Citat:
Ursprungligen postat av
JagSerUfo
Hej tänkte laga mat om en timme eller två så det är lite bråttom. Har en flaska konjak som jag öppnade igår som nästan är full så varför inte använda lite i maten tänkte jag. Vill ha lite Konjak i en sås men har aldrig provat det förut, bara ätit det på restaurang och den såsen var väldigt god.
Så då är frågan när ska man hälla i Konjaken och hur mycket ska man ta? Jag vill inte tända eld på något heller måste man det?
Såsen kommer bestå av : 3 dl matlagningsgrädde, en skvätt mjölk, lite vitlök, vanlig lök, champinjoner, en redig bit blåmögelost, stekspadet från köttet, lite soja och kryddor. Serveras till kött och klyftpotatis
Så är det bara att hälla i en skvätt konjak när grädden kokar och låta det koka ett par minuter eller? Typ en redig klunk / shot 4 cl?
Börja med att skära svampen och vitlöken i en kastrull. Fräs svampen i smör i 4-6 min, i med vitlök. När vitlöken fått färg häll i 1 dl konjak samt blåmögelostens om helst är finfördelad samt 3 dl grädde. Låt ånga av, öka temp på plattan till 4 av 6. När kokat upp, sänk plattan till 2 av 6. Salta och peppra lätt. 8-10 min efter, smaka av. Finns det någon alkohol smak kvar, behövs mer salt eller peppar? Om alkoholsmak kvar, bursta upp på 6:an och stormkoka 20 sek, låt det koka ner, smaka av. Om såsen är för tjock vid de sista stadierna, späd med mjölk.
Detta gör du medan man t ex har potatisk på kokning eller i ugnen. Efter du stekt ditt kött ökar du temp på plattan till högt, när du ser att det ryker, häll 0,2-0,5 dl konjak i pannan och avglasera den och häll skyn i din sås.
Låt köttet vila, placera potatisen fint, smaka av såsen. Transcha kött, eller lägg upp det fint, köttsaft -> in i sås.