Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-05-01, 18:23
Medlem
JagSerUfos avatar
Hej tänkte laga mat om en timme eller två så det är lite bråttom. Har en flaska konjak som jag öppnade igår som nästan är full så varför inte använda lite i maten tänkte jag. Vill ha lite Konjak i en sås men har aldrig provat det förut, bara ätit det på restaurang och den såsen var väldigt god.

Så då är frågan när ska man hälla i Konjaken och hur mycket ska man ta? Jag vill inte tända eld på något heller måste man det?

Såsen kommer bestå av : 3 dl matlagningsgrädde, en skvätt mjölk, lite vitlök, vanlig lök, champinjoner, en redig bit blåmögelost, stekspadet från köttet, lite soja och kryddor. Serveras till kött och klyftpotatis

Så är det bara att hälla i en skvätt konjak när grädden kokar och låta det koka ett par minuter eller? Typ en redig klunk / shot 4 cl?
Citera
2018-05-01, 18:29
Medlem
lottasfanclubs avatar
Jag hade fräst lök, vitlök och svamp sen hällt på cognac och resten. Du måste inte flambera (tända eld), alkoholen försvinner en hyfsad bit innan kokpunkten iaf. Du behöver inte snåla med sprit men smaka av när du häller på grädde så den inte blir för mesig! Annars kan du alltid googla cognacsås så dyker det säkert upp många bra tips och sen freestylar du. Lycka till!
Citera
2018-05-01, 18:35
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Hej tänkte laga mat om en timme eller två så det är lite bråttom. Har en flaska konjak som jag öppnade igår som nästan är full så varför inte använda lite i maten tänkte jag. Vill ha lite Konjak i en sås men har aldrig provat det förut, bara ätit det på restaurang och den såsen var väldigt god.

Så då är frågan när ska man hälla i Konjaken och hur mycket ska man ta? Jag vill inte tända eld på något heller måste man det?

Såsen kommer bestå av : 3 dl matlagningsgrädde, en skvätt mjölk, lite vitlök, vanlig lök, champinjoner, en redig bit blåmögelost, stekspadet från köttet, lite soja och kryddor. Serveras till kött och klyftpotatis

Så är det bara att hälla i en skvätt konjak när grädden kokar och låta det koka ett par minuter eller? Typ en redig klunk / shot 4 cl?

Börja med att skära svampen och vitlöken i en kastrull. Fräs svampen i smör i 4-6 min, i med vitlök. När vitlöken fått färg häll i 1 dl konjak samt blåmögelostens om helst är finfördelad samt 3 dl grädde. Låt ånga av, öka temp på plattan till 4 av 6. När kokat upp, sänk plattan till 2 av 6. Salta och peppra lätt. 8-10 min efter, smaka av. Finns det någon alkohol smak kvar, behövs mer salt eller peppar? Om alkoholsmak kvar, bursta upp på 6:an och stormkoka 20 sek, låt det koka ner, smaka av. Om såsen är för tjock vid de sista stadierna, späd med mjölk.

Detta gör du medan man t ex har potatisk på kokning eller i ugnen. Efter du stekt ditt kött ökar du temp på plattan till högt, när du ser att det ryker, häll 0,2-0,5 dl konjak i pannan och avglasera den och häll skyn i din sås.
Låt köttet vila, placera potatisen fint, smaka av såsen. Transcha kött, eller lägg upp det fint, köttsaft -> in i sås.
Senast redigerad av DaChief 2018-05-01 kl. 18:41.
Citera
2018-05-01, 19:02
Medlem
Andersdamaans avatar
I grönpepparsås så är det gott med en skvätt konjak. Är även gott att flambera pepparbiffar i!
Citera
2018-05-01, 19:13
Medlem
Citat:

Blåmögelost tar över. Blanda med konjak? Och vitlök? Mjölk?

Snacka om misshandla en sås.

Fräs upp lök och om du har lite morötter (inte morotsskalet för då blir det bittert). Tillsätt grädden. Har du kalvfond eller oxfond tillsätt två matskedar. INGEN MJÖLK! Låt koka och reducera till rätt tjocklek. Par droppar soja för färgens skull är okej om det är Ekströms Collorit. Tillsätt konjaken sist lite åt gången samtidigt som du smakar av. Till sist smaka av med peppar och salt för den perfekta balansen (bara om det behövs).

Edit 1:
Du kan tillsätta stekspad. Men har du redan gjort rätt så gör det inte någon större skillnad.
Med mindre du haft en jäkla massa salt och peppar på köttet. Men då får du inte peppra och salta såsen innan du tillför spadet.

Edit 2:
Kycklingfond ska inte underskattas när man gör en god sås. Funkar lika väl som kalv eller oxfond.
Senast redigerad av lunkkvistaren-s 2018-05-01 kl. 19:19.
Citera
2018-05-01, 19:48
Medlem
JagSerUfos avatar
Tackar för hjälpen snart är det showtime Stämmer säkert som ni säger att Konjaken ska in före grädden och koka av en stund för att inte det ska smaka för mycket alkohol. Tänkte inte så långt utan tänkte tillsätta konjaken sist men skulle bara ta en skvätt typ 2-3 cl. Vågar inte kör på en hel deciliter dok utan tar runt 0,5 -0,6 tänker jag sen får man se hur det smakar. Har det ens någon effekt att flambera eller är det mest för show ? Vill inte hålla på och elda sen så har jag ingen sån tändare med lång pipa heller, vette fan ens om jag har någon tändare hemma.
Återkommer med resultat.
Citera
2018-05-01, 19:52
Medlem
2-3 cl räcker för att sätta smak, låt den vara med och bubbla en stund så finns bara den härliga smaken kvar, ingen alkohol.
Citera
2018-05-01, 19:54
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Blåmögelost tar över. Blanda med konjak? Och vitlök? Mjölk?

Snacka om misshandla en sås.

Fräs upp lök och om du har lite morötter (inte morotsskalet för då blir det bittert). Tillsätt grädden. Har du kalvfond eller oxfond tillsätt två matskedar. INGEN MJÖLK! Låt koka och reducera till rätt tjocklek. Par droppar soja för färgens skull är okej om det är Ekströms Collorit. Tillsätt konjaken sist lite åt gången samtidigt som du smakar av. Till sist smaka av med peppar och salt för den perfekta balansen (bara om det behövs).

Edit 1:
Du kan tillsätta stekspad. Men har du redan gjort rätt så gör det inte någon större skillnad.
Med mindre du haft en jäkla massa salt och peppar på köttet. Men då får du inte peppra och salta såsen innan du tillför spadet.

Edit 2:
Kycklingfond ska inte underskattas när man gör en god sås. Funkar lika väl som kalv eller oxfond.
Ja är inget proffs på att göra såser kan man lugnt säga. Men angående osten så måste den användas viktigare än konjaken ju men skulle kunna använda den på köttet annars. Är inte mycket vitlök ja tar i en halv klyfta typ finhackad och det samma gäller mjölken bara en liten skvätt för att såsen inte ska bli så tjock men då det är så lite kanske det inte har någon effekt?
Morötter i såsen vette fan ? Och smakar inte såsen alkohol om man tar i konjaken så sent?
Citera
2018-05-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ja är inget proffs på att göra såser kan man lugnt säga. Men angående osten så måste den användas viktigare än konjaken ju men skulle kunna använda den på köttet annars. Är inte mycket vitlök ja tar i en halv klyfta typ finhackad och det samma gäller mjölken bara en liten skvätt för att såsen inte ska bli så tjock men då det är så lite kanske det inte har någon effekt?
Morötter i såsen vette fan ? Och smakar inte såsen alkohol om man tar i konjaken så sent?

Gör man en sås är konjak smaksättare och ska i senare. Alkoholen kommer inte märkas i en sås med grädde. Man flamberar inte när man gör sås. Flambera gör man med köttet.

Mögelost använder man för dölja dåliga råvaror. T.ex. köttet. Vitlök är också en smak som tar över. Rosta den är okej i sammanhanget som en liten topping. Men inte i sås. Svamp använder man bara om man ska göra en svampsås. Men då använder man smakfulla svampar. Trattkantareller t.ex.

Morötter ger sötman i såsen. Basen i göra sås är charlottenlök och morötter och persiljastjälkar. Sedan någon form av fond. Inte Knorr. De är för salta. Förstör maten. Bong eller ICA:s fonder är okej. Om du inte gjort fonden själv.

Då hade det varit bättre väg köra basen som jag beskriver ovan och malen grönpeppar. Som någon skrev innan så funkar konjat i grönpepparsås.

Men aldrig mjölk eller mjöl i en riktig sås. Man reducerar rätt istället.
Citera
2018-05-01, 20:05
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojje777
bara den härliga smaken kvar, ingen alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av lottasfanclub
alkoholen försvinner en hyfsad bit innan kokpunkten iaf.

Detta är något av en urban myt. Ja, alkohol kokar bort före vattnet, men det är inte som att den magiskt går upp i rök på bara en liten stund.

America's test kitchen har testat detta, för dom tog det 30 minuter för att koka bort 90% av alkoholen. En sås kokar man typiskt sett inte så länge och därmed kommer givetvis mycket mer än så av alkoholen att vara kvar.

Utöver detta, så beror det givetvis också på om man kokar med eller utan lock. Har man locket på kommer alkoholen att fastna på locket och kondensera och rinna ner tillbaka, så där tappar man alltså ännu mindre. Tar man t.ex. en köttgryta som har vin i sig och kokar i 2-3 h med lock på så kommer man fortfarande ha kvar 40-50% av alkoholen man satt till när det är klart.
Citera
2018-05-01, 20:20
Medlem
Mitt tips är att tillsätta konjaken rätt tidigt i processen. Sisådär en halv deciliter. Börja med hälften och smaka av. Om det blir för starkt så kommer smaken att mildras efter kokning. Sedan kommer finessen: en halv matsked innan servering om konjakssmaken kokat bort helt.
Citera
2018-05-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Detta är något av en urban myt. Ja, alkohol kokar bort före vattnet, men det är inte som att den magiskt går upp i rök på bara en liten stund.

America's test kitchen har testat detta, för dom tog det 30 minuter för att koka bort 90% av alkoholen. En sås kokar man typiskt sett inte så länge och därmed kommer givetvis mycket mer än så av alkoholen att vara kvar.

Utöver detta, så beror det givetvis också på om man kokar med eller utan lock. Har man locket på kommer alkoholen att fastna på locket och kondensera och rinna ner tillbaka, så där tappar man alltså ännu mindre. Tar man t.ex. en köttgryta som har vin i sig och kokar i 2-3 h med lock på så kommer man fortfarande ha kvar 40-50% av alkoholen man satt till när det är klart.

Här finns en mycket bra genomgång på ämnet alkohol i sås, det är inte så enkelt som man kan tro..

http://www.barariktigmat.se/index.ph...fri-rodvinssas
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in