• 1
  • 2
2018-04-26, 14:17
Bannlyst
Jag kom på mig själv med att vilja svara på ett bra inlägg, men sen tänkte jag "gör jag det bara för att det är en moderator som har skrivit det"? Och varför?

* Vill jag smöra för moderatorerna, eller är det helt tvärtom?
* Behöver moderatorerna extra kärlek, eller tvärtom?
* Vill jag lära känna moderatorerna bättre, och av vilken anledning?
* Är det eliten på Flashback som har blivit moderatorer, så deras inlägg, medmänsklighet, världssyn och/eller åsikter håller i regel högre kvalitet än andra användares?
* Ska man lita mer på moderatorer då Flashbacks ledning har bedömt dem vara ansvarsfulla?

Summering: om en person uttrycker sina personliga åsikter, varför behöver jag veta att han/hon är moderator, och antagligen inte ens i det forum vi diskuterar i?
Citera
2018-04-26, 14:22
Medlem
Oldberrys avatar
Tycker de flesta moderatorer slutar använda forumet till något annat än att flytta omkring trådar och kasta dem i papperskorgen när de inte längre är ”medlemmar”... trist
Citera
2018-04-26, 14:51
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Summering: om en person uttrycker sina personliga åsikter, varför behöver jag veta att han/hon är moderator, och antagligen inte ens i det forum vi diskuterar i?

Du skulle kunna ställa samma fråga om varför du måste se en annan användares profilbild, signatur, post-count eller användarnamn. Det är inte heller så speciellt viktigt om man bara är intresserad av att diskutera TS. Men det är en rolig grej, som jag ser det.

Det finns inget rätt eller fel när det kommer till att bemöta någon som bär titeln som moderator. Du skulle kunna likna det med att bemöta någon som är polis i det verkliga livet. De flesta hade inte gjort sig till bara för att det är en polis man talar med, men man kanske hade undivikit att ställa till med oreda mitt framför ögonen på denna.

Det finns vissa som automatiskt blir spända när de är i närheten av poliser. Det finns även dom som ska spela duktiga framför lärarna i skolan. Man får göra som man vill.

Du kanske blir lite star struck när du är på väg att svara en moderator, det kan man bli! Det är inte värt att fundera allt för mycket på i min mening. De är människor, precis som resten av oss. Det handlar troligen mer om dedikation och tillfälle snarare än rätt åsikter om man vill bli moderator - även om man säkerligen inte har så stor chans att bli moderator om man sitter och kallar folk för horor stup i kvarten.
Citera
2018-04-26, 15:21
Medlem
Är ditt förslag att det inte ska stå just Moderator? Det kanske vore bättre att det i profilbilden stod "Moderator i (avdelningar användaren är moderator i)" I övriga forumdelar är ju personen inte moderator, men skulle det istället stå Medlem i vissa delar och Moderator i andra kan det bli förvirrande.
Citera
2018-04-26, 15:28
Medlem
Noxyls avatar
Jag håller med TS. Moderatorer som är ännu mer anonyma än vad de redan är skulle lugna ner 'us and them' känslan som bara blir större och större. Tyvärr är det väl så att flertalet skulle säga upp sig om de blir berövade på sin statusflagga under namnet.

Moderatorinlägg borde ske under namn som Mod1, Mod2 , etc. Precis som Admins..
Senast redigerad av Noxyl 2018-04-26 kl. 15:38.
Citera
2018-04-26, 16:37
Bannlyst
Tack för det utförliga svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Du skulle kunna ställa samma fråga om varför du måste se en annan användares profilbild, signatur, post-count eller användarnamn. Det är inte heller så speciellt viktigt om man bara är intresserad av att diskutera TS. Men det är en rolig grej, som jag ser det.

Profilbil och signatur är för personliga saker som man vill förmedla om sig själv. Vill man tala om att man är moderator på ett forum som heter Flashback, eller tränare för Halmstad BK:s B-flickor, kan man göra det i dem. Post-count är lika ointressant som hur gammal man är, kanske mindre.

Citat:
Det finns inget rätt eller fel när det kommer till att bemöta någon som bär titeln som moderator. Du skulle kunna likna det med att bemöta någon som är polis i det verkliga livet. De flesta hade inte gjort sig till bara för att det är en polis man talar med, men man kanske hade undivikit att ställa till med oreda mitt framför ögonen på denna.

Man får inte bära polisuniform som en rolig grej. "Den som döms för föregivande av allmän ställning kan dömas till dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet bedöms vara grovt är straffet fängelse i högst två år." Det hade kanske varit nyttigare om poliser hade sitt yrke under namnet på Flashback.

Citat:
Det finns vissa som automatiskt blir spända när de är i närheten av poliser. Det finns även dom som ska spela duktiga framför lärarna i skolan. Man får göra som man vill.

Du kanske blir lite star struck när du är på väg att svara en moderator, det kan man bli! Det är inte värt att fundera allt för mycket på i min mening. De är människor, precis som resten av oss. Det handlar troligen mer om dedikation och tillfälle snarare än rätt åsikter om man vill bli moderator - även om man säkerligen inte har så stor chans att bli moderator om man sitter och kallar folk för horor stup i kvarten.

Jag ser inget fel med en moderator som ständigt kallar andra horor om de gör de privat. För mig får de får gärna göra det i tjänsten så länge jag får kalla dem hora också.

Jag hoppas att det går att få ut någonting från vraket ur mitt naiva inlägg, och vill till sist tillägga: kan inte alla bara få titeln "människa"?

Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Tycker de flesta moderatorer slutar använda forumet till något annat än att flytta omkring trådar och kasta dem i papperskorgen när de inte längre är ”medlemmar”... trist

Det är ju det som är deras jobb. Att gå runt i väktaruniformen på fritiden är väl kanske inte larvigt men lite... jag vet inte, men det är orättvist.
Citera
2018-04-26, 17:05
Bannlyst
Varför flyttade ni tråden till Forumförslag utan att skriva en kommentar? Försöker ni göra narr av mig?

OK, det var lite roligt, men vad är poängen?

Nvm, jag listar ut det själv.
Citera
2018-04-26, 17:41
Medlem
Citat:
Varför flyttade ni tråden till Forumförslag utan att skriva en kommentar? Försöker ni göra narr av mig?

OK, det var lite roligt, men vad är poängen?

Nvm, jag listar ut det själv.

Jag rapporterade din trådstart och tyckte, liksom någon moderator också tyckte, att tråden bättre hörde hemma i Forumförslag än i Flashback. Jag reagerade också på att det just i detta fall inte kom något moderatormeddelande vid trådflytt, som det brukar göra om en tråd flyttas.
Citera
2018-04-26, 17:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag kom på mig själv med att vilja svara på ett bra inlägg, men sen tänkte jag "gör jag det bara för att det är en moderator som har skrivit det"? Och varför?

* Vill jag smöra för moderatorerna, eller är det helt tvärtom?
* Behöver moderatorerna extra kärlek, eller tvärtom?
* Vill jag lära känna moderatorerna bättre, och av vilken anledning?
* Är det eliten på Flashback som har blivit moderatorer, så deras inlägg, medmänsklighet, världssyn och/eller åsikter håller i regel högre kvalitet än andra användares?
* Ska man lita mer på moderatorer då Flashbacks ledning har bedömt dem vara ansvarsfulla?

Är det där någon fobi du har?

En moderator är bara en helt vanlig användare i de allra flesta fall. När en moderator skriver som just moderator ser inläggen annorlunda ut, t.ex. fetstil och/eller undertecknade med "/mod". I annat fall är det som du och jag.

Utöver detta så står det "Moderator" var i forumet en sådan än skriver, men i 95% (typ) av fallen modererar just den moderatorn inte i forumet man skriver och har därför inga som helst extra verktyg eller knappar där.

Moderatorers världssyn och åsikter spelar ingen som helst roll, men däremot har de bedömts kunna regelverket väl och därför blivit satta att moderera ett eller några få forumdelar. Om någon uttrycker en personlog åsikt behöver du därför inte bry dig om ifall det kommer från en moderator eller inte. Moderatorer kan ha lika mycket korkade personliga åsikter som vilken användare som helst, för det är ju det de är. Modererar en moderator så är det inte med sin personliga åsikt i baktanke, utan med regelverket.
Citera
2018-04-26, 18:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Jag håller med TS. Moderatorer som är ännu mer anonyma än vad de redan är skulle lugna ner 'us and them' känslan som bara blir större och större. Tyvärr är det väl så att flertalet skulle säga upp sig om de blir berövade på sin statusflagga under namnet.

Moderatorinlägg borde ske under namn som Mod1, Mod2 , etc. Precis som Admins..

Ett (kanske inte helt genomtänkt) förslag jag hade för dryga året sedan:

(FB) Dedikerade konton för moderatorer
Citera
2018-04-26, 18:29
Medlem
Trixtons avatar
Citat:

Det sistnämnda tycker jag är svårt. Har man läst mycket på Flashback så känner man säkert igen de flesta (eller i alla fall de mest aktiva) moderatorerna, men det är rätt svårt - tycker jag - att hålla reda på vilka delforum som de moderererar. Jag kan tycka att det vore bra om man enklare såg det. Varför vet jag inte riktigt, men det är trevligt att veta saker. Alltså, om jag diskuterar pelargoner med en moderator i ett delforum där sådana avhandlas så tycker jag att det är rätt intressant att veta om han moderererar just den delen av forumet eller bara är där som besökare.

Nu är ju inte informationen hemlig på något vis, så man kan förstås se detta idag också, men jag skulle gärna se att det var tydligare, typ att moderatorn fick en stjärna bredvid sitt namn eller något, men bara i delforum som han moderererar.
Citera
2018-04-26, 18:57
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Det har sagts förut, men bör sägas igen: En moderator är en vanlig användare i de fall där denne inte uttryckligen agerar som moderator. Ändå kan jag förstå att det är lätt att göra en distinktion mellan "vanliga användare" och "moderatorer", som om de senare representerade en sorts högre klass på grund av att det står "Moderator" och inte "Medlem" under nicket på profilen, vilket markerar att den här användaren emellanåt agerar utifrån en parallell roll som moderator. Den här distinktionen är en delvis felaktig bild och jag hoppas verkligen inte att jag själv betraktas annorlunda när jag skriver som användare (vilket jag gör för det mesta) på grund av att jag även modererar. Men jag har som sagt förståelse för distinktionen, eftersom det blott är ett år sedan jag själv började moderera och dessförinnan kanske - i vissa fall - betraktade en användare med ordet "Moderator" under nicket istället för "Medlem" på ett annorlunda sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry

Det stämmer i vissa fall att användare som börjar moderera minskar ner på aktiviteten som "vanliga" användare. Dock inte i mitt fall. Men i de fall där det blir så beror det sannolikt på att modereringen (betänk att många moderatorer har ett antal forum, som de ansvarar för) är en tidskrävande syssla, samt att moderatorer - i likhet med många andra användare - ofta har ett liv utanför Flashback också. Jag skulle säga att många användare som börjar moderera faktiskt ökar sin forumaktivitet - ibland drastiskt -, men den mest uppenbara aktiviteten (som syns i posthistoriken, sett till inlägg som inte är moderatormeddelanden) kanske minskas till fördel för moderatorsåtgärder och aktiviteter, som inte alltid är synliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in