Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skaffa istället abonnemang av A Better Route Planner. Du hade ju motvilligt köpt en smartphone.
Med abonnemang på ABRP så är du uppkopplad hela tiden och ABRP kollar temperatur, vindriktning,
nederbörd, laddningsstatus och allt som kan påverkar räckvidden där du är.

Internio:
VD Bo Gunnar Olof Lincoln från Lund har gjort programmet.

https://iternio.com/

ABRP är ju perfekt för att planera resor med elbil (använder det själv för det), men har för mig att den inte visar trafikinformation i realtid?

Men jag kanske minns fel där.
Citera
2021-07-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, abonnemanget med trafikinfon ska man kunna förlänga, jag ska fråga på Renault på måndag när är där för att byta glödlampor.

Däremot var det bekymmer med Polen-kartan, den gick inte att ladda ner.
Tyvärr kunde Renault inte hjälpa mig med det eftersom de inte visste vad felet berodde på, de tog även kontakt med Renault i Frankrike, men inte heller de visst hur man gjorde.

Jag har dock Skandinavien och DACH-kartorna i navin, så det täcker de flesta vägar jag kör på.
När jag kör till Polen eller Frankrike, så får jag sätta upp min Garmin i rutan, det funkar bra det också.

Förstår inte. Både våra Teslor och Mercedes har ju kartor med hela Europa i bilen. Inget som måste laddas ner inför resa till olika europeiska länder.

Har Renault snålat så extremt på minneskapaciteten i bilen, eller vad är problemet?

Gällande abonnemang så skulle jag rekommendera att logga in på ditt Renault-konto och se om det kan förlängas där (brukar vara där biltillverkare hanterar sådant, och ofta med prisinformation).
Citera
2021-07-11, 02:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
ABRP är ju perfekt för att planera resor med elbil (använder det själv för det), men har för mig att den inte visar trafikinformation i realtid?

Men jag kanske minns fel där.

Den utvecklas ju hela tiden och är ju nu standard i Volvos elbilar.

Senaste release notes.
Citat:
4.0.45-46 New plan options, live traffic re-routing
Lots of new goodies in this version!

Driving mode now displays alternative plans along the way, which update as you drive so that you can select other options and know the difference in total trip time
For our Premium members, ABRP now does real-time traffic re-routing, avoiding traffic jams, closed roads etc - available for selected countries/states
New planning settings have been added: Minimum number of stalls and the ability to ask for less chargers or shorter driving legs (more chargers). Both options are "soft" settings meaning that we will not use them as hard requirements but as a preferred way of planning - in the end, we just want to deliver the best overall plan to you.

Citat:
4.0.42-44 CarPlay Updates, lots of improvements
We have made some major upgrades to CarPlay with new maps which both look better and are more informative. We have also added interactive dialogs telling you when a better route alternative (including charger alternative) is available, added lane information and if you need to limit your max speed to reach the destination. In short, ABRP is becoming a better EV navigator.

Driving mode has been further refined, especially in the (beta) Android Auto implementation and in the Polestar Automotive platform. Remaining distance is there, automatic nighttime maps for Automotive and many small improvements.

We have made lots of improvements in the app, fixed bugs and improved the looks.
Citera
2021-07-11, 14:01
Medlem
Ok, då ligger realtidstrafikinformationen i premiumversionen av ABRP. Då den trafikinformationen brukar kosta pengar för leverantörerna att köpa från Google (som oftast säljer denna typ av information), så är det nog rätt naturligt.

Skall erkänna att jag är så snål att jag endast använder gratis/grund-versionen av ABRP.
Citera
2021-07-11, 20:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Förstår inte. Både våra Teslor och Mercedes har ju kartor med hela Europa i bilen. Inget som måste laddas ner inför resa till olika europeiska länder.

Har Renault snålat så extremt på minneskapaciteten i bilen, eller vad är problemet?

Gällande abonnemang så skulle jag rekommendera att logga in på ditt Renault-konto och se om det kan förlängas där (brukar vara där biltillverkare hanterar sådant, och ofta med prisinformation).

Ja, jag har ett SD kort i bilen med kartorna på, det ska ta ut och stoppa in i datorn och sedan ska man kunna köpa/ladda ner live-traffic.
Men jag förstår mig inte på sånt, så jag får fråga på Renault om de kan hjälpa till.

Skandinavien-kartan är standardutrustning, sedan har jag köpt till DACH - Tyskland/Österrike/Schweiz, min Renault-återförsäljare hjälpte mig att ladda ner den kartan, det gjordes redan när jag köpte bilen för tre år sedan.

Däremot uppstod någon form av problem när jag skulle köpa Polen-kartan förra året, så det funkade inte att ladda ner den då, därför använder jag min Garmin när kör i Polen.
Citera
2021-07-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ja, jag har ett SD kort i bilen med kartorna på, det ska ta ut och stoppa in i datorn och sedan ska man kunna köpa/ladda ner live-traffic.
Men jag förstår mig inte på sånt, så jag får fråga på Renault om de kan hjälpa till.

Skandinavien-kartan är standardutrustning, sedan har jag köpt till DACH - Tyskland/Österrike/Schweiz, min Renault-återförsäljare hjälpte mig att ladda ner den kartan, det gjordes redan när jag köpte bilen för tre år sedan.

Däremot uppstod någon form av problem när jag skulle köpa Polen-kartan förra året, så det funkade inte att ladda ner den då, därför använder jag min Garmin när kör i Polen.

Då borde de skaffa större SD-kort på Renault tycker jag. Så att hela Europa för plats från fabrik, och sedan kan uppdateras OTA. Det där låter ju extremt komplicerat och krångligt. Förstår dig att det där inte känns direkt användarvänligt.
Citera
2021-07-21, 19:15
Medlem
Att BAB7 är priskänslig och alltid fokuserad på rock bottom lågpris över allt annat (läs extremt, extremt snål) är väl ett relativt välkänt faktum.

Den dagen BAB7 förstår att en lika viktig del som avgör hur väl man lever ekonomiskt är inte bara att fokusera livet på absolut minst utgifter 24 timmar om dygnet, men även att fokusera på intäktssidan, så skulle nog läget vara ett annat.

Men då hade det ju iofs. också blivit ett tråkigare forum.

Nu får det bli en så billig "fransk" som möjligt för BAB7 - oavsett kvalitet.
Citera
2021-07-21, 19:17
GreenMobility har spammat gatorna här i Malmö med Zoe-bilar (det är nån app man hyr dem med) så kan tänka mig att BAB7 stortrivs.
Citera
2021-08-03, 23:14
Medlem
BAB7s avatar
Besiktning Renault Zoe

Jag ska besiktiga min Renault ZOE för första gången nu på torsdag.

Finns det några kontrollpunkter som gäller specifikt endast för elbilar?

Och är det något speciellt de kontrollerar extra noga på elbilar?
Citera
2021-08-04, 00:02
Medlem
Citat:
Jag ska besiktiga min Renault ZOE för första gången nu på torsdag.

Finns det några kontrollpunkter som gäller specifikt endast för elbilar?

Och är det något speciellt de kontrollerar extra noga på elbilar?

Utan att vara insatt direkt på besiktning av elbilar så gäller väl samma för alla bilar. Det är säkerheten man kollar. Det innebär det vanliga som bromsar, rost som kan innebära fara för säkerheten, att däck och styrning sitter fast och säkert. men för elbilar går ju en del bort som avgasvärden, att avgasssystemet inte läcker, att motorolja inte läcker osv.

Men frågan är om det är något specifikt för elbilar och vad det skulle vara? Skulle på sin höjd vara om de ser skador på batteriet eller så, men vad annars skulle det kunna vara?
Citera
2021-08-04, 00:52
Moderator
Chantres avatar
Citat:
I  Sverige gör vi inga som helst specifika kontroller på just elbilar, men i Norge införde man specifika kontroller redan 2015, säger Tord Fornander, vice vd på Opus Bilprovning och ordförande i organisationen Fordonsbesiktningsbranschen.
Citat:
Vad hos en elbil behöver mer översyn vid en besiktning?

– Framför allt behöver man kontrollera eventuella skador på batterier, ladduttag, laddkabel med mera.
https://www.dn.se/ekonomi/sa-besiktigas-en-elbil/
Citera
2021-08-04, 09:03
Medlem
mandelbiskviers avatar
Nej, inget specifikt i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem