Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-02, 21:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Så var det, en levande legend.

Tillverkarna är väl skyldiga att ha reservdelar i minst 10 år och vid det laget så har nog BAB7áns ZOE brunnit upp.
Enligt Nissan så har en Leaf en livslängd på 10 år, tvivlar på att en Zoe kommer upp i sån hög ålder.

Om BAB7 nu när Zoe sjunger på sista versen, anser ni han har bidragit eller sinkat Zoes populäritet?
Citera
2021-07-02, 21:50
Medlem
VoktorDodkas avatar
Är det bara jag som tycker prototypen ser läcker ut? Dom har plankat 5 turbon snyggt. Kan dom bara göra en deal med tesla att dom sätter i sitt värsta chassi och drivlina med fyrhjulsdrift så kommer inte jag titta bort om en sån kommer åkandes.
Citera
2021-07-02, 21:58
Avstängd
Paris24s avatar
Renault VD har säkert kollat på flashback... Chockerande fakta om Zoe från TS om man kollar hans andra startade ämnen.
(FB) Andrahandsvärde: Elbilar i princip osäljbara efter 15.000 mil enligt flera bilfirmor!
Andrahandsvärdet kan f.ö. inte sjunka mer. Det sjunker 100.000 kr per år de 2-3 första åren, tre gånger mer än min BMW X3.
Senast redigerad av Paris24 2021-07-02 kl. 22:01.
Citera
2021-07-02, 22:02
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Renault VD har säkert kollat på flashback... Chockerande fakta om Zoe från TS om man kollar hans andra startade ämnen.
(FB) Andrahandsvärde: Elbilar i princip osäljbara efter 15.000 mil enligt flera bilfirmor!
Andrahandsvärdet kan f.ö. inte sjunka mer. Det sjunker 100.000 kr per år de tre första åren, tre gånger mer än min BMW X3.
Kostar en Zoe 300000:-? Cheezus, jag trodde dom kostade som en Kia, det är ju en mopedbil med motorn från en laddningsbar borrmaskin.
Citera
2021-07-02, 22:04
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Kostar en Zoe 300000:-? Cheezus, jag trodde dom kostade som en Kia, det är ju en mopedbil med motorn från en laddningsbar borrmaskin.
Sjukt överprisad bil, de har lagt på minst 2 gånger elbilsbonusen. Borde ringa en signal när en köpare lägger 350k på en bil som med bensinmotor hade kostat 140k. Men inte, folk är hjärntvättade av våra politiker.

Otroligt, men normal-rika svenskar kan faktiskt ruinera sig på en liten bil som Zoe. Den mest sålda elbilen ett tag i Sverige, så det bör ha drabbat 1000-tals svenskar.
Citera
2021-07-02, 22:45
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Men visst kommer det ha positiv påverkan på andrahandsvärdet att produktionen läggs ner?

Färre exemplar i cirkulation liksom.. Blir ju exklusivare.

(Frågar åt en kompis.)

Märkligt val att lägga ner produktionen av denna bästsäljare, en av Europas bäst säljande elbilar, o.s.v.
Citera
2021-07-02, 23:14
Medlem
Det är crossovers som säljer bäst och Zoe är allt annat än det. Rätt beslut av fransmännen. Framtiden är Ionic 5, EV6, ID4 och liknande. Även Nissan tycker att Leaf är för liten och satsar på Ariya istället...
Citera
2021-07-03, 03:12
Medlem
PeterNosters avatar
Renault har väl en Megane-e på gång som bygger på samma plattform som Nissan Ariya.
Citera
2021-07-05, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Renault Zoe har erkänt hög kvalitet, dessutom är det den mest sålda elbilen i europa med över 100.000 sålda exemplar.

Tesla Model 3 är jag däremot väldigt skeptisk till, den har fått väldigt hård kritik för bla dålig byggkvalitet, usel ergonomi vad gäller instrumentpanelen med stora brister i handhavandet av funktioner och reglage såsom multimedia/navi, vindrutetorkare etc.
Därtill är den dyr.

Dessutom är framtidsutsikterna för själva bilmärket Tesla väldigt osäkert, många experter ser väldigt mörka moln över företaget och Elon Musks framträdande häromdagen väcker ju en del frågetecken om hur det verkligen står till i företaget, då han närmast vägrade svara på kritiska frågor om de stora problem Tesla för närvarande står inför.

"Renault Zoe läggs ner"
https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-zoe-laggs-ner

Tesla går utmärkt.
Citera
2021-07-05, 02:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
"Renault Zoe läggs ner"

Tesla går utmärkt.

Trams!

ZOE ersätts av en nyutvecklad elbilsmodell om tre år, en fullt naturlig utveckling, så jag förstår inte problemet..

ZOE är fortfarande europas populäraste elbil och fram till 2024 kommer det säljas massor av nya ZOE!
Sen ersätts den som sagt av en ny, fräsch och spännande modell 2024, troligtvis blir det en fräck extremt modern retro-modell med tydliga drag från den klassiska Renault 5.

Renault bygger bilar med tradition, historia och anor, till skillnad från vissa andra!

Om Tesla finns kvar 2024 återstår att se.
Citera
2021-07-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Om Tesla finns kvar 2024 återstår att se.

Famous last words.

Skulle inte förvåna mig om Tesla har ett större kapitalvärde än hela Renaultkoncernen år 2024, och då skulle kunna köpa upp hela Renault (även om jag inte tror det är så intressant).

Var jag dig så skulle jag oroa mig betydligt mer för var Renault är på marknaden 2024 än Tesla.
Citera
2021-07-05, 22:08
Medlem
Renault Zoe läggs ner

Har skrivits om det i bisatser i andra trådar, men med tanke på hur stor roll som Zoe spelat för bilforumen på FB, så tycker jag att nyheten förtjänar en egen tråd.

2024 innebär farväl för den kända elbilen.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...7-nya-elbilar/

Citat:
Renault ska lägga ned sin populära kompakta elbil 2024. Istället har man nu 7 elbilar på gång som alla bygger på en ny plattform.

Är det rätt eller fel av Renault att begrava nuvarande Zoe och dess tekniska plattform?

Är det rätt eller fel av Renault att även begrava varumärket Zoe, och inte ens återanvända det för deras kommande nya elbilar? Skäms de för namnet?

Diskutera!

I övrigt;

Vad är era minnen av Zoe?

Något från forumen och dess tidvis heta diskussioner om bilen som fastnat extra i era minnen?

Zoe - rest in peace. 🚕 ✝
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in