Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-06, 11:34
Medlem
Ambelains avatar
Ja, som titeln säger så finns det ju vissa "bläckfiskar" som har så god kontroll över sin hud att de kan skapa rörliga mönster på den.

Vissa andra kan manipulera strukturen också, för att tex imitera bakgrunden.
Dvs ett effektivt kamouflage alltså.

Men ... det är inte Det som gäller för de "flashiga" bläckfiskarna.
De frammanar mönster på sin hud som pulserar likt Neonskyltar, både i färg och i form.
Dvs de blir Mer synliga pga det, inte mindre - som man annars hade kunnat tänka sig.

Så, varför?
I BBCs "Blue Planet II" fick man tex se en bläckfisk som var ute på jakt.
Och när den startade sin "Bomb Run" så satte den igång detta skådespelet - samtidigt som den antog en särskilt hållning.

Det var nästan som om den Ville att alla skulle förstå att, "Här kommer jag, och jag är på jakt."
Först när bläckfisken själv insåg att han var upptäckt, att en Haj i sin tur också var på jakt, så stängde han av sin "ljusshow".

Allt detta går ju rakt emot allt vi tror oss veta om djur och kamouflage, osv.
Bläckfisken gör tvärtemot.
Och dessutom kan alltså bläckfisken Kontrollera det, med vilje. Den skapar alltså sina mönster - rörliga liksom stilla - med hjälp av en medveten viljeakt. Ungefär som när vi vickar på tårna typ.

Så, vad finns det egentligen för teorier här?
Varför flashar bläckfisken så med sin förmåga ???
Citera
2018-04-06, 11:52
Medlem
Andersdamaans avatar
Vissa fiskar och skaldjur dras mot ljus så ljusshowen kanske helt enkelt är ett jaktknep?
Ser riktigt läckert ut!
Citera
2018-04-06, 12:06
Medlem
Landlevande primater har också sina sätt att kommunicera

visuell kommunikation möjligtvis

har läst något om att bläckfiskens 'inre' manifesterar sig istället utvärtes. Det kan ju förklara det där med tvärtom.
Senast redigerad av jmkjmk 2018-04-06 kl. 12:12.
Citera
2018-04-06, 12:17
Medlem
Ryggradsluss avatar
Dessa bläckfiskar kanske överlistar bytet genom att alltid vara steget före och förvillar bytet med dessa galna nya shower.
Citera
2018-04-06, 12:18
Medlem
CommonSenses avatar
Parning, visar upp sig för en partner för att locka den att bli intresserad. Vet inte vilken art av bläckfisk men det finns en som får en vit rand på sidan som visar att den är intresserad.
Citera
2018-04-06, 12:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Parning, visar upp sig för en partner för att locka den att bli intresserad. Vet inte vilken art av bläckfisk men det finns en som får en vit rand på sidan som visar att den är intresserad.
Vit rand på sidan ... ???

Du kanske inte riktigt vet vad det är vi talar om ??? =)

Sök på Youtube på Cuttle Fish, eller bara amazing colors + octypus, eller så ...

Jag menar alltså Bokstavligt att de har en riktigt "ljusshow av Neon" på sin hud.
Med pulserande och vandrande Mönster av färg och "ljus" som rör sig över hela bläckfiskens kropp.
Det är helt enastående och inget annat är lika spektakulärt ...

Det är som om de vore utomjordingar.
Eller åtminstone gjorde i ett datorgenererande labb ...
Citera
2018-04-06, 13:01
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vit rand på sidan ... ???

Du kanske inte riktigt vet vad det är vi talar om ??? =)

Sök på Youtube på Cuttle Fish, eller bara amazing colors + octypus, eller så ...

Jag menar alltså Bokstavligt att de har en riktigt "ljusshow av Neon" på sin hud.
Med pulserande och vandrande Mönster av färg och "ljus" som rör sig över hela bläckfiskens kropp.
Det är helt enastående och inget annat är lika spektakulärt ...

Det är som om de vore utomjordingar.
Eller åtminstone gjorde i ett datorgenererande labb ...
Många har ju så för att locka till sig en partner, att deras hud skiftar i olika neonljus. Sen kan jag tänka mig att det visar deras rang i harakin
Citera
2018-04-06, 13:05
Medlem
Luxuss avatar
Dekan påverka både strukturen och själva dra isär och ihop pigmentfläckar. Det är så de ändrar färg.

Syftet som sagts tidigare är dels för kamouflage, dels för att förvirra ett byte. Kan tänka mig att det kanske även används vid försök att få knulla en annan bläckfisk.

https://goo.gl/images/4SsLGP

Här ser du exempel på förvirring/kamouflage där man inte försöker smälta in utan tvärtom sticka ut. Det är svårt att de exakt vad man tittar på eftersom hjärnan luras att hitta mönster
Citera
2018-04-06, 13:12
Medlem
Bara en teori.
Om det är mörkt kanske hajen använder andra organ för att upptäcka byte med en synen. Många arter har ju extremt gott luktsinne men även förmåga att se elektriska fält.

När ljuset tänds på och stängs av så är det väl möjligt att det sker en viss fördröjning innan den ena förmågan vaknar, precis som att det t ex tar en halvtimme för människors med jämförelse väldigt dåliga mörkersyn att återaktiveras efter att ha blivit bländad på natten.
Citera
2018-04-06, 14:02
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jmkjmk
Landlevande primater har också sina sätt att kommunicera

visuell kommunikation möjligtvis

har läst något om att bläckfiskens 'inre' manifesterar sig istället utvärtes. Det kan ju förklara det där med tvärtom.

Ja skulle nog också vilja påstå dessa "shower" som den har för sig (som uppenbarligen inte är för kamouflage) är en kommunikations grej... För andra bläckfiskar... och finns det inga synliga i närheten så blir det lite som att "skrika" rakt ut... samtidigt så är det ju inte omöjligt att det finns några i närheten fast dom är kamouflerade...

Så jag håller med dig, kommunikation... mestadels... men det kan säkerligen vara massor av andra grejor också...
Citera
2018-04-06, 14:36
Medlem
Djur som är en fara för andra brukar ha visuella signaler.
Är väl många djur som "signalerar" i och med att dom går till anfall.

Tjuren frustar och skrapar med hovarna. Fiskar som är farligt giftiga kan ha starka signalerande dräkter. Även grodor.

Dom som är kamouflerade är fåglar som ligger på ägg i ett rede på marken. Tigern är ju inte precis kamouflerad.

Så det är väl inte någon sån tydlig logik, att alltid göra sig osynlig.
Citera
2018-04-08, 11:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Djur som är en fara för andra brukar ha visuella signaler.
Är väl många djur som "signalerar" i och med att dom går till anfall.

Tjuren frustar och skrapar med hovarna. Fiskar som är farligt giftiga kan ha starka signalerande dräkter. Även grodor.

Dom som är kamouflerade är fåglar som ligger på ägg i ett rede på marken. Tigern är ju inte precis kamouflerad.

Så det är väl inte någon sån tydlig logik, att alltid göra sig osynlig.
Jo, tigern Är kamouflerad ... Det ser du väl ändå, eller ... ?

Men, i vilket fall som helst, så finns det en väldig skillnad mellan Rovdjur och "bytesdjur."
Rovdjuren vill ju inte på något sätt, under några omständigheter, riskera röja sin position (och intention) när den står beredd att gå till attack.
Inget förstör en dag för ett rovdjur lika mycket som när en besserwisser till Fågel står där och visslar menande att - "titta här, en tiger, som vill gå till attack."

Bytesdjur däremot,. de bär kamouflage för att slippa bli uppätna.
Antingen varnar de rovdjuret (om det är giftigt), eller så gömmer den sig.

---

Men ...
Bläckfisken, den styr Medvetet sina färger, sina mönster, sin ljusshow.
Den är alltså inte Född med en klappad o klar färgsättning.

Hmmm ...
Kan det vara så listigt att bläckfisken sätter på sin flashiga show när den jagar för att visa sina artfränder att de nu måste låta den vara ifred, och inte stjäla bytet från den ???
En varning alltså, som säger att om ni tar mitt byte så kommer jag att angripa dig.

Jag har kanske rätt i det, för jag har sett en annan film på motsvarande bläckfiskar, som satte igång den mest enastående spektakulära ljusshow jag någonsin sett - i samband med ett gräl med annan bläckfisk.
Bläckfisken blev bara mer och mer uppretad, bara tjurigare och tjurigare, ilsknare och ilsknare.
Färgmönstren rörde sig först sakta över bläckfiskens kropp och tentakler.
Men ju längre grälet varade, ju snabbare pulserade färgerna och strecken, mönstren.
Dvs det blev så tydligt att det där, det var en Arg bläckfisk.
Till slut var färgerna så snabba att bläckfisken närmast Blinkade - och så gick den till attack. Slagsmålet var ett faktum.

Så, även om bläckfisken kan använda det som kamouflage, så kan den också använda det som kommunikationsmedel.
För Aktiv kommunikation alltså, inte bara passiv som för de flesta andra arterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in