Tja TT!
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
De hade kunnat bli dmda i Sverige ocks. Mnga svenska morddomar skulle inte hlla i en amerikansk domstol.
Jag tycker inte att WM3-fallet principiellt skiljer sig ngot frn mnga av Quick-domarna till exempel.
Det gr det ju verkligen inte, det r ju till och med ganska exakt liknande; en lite svajig person erknner och tar p sig en rad mord efter vgledning av frhrsledaren den stora skillnaden hr r vl att han drog ett par fler med sig.
Citat:
Du vnder dig mot jurysystemet. Anser du att politiskt tillsatta nmndemn som ocks saknar utbildning r bttre?
Jag vnder mig nog inte lika mycket mot som jag funderar hgt kring det... och jag vet inte, har inte ngon mer ingende kunskap om hur frfarandet ser ut i Sveriges olika rttsinstanser, men det jag vnder mig mot r att det ska sitta ett gng lekmn, som helt saknar frmga att vrdera hur stark bevisfring a eller b r (precis som jag sjlv och de flesta av oss som sitter hr och spekulerar) - det
knns bara fel.
Citat:
90-talet till brjan p 2000-talets Sverige r ett svart kapitel nr det gller bevisvrdering och rttsskerhet i Sverige. D hade det rckt garanterat.
r det s? Har du p rak arm ngra fler n Quick en skulle kunna lsa lite om?