2011-08-20, 15:54
Medlem
Ngra har skrivit om varfr de "erknner" sig skyldiga. Jadu, sitt 18 r oskyldigt dmd i ett amerikanskt fngelse s fr ni vl se hur styva i korken ni r sedan. De var i princip barn nr de dmdes, det hr har garanterat satt djupa rr i dem. Det hr var deras chans att ntligen f komma ut. Jag skulle inte heller lita p en ny rttegng dr allt juryn kommer f hra r samma dravel som tidigare. Uttagningen till en amerikansk jury inger inte frtroende dr de dominerande elementen brukar vara WT-morsor som tittar p Oprah, "djvulsdyrkare?...guuu va hemskt, de MSTE ju vara skyldiga, titta s de kldde sig".
Citera
2011-08-20, 18:56
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det kommer ju antagligen att bli en ny rttegng senare.

Kommer det? Faller inte det under double jeopardy?
Senast redigerad av Quoter 2011-08-20 kl. 19:01.
Citera
2011-08-20, 19:09
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ngra har skrivit om varfr de "erknner" sig skyldiga. Jadu, sitt 18 r oskyldigt dmd i ett amerikanskt fngelse s fr ni vl se hur styva i korken ni r sedan. De var i princip barn nr de dmdes, det hr har garanterat satt djupa rr i dem. Det hr var deras chans att ntligen f komma ut. Jag skulle inte heller lita p en ny rttegng dr allt juryn kommer f hra r samma dravel som tidigare. Uttagningen till en amerikansk jury inger inte frtroende dr de dominerande elementen brukar vara WT-morsor som tittar p Oprah, "djvulsdyrkare?...guuu va hemskt, de MSTE ju vara skyldiga, titta s de kldde sig".
Fast nu var det ju en kille som ville tacka nej fr att vara kvar i fngelset och kmpa fr att bli friad i en ny rttegng och d ha rtt till att ska om skadestnd/stmma staten. D det hr vl r ett av de strre mlen i Amerika har jag svrt att se att ngra jurymedlemmar skulle dma dem nnu en gng endast p frdomar. Nu har de vl ven advokater som tror p deras "version" och inte i princip frsker f dem dmda.
Citera
2011-08-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Kommer det? Faller inte det under double jeopardy?

Ja sjlvklart kommer det komma en ny rttegng som friar dom, precis som det var planerat. Det som skedde igr var ju enbart fr att f ut dom s att de inte behvde sitta tills rttegngen var ver.
Citera
2011-08-20, 20:13
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ja sjlvklart kommer det komma en ny rttegng som friar dom, precis som det var planerat. Det som skedde igr var ju enbart fr att f ut dom s att de inte behvde sitta tills rttegngen var ver.
Det hr lter oerhrt konstigt, har du ngra som helst kllor p detta?
Citera
2011-08-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det hr lter oerhrt konstigt, har du ngra som helst kllor p detta?

Vad r det som lter konstigt?
Det var ju planerat en rttegng i December. Och Damien Echols sger ju sjlv att det inte r ver men nu kan de fortstta kmpa p i frihet istllet. Jag ser ingen anledning till att rttegngen i december skulle vara instlld.
Citera
2011-08-20, 20:31
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ja sjlvklart kommer det komma en ny rttegng som friar dom, precis som det var planerat.

Varfr r inte double jeopardy applicerbart hr?
Citera
2011-08-20, 20:44
Medlem
Citat:

Startat en trd om detta - vilket ju d visade sig vara korkat - bste moderator kan du sammanfoga?
Citera
2011-08-20, 20:55
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Vad r det som lter konstigt?
Det var ju planerat en rttegng i December. Och Damien Echols sger ju sjlv att det inte r ver men nu kan de fortstta kmpa p i frihet istllet. Jag ser ingen anledning till att rttegngen i december skulle vara instlld.
Att det inte skulle bli ngon rttegng r ju det som r hela grejen med att de "erknde", inte att de skulle f ngra mnader i frihet fr att sedan riskera ddsstraff (Damien) och livstid fr de andra.

Jag tycker ditt resonemang lter vldigt mrkligt och har inte sett ngra uppgifter som stder det.

Att Damien Echols sger att det inte r ver betyder inte att rttegngen som var planerad kommer att ske efter det jag har frsttt, det betyder att han kommer att fortstta p andra stt att visa sin oskuld. Om jag frsttt saken rtt kan de fortfarande starta en civilrttslig process, jag kan ha fel, men vad jag frsttt s r det s.

Att du "inte ser ngon anledning till att rttegngen i december skulle vara instlld" r det baserat p nt annat n dina egna slutsatser?
Citera
2011-08-20, 20:56
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Av samma anledning som det inte r double jeopardy i Sverige nr folk fr resning eller mlet tas upp av hgre rtt.
Citera
2011-08-20, 21:11
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Av samma anledning som det inte r double jeopardy i Sverige nr folk fr resning eller mlet tas upp av hgre rtt.

Men double jeopardy existerar inte i Sverige, s jag frstr inte vad du vill ha sagt med din parallelldragning.

Jag r vldigt osker nr det gller USA:s rttssystem, men nr skribenten hr ovanfr skriver att en ny rttegng var planerad s tror jag det i s fall rrde sig om en omprvning i hgre instans. Typ att domen antingen rivs upp eller inte. Ngon ny rttegng i ordets rtta bemrkelse ska det inte kunna bli, fr det ska inte vara mjligt i USA. Nu nr jag tnker efter s knner jag dock till ett fall dr en man dmdes fr mord p sin fru och friades efter ett antal r i en ny rttegng, det gr att jag bli n mer frvirrad...

Ingen kunnig person som kan reda ut de rttsliga turerna kring fallet West Memphis Three? Jag kan det d inte.
Citera
2011-08-20, 21:30
Medlem
eternussermos avatar
En intervju med en advokat som frklarar lite kring vad Alford Plea r och han sger ocks att de inte ville ha en ny rttegng (lyssna frn en minut).

http://www.wtvm.com/global/video/fla...o&rnd=19095933
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in