https://www.expressen.se/nyheter/msb...k-infor-valet/
Citat:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har fått en ny snabbfil för att radera trollkonton på Facebook.
Mitt under brinnande valår har nu myndigheten möjlighet att gå före i kön när de uppmärksammar Facebook på falska konton.
– Det är som boarding av ett flygplan – alla kommer ombord, men vi kan peka på vem som ska få gå först i kön, säger Dominik Swiecicki på MSB.
Efter uppgifter om påverkanskampanjer på sociala medier under det amerikanska presidentvalet 2016, har MSB börjat förbereda sig inför årets svenska valrörelse.
En del i arbetet är ett nytt samarbete initierat av Facebook, som innebär att MSB har fått ett ”snabbspår” för att få bort falska konton från plattformen.
Ovanstående nyhet väcker en del frågor inom mig som jag hoppas ni andra kan hjälpa mig med svar på. Den första frågan är vad MSB definierar som ett falsk konto, trots allt är den enes trollkonto den andres satirsida. Så vad jag antar kommer att ske är att när väl en satirsida på Facebook blir lite för populär så kommer MSB att försöka stänga ner den?
Det här ska förhoppningsvis handla om väl genomtänkta myndighetsbeslut. Snabbspår för radering och väl genomtänkt går inte riktigt ihop i mitt sinne. Kan man tänka sig att MSB stannar vid att bara begära radering för falska myndighetssidor? Kanske att dom även sträcker sig till att försöka radera sidor med falska myndighetspersoner?