Flashback bygger pepparkakshus!
2018-04-03, 17:29
Medlem
Fezziks avatar
Det här känns minst sagt en smula problematiskt. Jag har skummat igenom regleringsbrevet för år 2018 och det relevanta stycket för att begära radering av konton på Facebook borde vara det här.

https://www.esv.se/statsliggaren/reg...ev/?RBID=18688
Citat:
Informationspåverkan

3. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska inom det egna ansvarsområdet ha en god förmåga att identifiera och möta informationspåverkan och annan spridning av vilseledande information riktat mot Sverige. Myndigheten ska dessutom genom kunskapsspridning och stöd till samverkan bidra till övriga bevakningsansvariga myndigheters och berörda aktörers beredskap inom området. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska redovisa genomförda åtgärder.

Då är ju frågan om det är tänkt att MSB verkligen ska censurera, det står ju möta som i bemöta i regleringsbrevet.

En snabb titt på Statens Biografbyrås regleringsbrev från 2008 (Myndigheten som ansvarade för filmcensur, den lades ner 2010) Så är det lite mer preciserat vad myndigheten är tänkt att göra.

https://www.esv.se/statsliggaren/reg...ev/?RBID=11217
Citat:
1.1.1.2

Verksamhetsgren Tillsyn
Mål

Målet är att alla filmer och videogram som visas offentligt, utom de i granskningslagen undantagna, är granskade av Statens biografbyrå, samt att beslutade åldersgränser efterlevs. Målet är också att i dialog med berörda branscher förhindra förekomsten av dels olaga våldsskildringar när det gäller rörliga bilder, dels otillåten utlämning av teknisk upptagning, samt att skapa en god överblick över videogrammarknaden.

Där tycker jag det framgår lite tydligare att just den myndigheten ska censurera. Men jag antar att det även finns lite lagar och regler som är med och styr vad MSB får göra.
Citera
2018-04-03, 17:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vem avgör vad som är ett trollkonto?

Sen existerar väl en hel del Facebooktrollkonton just av den anledningen att visa åsikter har ett väldigt socialt stigma och kan leda till utfrysning och sparken.

Åsiktskontroll verkar vara helt legalt idag.
Tror dock att reaktionerna kan bli tvärtom mot vad msb önskar.

Pendeln säger snart....

Det värsta är inte att man stänger trollkonton som framför felaktiga eller oönskade åsikter, det avgjort värsta är att man flyttar över följarna till det konto man anser står för rätt åsikter.

Alla har rätt att följa vilka konton man vill oavsett vad MSB har för åsikt om kontot. Det är magstarkt att tvångsansluta folk till MSB:s facebookkonto. Det görs sannolikt utan att man upplyser följaren om att MSB har flyttat över följandet till ett av MSB godkänt konto.

Folk är rädda och varnar för att Sverige ska bli som Nordkorea, DDR, Sovjetunionen etc. Vi är redan där, men folk ser inte de uppenbara likheterna.
Citera
2018-04-03, 18:00
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar sammanfogade. OT raderad.
/Mod
Citera
2018-04-03, 19:04
Medlem
Citat:
Hittills har det bara använts en gång, när länsstyrelsen i Stockholm larmade om ett falskt Facebookkonto i deras namn.

Har använts 1 gång för att stänga ner ett konto på Facebook som utgav sig för att vara Länsstyrelsen i Stockholm men inte var det. Det är ju rena Nordkorea fasonerna ... lite lätt hysteriska överdrifter så där i påsktider.

Snabbfilen är tydligen att de kommer först, eller högre upp i kön, i kontakten med Facebook inte att de har en egen delete knapp. Fortfarande Facebook som bestämmer och avgör då de inte direkt är en filial av MSB.
Citera
2018-04-03, 19:09
Medlem
JBernards avatar
Jag gjorde ett inlägg tidigt i tråden som belyser att det inte är en slump att detta sker efter att den politiskt tillsatte f d polischefen Dan Eliasson har tillträtt som chef på MSB. Detta raderades tydligen som "off topic". I min värld är händelsen så "on topic" den kan bli.

En tidigare politisk tillsatt "kontroversiell" socialdemokratisk broiler som belönas för sin politiska agenda börjar censurera Facebook, det är ta mig fan oroväckande. Hade detta inträffat i t ex Kina hade man rapporterat om hur odemokratiska regimer censurerar politiska inlägg.

Gudmundsson skrev en bra ledare för någon vecka sedan, om massmedias förhållande till Facebook.

Citat:
När vänstern fejsbookar är det rätt

"Facebook får unga att välja Obama", skrev Dagens Nyheter imponerat (1/11-08). "Obamas kampanjstab har mycket konsekvent satsat på att värva anhängare via de kommunikationsmetoder som yngre människor använder: sms, e-post och sociala nätverkssajter som Facebook och Twitter. En av Facebooks grundare är mycket aktiv i Obamakampanjen och man kan nog påstå att Facebook är en stor del av förklaringen till kampanjens stora gräsrotsengagemang" berättade den amerikanska valforskaren Karlo Marcelo i artikeln.

Nej, inte ens det faktum att en av Facebooks grundare, Chris Hughes, arbetade för Obama sågs som ett tecken på något annat än progressivitet. Det ledde inte till kritiska frågor. "Facebook-grundaren ska ge Obama vänner" hette det exempelvis storögt i Metro (12/8-08).

https://www.svd.se/nar-vanstern-fejs...per-gudmundson
Citera
2018-04-03, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
https://www.expressen.se/nyheter/msb...k-infor-valet/

Ovanstående nyhet väcker en del frågor inom mig som jag hoppas ni andra kan hjälpa mig med svar på. Den första frågan är vad MSB definierar som ett falsk konto, trots allt är den enes trollkonto den andres satirsida. Så vad jag antar kommer att ske är att när väl en satirsida på Facebook blir lite för populär så kommer MSB att försöka stänga ner den?

Det här ska förhoppningsvis handla om väl genomtänkta myndighetsbeslut. Snabbspår för radering och väl genomtänkt går inte riktigt ihop i mitt sinne. Kan man tänka sig att MSB stannar vid att bara begära radering för falska myndighetssidor? Kanske att dom även sträcker sig till att försöka radera sidor med falska myndighetspersoner?

Nu förstår jag varför katastrof Dan fick det chefsjobbet. Han är ju opartisk och så som vi alla vet...

Problemet är ju att alla JÄH troll inte kommer bli raderade utan helt vanliga användare som är kritiska till etablissemanget. Men vill de verkligen stoppa påverkan av valet och troll så måste de ju gå in och radera hela JÄH's och liknande grupperingars existens på fb.
Senast redigerad av Kratatch 2018-04-03 kl. 19:26.
Citera
2018-04-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Ännu en gång ger Facebook ut sina uppgifter till andra företag, upplyser man om det här till dom som är medlemmar på facebook ?

Det gör man. Man upplyser också medlemmarna att allting som läggs upp på sidan är Facebooks egendom, vilket Facebook får göra vad de vill med, inklusive ge informationen till PRISM och andra projekt.. Men folk är så blåögda att de ändå lägger upp bilder på sina barn etc.

Dock är nog denna tråd ett stort aprilskämt då Facebook aldrig skulle ge administrationsrättigheter till en svensk myndighet.
Citera
2018-04-03, 22:09
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är fel då myndigheten inte är politiskt oberoende.

Det kan inte betonas nog. En saklig sanning i en enda mening av dig.

Sverige börjar likna DDR och Nordkorea.
Citera
2018-04-03, 22:16
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Känns inte särskilt förtroendeingivande att det är just Dan Eliasson av alla tomtar som ska sitta där och bestämma vilka av våra synvinklar som är godkända och vilka som ska förbjudas.

Fan, alla jävla politiker tjatar och tjatar om att folk blir lurade av trollkonton, men vart är initiativet för att politikerna själva ska sluta vara så lättlurade och naiva?

slår vad om att dessa trollkonton lurar politiker med avsevärt högre frekvens än de lurar svenska väljare.
Citera
2018-04-03, 22:20
Medlem
Gabriel2017s avatar
MSB kommer förmodligen göra sitt för att försvåra för de som inte är PK och som uttrycker det på nätet.
Nu handlar det om Facebook sk Trollkonton, men egentligen är det mycket större än så.
Man vill helt enkelt stoppa fel åsikter på nätet. Min fetning.
– Den västerländska demokratin är hotad, varnar Fredrik Konnander som arbetar inom samma myndighet.
[/i]r demokrati är i fara. Det handlar inte om Ryssland eller Daesh (IS), det handlar om att debattklimatet förorenas av extremt ytliga, kortsiktiga uttalanden, säger Björn Palmertz, senioranalytiker på Centrum för assymetriska hot och terroriststudier på Försvarshögskolan.[/i]
https://www.nordfront.se/msb-kan-ta-...-extremism.smr
Senast redigerad av Gabriel2017 2018-04-03 kl. 22:28.
Citera
2018-04-03, 22:49
Medlem
A.Borgs.snazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är fel då myndigheten inte är politiskt oberoende.

Håller med. Mycket mer fokus skulle egentligen behöva ligga på IT och integritetsfrågor för att hinna med utvecklingen. Men det får nog stå tillbaka till nästa valår där det förmodligen blir en utav de viktigaste.
Citera
2018-04-03, 22:51
Medlem
Bra att falsk information raderas bort, den är inte allmännyttig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in