• 1
  • 2
2018-04-20, 13:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag såg just att det i en tråd ställdes en fråga till en specifik politiker. Strax därefter svarade denna politiker, förmodligen den korrekta personen. Men det blev omgående osäkerhet om det verkligen var den riktiga personen.

Skulle det inte vara gynnsamt att inför samma system med "Verified account" som på t.ex. Twitter.

Där offentliga personer skulle kunna legitimera sig på något vis & få ett eget konto under eget namn, med något tillägg typ "Verifierad". Så slipper man alla misstankar om trollande & dylikt?

(finns kanske ett sådant förslag redan, men jag kunde i varje fall inte hitta det)
Citera
2018-04-20, 13:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag såg just att det i en tråd ställdes en fråga till en specifik politiker. Strax därefter svarade denna politiker, förmodligen den korrekta personen. Men det blev omgående osäkerhet om det verkligen var den riktiga personen.

Skulle det inte vara gynnsamt att inför samma system med "Verified account" som på t.ex. Twitter.

Där offentliga personer skulle kunna legitimera sig på något vis & få ett eget konto under eget namn, med något tillägg typ "Verifierad". Så slipper man alla misstankar om trollande & dylikt?

(finns kanske ett sådant förslag redan, men jag kunde i varje fall inte hitta det)

Fråga politikern på hens twitter eller Facebook?
Citera
2018-04-20, 13:22
Medlem
Låter onödigt när personen kan verifiera sig själv ganska enkelt.
Citera
2018-04-20, 13:23
Medlem
Inte ett jättedumt förslag, men jag tycker inte det riktigt är Flashbacks sak. Vill man skylta med sin identitet är det var och ens ensak, och det är förhållandevis lätt att lösa för en enskild användare. Skapa en privat hemsida där du skriver ditt användarnamn här på Flashback. Denna sida länkar du i din signatur. Du kan göra motsvarande med ditt konto på Facebook eller liknande.
Citera
2018-04-20, 13:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Fråga politikern på hens twitter eller Facebook?

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Låter onödigt när personen kan verifiera sig själv ganska enkelt.
Enklare om direkt såg det utan att behöva leta på andra plattformar.

Man kunde t.om. ta ut en liten avgift för detta, om det nu känns betungande.
Citera
2018-04-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Enklare om direkt såg det utan att behöva leta på andra plattformar.

Man kunde t.om. ta ut en liten avgift för detta, om det nu känns betungande.
Som sagt så tycker jag inte att det är Flashbacks sak. Är nog rätt få som skulle behöva det, och om Flashback ska göra en sådan sak så medför det även ett ansvar från Flashbacks sida.

Jag vågar nästan lova att detta aldrig kommer införas. Flashbacks syfte är att kunna diskutera anonymt och förutsättningslöst. Vill du skylta med din identitet är det din sak.
Citera
2018-04-20, 14:51
Medlem
Milldues avatar
Svårt att vara anonym om man verifieras.
Det finns oerhörda fördelar med att användare är anonyma, figurerar man som offentlig person så begår man alltid självcensur och då försvinner all trovärdighet.

Varenda person du träffar censurerar sig själv i olika grad. Är man dessutom publik så tvingas man till att censurera sig själv i olika situationer. Detta är en av anledningarna till forum som låter sina användare behålla sin anonymitet. Väldigt viktigt i ett samhälle som mer och mer tystar ned yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Vill man vara publik så finns det mängder av andra forum där man kan stoltsera med namn och adress och varför inte telefonnummer.. Registrera dig själv på ett sådant forum och skriv sedan ner dina innersta tankar helt utan självcensur och vänta på att folk från olika samhällsskikt hör av sig.. kanske genom personligt besök eller telefon/brev..
Citera
2018-04-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Svårt att vara anonym om man verifieras.
Det finns oerhörda fördelar med att användare är anonyma, figurerar man som offentlig person så begår man alltid självcensur och då försvinner all trovärdighet.

Varenda person du träffar censurerar sig själv i olika grad. Är man dessutom publik så tvingas man till att censurera sig själv i olika situationer. Detta är en av anledningarna till forum som låter sina användare behålla sin anonymitet. Väldigt viktigt i ett samhälle som mer och mer tystar ned yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Vill man vara publik så finns det mängder av andra forum där man kan stoltsera med namn och adress och varför inte telefonnummer.. Registrera dig själv på ett sådant forum och skriv sedan ner dina innersta tankar helt utan självcensur och vänta på att folk från olika samhällsskikt hör av sig.. kanske genom personligt besök eller telefon/brev..
Tror inte TS menar att man ska vara tvungen att verifiera sig. Bara att valet ska finnas.
Citera
2018-04-20, 17:11
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Tror inte TS menar att man ska vara tvungen att verifiera sig. Bara att valet ska finnas.

Jag inser det.. Men personer som figurerar under sitt eget namn på olika forum är inte trovärdiga enligt mitt sätt att se på saken. En publik person måste alltid väga sina ord och då är det oundvikligt att det blir självcensur och propaganda.

Vad TS är ute efter är att Flashback skall tillåta ex politisk propaganda under politikers namn (ett exempel). Dessa kan likaväl propagera under en psedonym eller anonymt. TS antar att inläggen får mer vikt om det finns en publik person bakom inläggen.

Man kan lika gärna använda "Fråga V Politikern" eller "fråga polisen".
Citera
2018-04-20, 18:06
Medlem
Thurizas-09s avatar
Som redan nämnts är det redan möjligt att via exempelvis en länk i signaturen "verifiera" sig.

Dock går det att skapa falska yttre profiler likväl som det går att göra det på Flashback. Förslaget skulle väl eliminera falska självoutningar.

Dock är ju frågan hur den tilltänkta verifieringen i praktiken skulle gå till. För både administratörerna och moderatorerna är anonyma de med.
Citera
2018-04-20, 18:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Som redan nämnts är det redan möjligt att via exempelvis en länk i signaturen "verifiera" sig.

Dock går det att skapa falska yttre profiler likväl som det går att göra det på Flashback. Förslaget skulle väl eliminera falska självoutningar.

Dock är ju frågan hur den tilltänkta verifieringen i praktiken skulle gå till. För både administratörerna och moderatorerna är anonyma de med.
Hur gör Twitter?
Citera
2018-04-20, 18:10
Medlem
najass avatar
Jo, det har diskuterat lite från och till. Det kan finnas tillfällen då det hade varit en vits att veta att en person verkligen är den han utger sig för i diskussionerna, och det är inte alla har behov att vara anonyma. Dessutom är ju givetvis inte anonymiteten på Flashback ett krav utan en möjlighet. Rent tekniskt/praktiskt går det nog att lösa tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in