Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Har funderat ett tag och gjorde slag i saken igår och beställde en elbil.
Det blev en Renault Zoe med stora batteriet på 41 kWh, 92 hk.
Renault erbjuder två alternativa lösningar vad gäller batteriet:
- antingen kan man leasa batteriet för en fast månadskostnad.
- eller så köper man batteriet till en kostnad av 80.000 kronor.
Jag valde att köpa batteriet, då det passar mina behov bäst.
Bilens slutpris blev då 364.000:-, men då ingår en väldig massa utrustning såsom inbyggd navigation, komfortpaket, citypaket, keyless go, DAB+, metallic och en massa annat.
Bilen levereras i Juli, vilket innebär att jag får tillbaka 60.000 kronor i miljöbonus.
Den teoretiska räckvidden är 40 mil, i verkligheten innebär detta max 30 mil vid milt väder och runt 20 mil på vintern.
Renault Zoe är utrustad med en sk. "Chameleon" teknik vilket innebär att den anpassar sig automatiskt efter maximal tillgänglig effekt ( i enfas och trefas, upp till 43 kW.
Hemma i villan ska en laddbox monteras så att bilen alltid är "fulltankad" när man tar den nästa dag.
Ja, varför valde jag då en Renault Zoe?
Jo, jag har jämfört alla elbilar på marknaden och kommit fram till att Renault Zoe erbjuder för mig den bästa helhetslösningen.
Bilen är rymlig och bekväm för sin storlek, den erbjuder en bättre räckvidd än de flesta konkurrenter och den ser trevlig och modern ut.
Samt mycket hög krocksäkerhet, bäst i sin storleksklass och 5 stjärnor av 5 i euro-ncaps krocktester.
Dessutom är den fransk, vilket var ytterligare ett argument, - en asiatisk bil skulle jag tex aldrig köpa.
Här kan vi diskutera allt kring elbilen Renault Zoe, fördelarna, ev nackdelar, allmänna frågor och andra funderingar kring modellen.
Nu, 3 år senare kan jag göra en kort sammanfattning:
- min ZOE är nu exakt 3 år gammal och har rullat 15.800 mil.
Ja, jag gjorde rätt val.
Jag är fortfarande enormt nöjd med bilen, det är helt klart den bästa bil jag haft.
Den är liten och smidig, mycket trevlig att köra och väldigt fin att åka i.
Den är snygg, modern, trendig och jag tycker den ser lika läcker ut i sin röda metalliclack idag som den dagen jag hämtade ut bilen för tre år sedan.
Den är fortfarande lika fin och fräsch i lack, inredning och klädsel som när den var ny, kvalitetskänslan är på topp på Renault ZOE, det kan jag skriva under på!
Sammanfattningsvis kan jag egentligen bara skriva lovord om bilen, då jag knappast kan finna några negativa punkter, men som alltid finns det ett par kritikpunkter, dåligt hel/halvljus och att bilen inte får utrustas med dragkrok är de enda två negativa punkterna jag kan komma på.
Då bilen nu rullat 16.000 mil, har jag funderat på att byta, men då jag knappast kan tänka mig en bättre bil just nu, så ser jag bara två alternativ, antingen behåller jag bilen ett tag till, eller så köper jag en exakt likadan, lätt begagnad med lågt miltal.
En ZOE kan jag verkligen rekommendera till alla som vill köpa en elbil.
Jag är inte ensam, ZOE är europas mest sålda elbil och är enormt populär och lär hålla ställningarna som en av de bästa elbilarna på marknaden fram tills den blir avlöst år 2024.
Då får vi se en nyutvecklad spännande elbil från Renault, en elbil som kommer bygga på Renaults långa och anrika historia och traditioner.
Med en Renault kör man inte bara en bil, man förvaltar också en bit europeisk kultur och historia, något som vi alla bör värna om och vara stolta över.