Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-04-17, 22:19
Medlem
Funderar p att flytta till Finland. Har inga problem med att f jobb dr och har slkt dr. Det jag undrar om det r vrt mdan. r det bttre eller smre i Finland? Och hur ser prognosen ut? Ni som bor och bott dr hur r era upplevelser? Hur r skattetrycket dr fr en medelinkomsttagare? Hur r den offentliga sjukvrden? Ltt att f bra vrd eller behver man privat sjukfrskring? Ltt att f plats p skola? Bra barnomsorg? Vad kostar det? Vad kostar boende? Hur funkar det att f boln? Vilka bidrag fr barnfamiljer? Hur ser pensionssystemet ut? Hur ser sjukfrskringen ut?
Citera
2018-04-17, 22:28
Medlem
Bronixs avatar
k dit och f svar p dina frgor
Citera
2018-04-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
k dit och f svar p dina frgor

Tack fr svar. Fler?
Citera
2018-04-17, 22:50
Medlem
Bronixs avatar
Jag tror inte att mnga kommer kunna svara p dina frgor , tyvrr. Om du stller samma frgor hr i Sverige fast tvrtom fr du nog massa svar av finnar.
Citera
2018-04-17, 23:33
Medlem
Jag har varit en del dr.. Min bild r att det r ganska likt Sverige som samhlle. Det mesta fungerar. Skolorna r frsts mycket bttre eftersom dom ligger i topp i Europa. Bostder verkar vara lika dyra eller dyrare.
Det finns en annan mentalitet - men det r du kanske infrstdd med, eftersom du endast frgar praktiska frgor. Bttre ordning verlag. Man hller sig mer distanserade. Men det finns problem ocks. Landet r litet. En finsk kille (Juha) sa en gng till mig: "Jag verlever inte en vinter till i Finland" - allts han tyckte det var deprimerande och destruktivt.
Men samhllssystemet tycker jag verkar bttre.
Citera
2018-04-17, 23:48
Medlem
Det viktiga r att du lr dig finska snabbt.
Citera
2018-04-17, 23:51
Medlem
Kan tnka mig att Finland r som Sverige
Senast redigerad av Autismbonde 2018-04-18 kl. 00:10.
Citera
2018-04-18, 02:15
Medlem
blobben!!!s avatar
Det r lite som Sverige var fr lnge sedan. Allt fungerar helt OK. Cykeln blir aldrig stulen, inte ens i frorten. Skatter r liknande, fast med bttre "trappa". Barnfamiljer fr bttre std p alla fronter. Offentlig sjukvrd osv. r tusenfalt bttre n Sverige.

Finnar r nnu mer nervsa n svenskar. Humorn knns ven den vldigt "lderdomlig". Speciellt finlandssvenskar har knepigt "gammal" humor.

Ganska likt, fast bttre.

Citera
2018-04-18, 06:14
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Det viktiga r att du lr dig finska snabbt.

Det gr inte, och det vet finnar ocks om. Ingen frvntar sig det, utlnningar som kan bra finska brukar typ bli kndisar bara drfr. (Neil Hardwick, Roman Schatz etc.)
Citera
2018-04-18, 06:33
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Fr att svara p trdstarten: Bostadsmarknaden mer flexibel, lttare hyra privat, och visst fr man boln, men man frvntas betala det p typ 40 r i stllet fr 150 som i Sverige. Knarket r ljligt dyrt men man fr ligga mer. Det saknas farliga omrden och man kan vara full som en kastrull var fan och nr som helst nstan utan rnrisk.

Sjukvrden r hundra gnger bttre n Sverige, och skattetrycket r nstan lika fr en medelinkomsttagare, men betydligt lgre om man r fattig. Maten r jmfrelsevis dyr, speciellt stsaker, en jvla punschrulle kan kosta 30 kr och man kan bli bjuden p rgbrdsmackor till fikat helt oironiskt.
Citera
2018-04-18, 06:37
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Det r lite som Sverige var fr lnge sedan. Allt fungerar helt OK. Cykeln blir aldrig stulen, inte ens i frorten. Skatter r liknande, fast med bttre "trappa". Barnfamiljer fr bttre std p alla fronter. Offentlig sjukvrd osv. r tusenfalt bttre n Sverige.

Finnar r nnu mer nervsa n svenskar. Humorn knns ven den vldigt "lderdomlig". Speciellt finlandssvenskar har knepigt "gammal" humor.

Ganska likt, fast bttre.

Sanning med modifikation: Efter min femte cykel slutade jag betala mer n 200 euro fr en cykel, och sedan dess har den inte blivit stulen.
Citera
2018-04-18, 14:34
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Sanning med modifikation: Efter min femte cykel slutade jag betala mer n 200 euro fr en cykel, och sedan dess har den inte blivit stulen.
Jo det r nog sant att det inte r en ren idyll. Det finns givetvis tjuvar ven i Finland. Skillnaden r nog mer s att i Sverige s stjls det till och med kopparn i sjlva lscylindern.
Jag har nnu aldrig ftt min cykel stulen i Finland under mina r hr.

Maten skulle jag vilja sga r billigare i butik. Restaurang och take-away r dremot ett rn. En vanlig pizza ver 100SEK/10e r helt normalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in