Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Med andra ord behver vi inget rttssystem verhuvudtaget. Det r ju bara att krngla till saker att ha en rttegng nr vi bara kan enkelt kan utg frn att det skett p ett visst stt och straffa lmpliga personer godtyckligt

Din logik r ungefr: Vi har ett par misstnkta hr, det finns inga bevis, men svaga indicier pekar mot dem mer n alla andra misstnkta. Drfr r de skyldiga. Finns det d inga andra misstnkta r man allts dmd p frhand. Att de tog in en jvla clown som var "expert" p satanism och ockultism sger vl det mesta om hur seris rttegngen var. Valfri person ur black metal-trden hr p flashback hade nog varit mer kvalificerad.

Hur kan du f mitt inlgg till att vi inte ska ha rttegngar? Det r ju raka motsatsen till det jag skriver. WM3 blev dmda p en rad indicier, vittnesml, erknnanden etc, precis som det skall vara.Ingen har utgtt frn att saker och ting har skett p ett visst stt, det har bevisats i en rttegng. De har inte blivit straffade godtyckligt.... vissa lser visst inlggen hr som fan lser bibeln.
Citera
2012-12-22, 17:03
Medlem
Quorthons avatar
Vilka var d dessa tekniska bevis du talar om? Frutom erknnanden som tagits tillbaka och inte fick tas upp i rttegngen men gjordes nd, vittnesml som senare tagits tillbaka, fiberanalys som var undermlig, clowner som snackar om ockultism etc etc.

Det du sa var att det r att krnga till saker i ondan att vara ppen fr andra mjliga skeenden.
Citera
2012-12-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Vilka var d dessa tekniska bevis du talar om? Frutom erknnanden som tagits tillbaka och inte fick tas upp i rttegngen men gjordes nd, vittnesml som senare tagits tillbaka, fiberanalys som var undermlig, clowner som snackar om ockultism etc etc.

Det du sa var att det r att krnga till saker i ondan att vara ppen fr andra mjliga skeenden.

Lnk till alla officiella dokument, frhrsprotokoll, labbrapporter m.m finns angiven i flera tidigare inlgg i trden.

Sjlvklart skall man vara ppen fr andra mjliga skeenden och det r precis vad polisen varit i detta fall. En missuppfattning bland WM3-supportrar r att polisen lste fast sig vid de tre med en gng men i sjlva verket det genuint, rutinmssigt polisarbete som ledde till att de greps. Det fanns flera suspekta personer som togs in fr frhr och p vilka man tog fingeravtryck, hrprover m.m. Den lilla tekniska bevisning som hittades testades sedan p flera misstnkta men kunde bara kopplas till tv av de, nmligen Echols och Baldwin vilket var en av flera detaljer som klagarna anfrde i mlet mot de tre.
Citera
2012-12-22, 19:55
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prosonic
Lnk till alla officiella dokument, frhrsprotokoll, labbrapporter m.m finns angiven i flera tidigare inlgg i trden.

Sjlvklart skall man vara ppen fr andra mjliga skeenden och det r precis vad polisen varit i detta fall. En missuppfattning bland WM3-supportrar r att polisen lste fast sig vid de tre med en gng men i sjlva verket det genuint, rutinmssigt polisarbete som ledde till att de greps. Det fanns flera suspekta personer som togs in fr frhr och p vilka man tog fingeravtryck, hrprover m.m. Den lilla tekniska bevisning som hittades testades sedan p flera misstnkta men kunde bara kopplas till tv av de, nmligen Echols och Baldwin vilket var en av flera detaljer som klagarna anfrde i mlet mot de tre.

Jag tycker du ska kontakta WM police. Du verkar sittaa p bra mycket tyngre bevis og starkare indicier, n de lyckades f fram.
Citera
2012-12-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Jag tycker du ska kontakta WM police. Du verkar sittaa p bra mycket tyngre bevis og starkare indicier, n de lyckades f fram.

Va? Jag har bara hnvisat till den bevisning som finns. Som dessutom rckte fr att f en fllande dom.
Citera
2012-12-22, 21:34
Medlem
Quorthons avatar
En vanlig missuppfattning r att de som kritiserar rttegngen r WM3-supportrar. De flesta r faktiskt supportrar av ett fungerande rttssystem. Dit hr inte ett rttssystem som delar ut ddsstraff p indicier och efter inkompetenta polisutredningar dr man inte objektivt och kvalitetsmssigt analyserar de "bevis" som finns. Jag r fortfarande intresserad av vilken teknisk bevisning det r du pratar om.

http://posting.arktimes.com/images/b...r_evidence.pdf
Citera
2012-12-22, 21:40
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Frutom de djur som Quorthon nmner s vill jag bara tillgga att omrdet ven har s kallade snapping turtles (snappskldpadda p svenska)... s dr gr ju din teori om att kropparna inte kunde skadas av djur eftersom de lg i vatten fetbort.

Nix!

Men hade man hittat fibrer, DNA eller annat frn de tre P brottsplatsen s skulle det s klart ha varit en helt annan visa.

Man har ven analyserat hr frn brottsplatsen och som visat sig tillhra hunddjur vilket skulle kunna peka p att det faktiskt varit en prrievarg (coyote) p platsen.
Citera
2012-12-29, 03:53
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:

Men faktum kvarstr ju att det inte finns ngra som helst bevis som binder dem till till sjlva mordet! Om det begs ett mord utanfr mitt fnster, och det nr polisen undersker min lgenhet visar sig att jag r skelettkvinnan 2.0 lser Crowley, dricker grisblod, rispar mig med rakblad, har dskallar verallt; om det sedan ocks visar sig att jag har fibrer p min trja som kan matcha fibrer frn offrets trja; om det ocks sedermera visar sig att det ligger en kniv kastad p innergrden hr bakom lgenhetshuset (som vem som helst kan springa omkring p), menar du d att det freligger tillrckligt med bevis fr en fllande dom?
Citera
2012-12-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Men faktum kvarstr ju att det inte finns ngra som helst bevis som binder dem till till sjlva mordet! Om det begs ett mord utanfr mitt fnster, och det nr polisen undersker min lgenhet visar sig att jag r skelettkvinnan 2.0 lser Crowley, dricker grisblod, rispar mig med rakblad, har dskallar verallt; om det sedan ocks visar sig att jag har fibrer p min trja som kan matcha fibrer frn offrets trja; om det ocks sedermera visar sig att det ligger en kniv kastad p innergrden hr bakom lgenhetshuset (som vem som helst kan springa omkring p), menar du d att det freligger tillrckligt med bevis fr en fllande dom?

Du glmde nmna lite "sm" detaljer som att en "kompis" till dig erknt delaktighet i brottet och pekat ut dig som hjrnan bakom det hela, att ngon sett dig inneha just en sdan kniv samt att du helt saknar alibi fr tidpunkten fr mordet. Tar vi med de detaljerna i berkningen s ligger du helt klart risigt till. Om det sedan skulle rcka fr en fllande dom idag har jag ingen aning om.
Citera
2012-12-29, 16:06
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Du glmde nmna lite "sm" detaljer som att en "kompis" till dig erknt delaktighet i brottet och pekat ut dig som hjrnan bakom det hela, att ngon sett dig inneha just en sdan kniv samt att du helt saknar alibi fr tidpunkten fr mordet. Tar vi med de detaljerna i berkningen s ligger du helt klart risigt till. Om det sedan skulle rcka fr en fllande dom idag har jag ingen aning om.
Jo, men frutom erknnandet r ocks detta indicier. Och med all problematik som omgrdar erknnandet kan detta knappast anses som tillrcklig bevisning. Jag uttalar mig inte om huruvida de r skyldiga eller inte, men vgar nd pst att trion inte skulle ha blivit dmd i ett land som har ett mindre godtyckligt rttssystem. (Angende detta mste jag kort g off topic, och frga: finns det ngra frdelar med jury-systemet? Fr mig som lekman framstr det som helt absurt att ett gng rrmokare, lrare, lvsopare - ja, ett gng vanliga mnniskor - ska bestmma om bevisningen i ett specifikt fall rcker fr en fllande dom? Det enda vrdigt ett modernt rttssystem borde vl nd vara att lta det sktas av fr just detta utbildade mninskor, eller? r det ngot jag missar? [/off topic])
Citera
2012-12-29, 18:14
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Jo, men frutom erknnandet r ocks detta indicier. Och med all problematik som omgrdar erknnandet kan detta knappast anses som tillrcklig bevisning. Jag uttalar mig inte om huruvida de r skyldiga eller inte, men vgar nd pst att trion inte skulle ha blivit dmd i ett land som har ett mindre godtyckligt rttssystem. (Angende detta mste jag kort g off topic, och frga: finns det ngra frdelar med jury-systemet? Fr mig som lekman framstr det som helt absurt att ett gng rrmokare, lrare, lvsopare - ja, ett gng vanliga mnniskor - ska bestmma om bevisningen i ett specifikt fall rcker fr en fllande dom? Det enda vrdigt ett modernt rttssystem borde vl nd vara att lta det sktas av fr just detta utbildade mninskor, eller? r det ngot jag missar? [/off topic])
De hade kunnat bli dmda i Sverige ocks. Mnga svenska morddomar skulle inte hlla i en amerikansk domstol.

Jag tycker inte att WM3-fallet principiellt skiljer sig ngot frn mnga av Quick-domarna till exempel.

Du vnder dig mot jurysystemet. Anser du att politiskt tillsatta nmndemn som ocks saknar utbildning r bttre?
Citat:
90-talet till brjan p 2000-talets Sverige r ett svart kapitel nr det gller bevisvrdering och rttsskerhet i Sverige. D hade det rckt garanterat.
Senast redigerad av TommyTurbo 2012-12-29 kl. 18:18.
Citera
2012-12-30, 12:56
Medlem
BradDourifs avatar
Tja TT!
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
De hade kunnat bli dmda i Sverige ocks. Mnga svenska morddomar skulle inte hlla i en amerikansk domstol.

Jag tycker inte att WM3-fallet principiellt skiljer sig ngot frn mnga av Quick-domarna till exempel.
Det gr det ju verkligen inte, det r ju till och med ganska exakt liknande; en lite svajig person erknner och tar p sig en rad mord efter vgledning av frhrsledaren den stora skillnaden hr r vl att han drog ett par fler med sig.

Citat:
Du vnder dig mot jurysystemet. Anser du att politiskt tillsatta nmndemn som ocks saknar utbildning r bttre?
Jag vnder mig nog inte lika mycket mot som jag funderar hgt kring det... och jag vet inte, har inte ngon mer ingende kunskap om hur frfarandet ser ut i Sveriges olika rttsinstanser, men det jag vnder mig mot r att det ska sitta ett gng lekmn, som helt saknar frmga att vrdera hur stark bevisfring a eller b r (precis som jag sjlv och de flesta av oss som sitter hr och spekulerar) - det knns bara fel.

Citat:
90-talet till brjan p 2000-talets Sverige r ett svart kapitel nr det gller bevisvrdering och rttsskerhet i Sverige. D hade det rckt garanterat.
r det s? Har du p rak arm ngra fler n Quick en skulle kunna lsa lite om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in