Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Djur som är en fara för andra brukar ha visuella signaler.
Är väl många djur som "signalerar" i och med att dom går till anfall.
Tjuren frustar och skrapar med hovarna. Fiskar som är farligt giftiga kan ha starka signalerande dräkter. Även grodor.
Dom som är kamouflerade är fåglar som ligger på ägg i ett rede på marken. Tigern är ju inte precis kamouflerad.
Så det är väl inte någon sån tydlig logik, att alltid göra sig osynlig.
Jo, tigern Är kamouflerad ... Det ser du väl ändå, eller ... ?
Men, i vilket fall som helst, så finns det en väldig skillnad mellan Rovdjur och "bytesdjur."
Rovdjuren vill ju inte på något sätt, under några omständigheter, riskera röja sin position (och intention) när den står beredd att gå till attack.
Inget förstör en dag för ett rovdjur lika mycket som när en besserwisser till Fågel står där och visslar menande att - "titta här, en tiger, som vill gå till attack."
Bytesdjur däremot,. de bär kamouflage för att slippa bli uppätna.
Antingen varnar de rovdjuret (om det är giftigt), eller så gömmer den sig.
---
Men ...
Bläckfisken, den styr Medvetet sina färger, sina mönster, sin ljusshow.
Den är alltså inte Född med en klappad o klar färgsättning.
Hmmm ...
Kan det vara så listigt att bläckfisken sätter på sin flashiga show när den jagar för att visa sina artfränder att de nu måste låta den vara ifred, och inte stjäla bytet från den ???
En varning alltså, som säger att om ni tar mitt byte så kommer jag att angripa dig.
Jag har kanske rätt i det, för jag har sett en annan film på motsvarande bläckfiskar, som satte igång den mest enastående spektakulära ljusshow jag någonsin sett - i samband med ett gräl med annan bläckfisk.
Bläckfisken blev bara mer och mer uppretad, bara tjurigare och tjurigare, ilsknare och ilsknare.
Färgmönstren rörde sig först sakta över bläckfiskens kropp och tentakler.
Men ju längre grälet varade, ju snabbare pulserade färgerna och strecken, mönstren.
Dvs det blev så tydligt att det där, det var en Arg bläckfisk.
Till slut var färgerna så snabba att bläckfisken närmast Blinkade - och så gick den till attack. Slagsmålet var ett faktum.
Så, även om bläckfisken kan använda det som kamouflage, så kan den också använda det som kommunikationsmedel.
För Aktiv kommunikation alltså, inte bara passiv som för de flesta andra arterna.