Citat:
Ursprungligen postat av
LasseFranGnesta
jag har inte köpt någon då jag inte har pengarna. men har kört både några av dessa bilar samt tesla och gillar bilar som amg mer. och har man pengar till att köpa dom har man pengar till att äga dom såvidare man inte är en idiot och bor i en etta och det enda man lägger pengarna på är bilen. då hade jag också haft råd.
Jag köpte min privat så för mig handlar det inte om att Teslans förmånsvärde är billigare eller så. För mig handlade det om att det enda de andra bilarna egentligen gjorde bättre var att motorljud är kul ibland och i vissa fall hade de mer sportighet, till ungefär samma inköpspris men högre driftskostnader. Bensinbilarna var sämre eller lika på allt annat som jag bryr mig om.
När jag var yngre körde jag mycket sportigare och kunde sätta mig i bilen bara för att åka till lite trevliga kringliga vägar och lyssna på motorn. Om jag hade mer tid för det idag hade jag hellre köpt en riktig sportbil bara för det.
Det är mycket mer bekvämt att köra en elbil när man slipper allt ljud från motor/transmission och eventuella skakningar som motorn medför. Lägger vi sen till saker som att elbilar kan köra AC/värme utan problem trots att motorn inte är igång och andra sådana fördelar så vinner Teslan stort inom komfort i mina ögon.
För mig som gillar minimalism och teknologi är interiören bland det bästa med Teslan, jag gillar även Alcantara och det finns det gott om i Teslan. Lägg på den stora skärmen och skärmen i instrumentbrädan med det bra UI:t som finns och det blir perfekt för mig, många resor bättre än de tyska systemen. Glastaket gör även sitt då det är riktigt trevligt. Betyder detta att det inte går att förbättra? Nej, men tyskarna ligger efter i de delarna som jag värdesätter.
Teslan är helt enkelt en bra medelväg för mig, den tappar vad gäller kvick styrning och sportig körning mot sportvarianterna som RS6, M5, och de olika AMG varianterna. Men den vinner mot dessa i komfort även om den inte är uppe i A8, S-klass och 7-seriens nivåer. Den är dock sportigare än dessa att köra på grund av låg tyngdpunkt, eldrift och mycket vridstyvhet från batteripaketet.