bara och stötta henne, jag är den enda hon har.

Jag har varit tydlig att jag vill vara med henne när hon är redo för det om det går för mig också då. Är det meningen att det ska bli vi så blir det så, med lite tålamod bara. Visst det är jobbigt att ta ett steg bakåt och "bara" vara vän, men jag är för snäll och förstående för att göra något annat än det. Hur ser ni på detta? Om jag vill vara med henne i framtiden, är detta rätt väg att gå? dvs. att vara bästa kompis med henne och stötta henne genom denna process? Eller ska jag spela spelet med NC som många förespråkar.

Ber om ursäkt för en lång tråd..

Låter lite som om ni utvecklat relationen per telefon. Hur många gånger har ni setts?
Citera
2018-04-01, 23:08
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Om du älskar henne så hjälper du henne.
Vad är problemet egentligen?

Om du fick cancer plötsligt och du är en relation där bruden lämnar dig, vad är det för slags brud egentligen?

Visst kan du försöka hjälpa henne, var bara medveten om att att du riskerar din eget mentala välmående..
Citera
2018-04-01, 23:08
Medlem
jagnickars avatar
Du vet inte förräns du provar, men du tänkte att du skulle fortsätta dejta alltså? Om ni fortsätter att bete er som att ni vore ihop fortfarande så är chansen väldigt stor att det kommer bli jobbigt om du vill vara med henne men hon inte med dig i slutändan. Har själv gått igenom detta en gång och det fungerade inte för mig utan jag blev tvungen att istället bryta relationen helt. Du får prova helt enkelt och se.
Citera
2018-04-01, 23:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Exakt! Men varför säger alla tvärtom att jag ska låta henne vara?! Att jag ska spela ett spel där jag ignorerar henne tills hon kommer krypande? Det är det alla säger till mig att det är så jag ska göra. Eller värre bara låta hon vara och strypa all kontakt.

Det du säger låter jävligt logiskt och jag håller med! Samtidigt vet jag att jag INTE kan ha massa förhoppningar att hon kommer vilja vara med mig efteråt hon mår bättre, håller du med om det?

Varför?

Titta vart du befinner dig. Titta på forum-trådar av liknande karaktär som din. 99% av alla rekommenderar trådskapare att lämna, göra slut, leka dryg.

Det spelar fan ingen roll vad tråden handlar om, så är rådet alltid detsamma. Lämna, gör slut, du förtjänar bättre, hon låter störd, låter som att hon är psykvrak etc etc..

Det är recept på katastrof, och en garanti att relationen tar slut. Anledningen till att du får det är för att Flashback, samt människor i största allmänhet är rätt avundsjuka på att andra har relationer, även om de är problematiska, då det är bättre än att inte ha någon alls.

Flashback i överlag, vad är det? En stor fet ventil av frustration, besvikelser som man tar ut på andra i anonym form.

Relationer är inte röda rosor hela tiden, utan ibland är det tufft, och det gäller att vara medveten om detta och stå pall trycket. Va konstruktiv och gå till handling.

Det är ingen hollywood saga där allt är bra 24/7.

Nej, jag förstår inte ditt sista resonemang där. Hon har hållit inom sig att hon mår dåligt en längre period och känner tillräckligt mycket med tillit för att öppna upp sig för dig.

Förstår du vad det innebär ?

Du är rädd att hon använder dig som en krycka för att bli psykiskt välmående för att sedan lämna dig?
Jag kan garantera dig att det inte är så, och den tanken du har, bör du grubbla på om det inte är osäkerhet hos dig själv ?

En osäkerhet som egentligen är naturlig då det är din första kärlek, och där du genast stöter på verkligheten där partnern har problem..

Ovant, du blir osäker. Fullt förståeligt.

Majoriteten här inne vet dock inte hur man hanterar relationer och partners som mår psykiskt sämre än en själv. De ser dem som isolerade objekt, där de inte fattar att de kan påverka dem i rätt riktning.

Detta för att de saknar de rätta verktygen till att göra detta.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-04-01 kl. 23:37.
Citera
2018-04-01, 23:34
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Visst kan du försöka hjälpa henne, var bara medveten om att att du riskerar din eget mentala välmående..

Jo, det är väl lika bra att lämna någon så fort någon får cancer, ett avsågat ben, förlorar arbetet, blir deprimerad efter en förlust.

Det är riskabelt, lika bra att inte ens gå in i någon relation då överhuvudtaget.
Vad är din bild av relationer egentligen?

Vad är din bild av kärlek?
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2018-04-01 kl. 23:38.
Citera
2018-04-01, 23:39
Medlem
Nedomanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jo, det är väl lika bra att lämna någon så fort någon får cancer, ett avsågat ben, förlorar arbetet, blir deprimerad efter en förlust.

Det är riskabelt, lika bra att inte ens gå in i någon relation då överhuvudtaget.
Vad är din bild av relationer egentligen?

Jag har stor erfarenhet av relationer där den psykiska ohälsan tar död på relationen, visst ska man stanna o jobba på relationen, men man orkar inte dra relationen framåt helt på egen hand. Man måste veta när det är dags att kliva av..
Citera
2018-04-01, 23:44
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
Jag har stor erfarenhet av relationer där den psykiska ohälsan tar död på relationen, visst ska man stanna o jobba på relationen, men man orkar inte dra relationen framåt helt på egen hand. Man måste veta när det är dags att kliva av..

Vet ej, vad din definition är av "psykisk ohälsa" ?

Du får utveckla ifall vi skall kunna ha en meningsfull konversation då det skiftar ifrån fall till fall, samt en viss grad av livet innehåller perioder där partners har det tufft och behöver stöttning.

Jag kommer ihåg själv hur det var när jag hade det tufft, vore det inte för min partner hade jag inte riktigt klarat det på samma sätt.

Vi talade om det mycket där jag frågad henne ifall jag inte drog ner henne. Hon sade rakt av att hon inte tog åt sig alltför mycket de perioder jag inte mådde bra, men att hon samtidigt insåg att det var då jag behövde som allra mest kärlek.

Bara något som att bli omhänderhållen, kramad betyder mycket för någon när de är nere.

Självfallet betyder det inte heller att hon tog 100% ansvar för min problematik. Det är en balansgång.

Jag tror de flesta dock saknar finessen och fingertoppskänslan av att känna av den där balansgången, vilket leder till en extrem individualism i relationer, som i slutändan leder till att det spårar ur och relationen tillslut.

Med risken där båda två går som vandrade frågetecken och felaktiga slutsatser.
Citera
2018-04-02, 01:47
Medlem
CompressorVanes avatar
Som man är man inte på något sätt "kompis" med någon kvinna.

Det enda du får göra är att höra på den ene trassliga situationen
efter den andre, sen så vill hon ha råd...
Hur snygg han är, hur jävla snygg den andre är och ett jädrans tjat!

Brudar ligger man med, vill de inte det, ja då finns det andra som vill.
Citera
2018-04-02, 01:53
Medlem
Det som känns rätt för dig i din situation är det som också är bäst för dig, att vara ärlig med henne om dina erfarenheter tycker jag absolut att du ska vara. Kommunikation är a och o i alla relationer oavsett karaktär (vänskaplig eller kärleksfull). Har själv haft djupa depressioner och är idag sambo med den bästa personen jag någonsin har träffat i snart fem år, som för övrigt har PTSD. Kontentan av denna delade erfarenhet är att man inte ska döma ut någon eller en specifik situation, alla är värda en chans! Lycka till och ge inte upp
Senast redigerad av VaderIsOurFather 2018-04-02 kl. 01:58.
Citera
2018-04-02, 09:53
Medlem
EU-DYSs avatar
Asså, det är ju en avvägning du själv får göra.. Men att kunna sitta å snacka hela dagarna bara om allt och inget, sånt ska man va rädd om. Trodde sånt bara hände när man var kid
Och hur kul vore livet om det aldrig blev lite knepigt och klurigt?
Citera
2018-04-02, 09:58
Medlem
EU-DYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Du vet inte förräns du provar, men du tänkte att du skulle fortsätta dejta alltså? Om ni fortsätter att bete er som att ni vore ihop fortfarande så är chansen väldigt stor att det kommer bli jobbigt om du vill vara med henne men hon inte med dig i slutändan. Har själv gått igenom detta en gång och det fungerade inte för mig utan jag blev tvungen att istället bryta relationen helt. Du får prova helt enkelt och se.

Det kanske lätt blir så när man går å väntar på nått som aldrig händer, å bara trampar sig ner i skiten.
Jag hade nog inte varit nån kul prick under såna omständigheter, nog mer frånvarandes och grubblandes. Sånt bygger inte förhållande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in