Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-03, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag undrar vad dom gjorde med bilen i Ansbach.. den laddar som en häst nu på 22 kW laddarna!

Den sackar inte längre vid 80 procent till 11 kW, den går med fullt ös med 22 kW nu ända upp till ca 95 procent!
Mellan 95-99 procent ligger den på mellan 11-15 kW!
Är du säker på att det är en bra grej...? Inte så att det är första tecknet på att batteriet börjar degeneras eller nå´t? Det KAN ju vara så att det nu är något fel om det ursprungligen är tänkt att sista delen av laddningen ska vara "mildare" för att vara skonsammare mot batteriet.
OK, vanliga blybatterier och Lithium-Ion batterier funkar inte på samma sätt, men bland "vanliga" batterier brukar det bli så att de förvisso laddar snabbt men också laddar ur snabbare när de börjar bli sämre.

Citat:
Den som inte vet varför jag körde till Renault i Ansbach kan läsa mitt inlägg tidigare i tråden
Du kan gärna, av god ton, länka till det så slipper vi leta så förbannat...
Citera
2022-06-03, 09:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Är du säker på att det är en bra grej...? Inte så att det är första tecknet på att batteriet börjar degeneras eller nå´t? Det KAN ju vara så att det nu är något fel om det ursprungligen är tänkt att sista delen av laddningen ska vara "mildare" för att vara skonsammare mot batteriet.
OK, vanliga blybatterier och Lithium-Ion batterier funkar inte på samma sätt, men bland "vanliga" batterier brukar det bli så att de förvisso laddar snabbt men också laddar ur snabbare när de börjar bli sämre.

Kan han nog inte. Sökte på ansbach i tråden och det finns ingen förklaring till resan. namnet ansbach borde ju finnas där. Vi får gissa:

Renault ville veta hur fan BAB7 kör för att ha sönder deras motorer.
Citera
2022-06-03, 17:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan han nog inte. Sökte på ansbach i tråden och det finns ingen förklaring till resan. namnet ansbach borde ju finnas där. Vi får gissa:

Renault ville veta hur fan BAB7 kör för att ha sönder deras motorer.

Achern! inte Ansbach.. sorry..

Jag hade visst postat inlägget i den andra tråden om laddinfrastrukturen, men skitsamma. här är inlägget:

Kört ca 350 mil nu, är tillbaks i sydtyskland nu.

Hittills har jag råkat ut för ungefär 8-10 laddstationer som varit ur drift eller defekta på annat vis.
Ca 4 stationer hittade jag aldrig, 3 av dessa i Schweiz..

I Frankrike är det tätt mellan laddarna, men många är ur drift.

En laddstation i Achern i södra tyskland gjorde att bilen fullständigt flippade ur..
Bilen vägrade ladda, blinkade bara rött, jag försökte ännu en gång, då laddade den, men extremt långsamt, 28 timmar skulle det ta.. på en 22 kW laddare.. ska ta 2 timmar...
Kopplade ur kabeln och försökte en gång till, då släcktes hela panelen ner...
Gav upp och navigerade till en annan laddstation i närheten, då funkade inte navin heller, hela skärmen blinkade..
Tog min garmin i bakluckan och navigerade till nästa laddare, även där gick det inte att ladda, blinkade bara rött..

Kollade på nätet var närmsta Renault-firma fanns, det fanns en bara 6 km bort, så jag körde dit och förklarade problemet.
Som tur var så hade de tid att kolla bilen direkt, de kollade felkoder och annat, det fanns inga felkoder men de kunde se att det inträffat ett "kommunikationsproblem" mellan bilen och laddstationen i Achern, felet låg hos laddstionen, bilen var felfri men hade fått en blackout från stationen på något sätt, de "nollställde" bilen, och sedan funkade allt som vanligt igen, navin, laddningen, allt.

Kostade inget! de gjorde det gratis!
Tack för det Renault i Achern.
De kollade också batteriets SOH, det låg på 88%.
Även 12 volts batteriet var på topp.
DC/DC laddaren visade inga felkoder heller, perfekt!
Citera
2022-06-03, 19:41
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Achern! inte Ansbach.. sorry..

Jag hade visst postat inlägget i den andra tråden om laddinfrastrukturen, men skitsamma. här är inlägget:

Kört ca 350 mil nu, är tillbaks i sydtyskland nu.

Hittills har jag råkat ut för ungefär 8-10 laddstationer som varit ur drift eller defekta på annat vis.
Ca 4 stationer hittade jag aldrig, 3 av dessa i Schweiz..

I Frankrike är det tätt mellan laddarna, men många är ur drift.

En laddstation i Achern i södra tyskland gjorde att bilen fullständigt flippade ur..
Bilen vägrade ladda, blinkade bara rött, jag försökte ännu en gång, då laddade den, men extremt långsamt, 28 timmar skulle det ta.. på en 22 kW laddare.. ska ta 2 timmar...
Kopplade ur kabeln och försökte en gång till, då släcktes hela panelen ner...
Gav upp och navigerade till en annan laddstation i närheten, då funkade inte navin heller, hela skärmen blinkade..
Tog min garmin i bakluckan och navigerade till nästa laddare, även där gick det inte att ladda, blinkade bara rött..

Kollade på nätet var närmsta Renault-firma fanns, det fanns en bara 6 km bort, så jag körde dit och förklarade problemet.
Som tur var så hade de tid att kolla bilen direkt, de kollade felkoder och annat, det fanns inga felkoder men de kunde se att det inträffat ett "kommunikationsproblem" mellan bilen och laddstationen i Achern, felet låg hos laddstionen, bilen var felfri men hade fått en blackout från stationen på något sätt, de "nollställde" bilen, och sedan funkade allt som vanligt igen, navin, laddningen, allt.

Kostade inget! de gjorde det gratis!
Tack för det Renault i Achern.
De kollade också batteriets SOH, det låg på 88%.
Även 12 volts batteriet var på topp.
DC/DC laddaren visade inga felkoder heller, perfekt!
Låter ganska värdelöst att behöva utstå sådana problem när kör så mycket som du gör. Tar en massa extra tid.
Citera
2022-06-03, 19:49
Medlem
Citat:

Låt oss säga så här. Babsan är en av Renaults "Bästa" reservdelskunder. Han har snart bytt ut hela bilen, det inkluderar även 2 sprillans nya motorer. Så det hade garanterat med en reparation att göra. Hans bil rullar tyvärr inte långt mellan de extremt kostsamma servicarna eller reparationerna. Renault må vara billiga i inköp, men det tar de igen på service och reservdelspriser med råge
Citera
2022-06-03, 23:35
Medlem
Citat:
de "nollställde" bilen, och sedan funkade allt som vanligt igen, navin, laddningen, allt.

Nä, det är ju det det inte gör! Det är ju liksom det vi sitter och diskuterar... Laddningen beter sig annorlunda nu. Frågan är varför.
Citera
2022-06-05, 00:12
Medlem
Citat:
Nä, det är ju det det inte gör! Det är ju liksom det vi sitter och diskuterar... Laddningen beter sig annorlunda nu. Frågan är varför.

Om bilen nollställdes så kansle också bilens "batteriprofil" nollställdes.
Med tiden lär sig bilen hur de olika cellerna i bilen åldras, baserat på hur de balanseras efter en full laddcykel.
Detta används för att sakta ned laddningen på slutet när de sämsta cellerna närmar sig toppspänning, man vill inte riskera att "skjuta över" denna, då det skadar cellen.
Om batteriprofilen försvann, så antar troligtvis bilen att batteriet är kärnfriskt, tills man kört några fulla cykler och hälsan på de sämsta cellerna har kartlagts igen.
Citera
2022-06-05, 00:18
Medlem
BAB7, här är en artikel om batterihälsa som kanske intresserar. Nu vet jag ju att du avskyr allt som det står Tesla på... Men ändå. https://teslaclubsweden.se/batteriladdcykler/
Citera
2022-06-05, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Om bilen nollställdes så kansle också bilens "batteriprofil" nollställdes.
Med tiden lär sig bilen hur de olika cellerna i bilen åldras, baserat på hur de balanseras efter en full laddcykel.
Detta används för att sakta ned laddningen på slutet när de sämsta cellerna närmar sig toppspänning, man vill inte riskera att "skjuta över" denna, då det skadar cellen.
Om batteriprofilen försvann, så antar troligtvis bilen att batteriet är kärnfriskt, tills man kört några fulla cykler och hälsan på de sämsta cellerna har kartlagts igen.

Intressant teori. Det som motsäger den är att vad jag förstod det som så hade babsans Zoe redan från början hållit på med att strypa effekt vid 80% laddning. Alltså när batterierna var sprillans nya.
BAB7 får hjälpa oss att reda ut förhållandena.
Citera
2022-06-05, 12:02
Medlem
Min kära Zoe tuffar på och nu när det är sommar så sjunker förbrukningen till för mig med mitt körmönster, en låg nivå. Runt 1.49kwh/mil och då kör jag blandad körning med mest landsväg,motorväg och stad. Riktigt nöjd!
Citera
2022-06-05, 12:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Min kära Zoe tuffar på och nu när det är sommar så sjunker förbrukningen till för mig med mitt körmönster, en låg nivå. Runt 1.49kwh/mil och då kör jag blandad körning med mest landsväg,motorväg och stad. Riktigt nöjd!

En Tesla Model Y LR Dual Motor drar mindre.
WLTP
507 km/16.9 kWh

I testen:
545 km/13,2

https://www.motor.no/aktuelt/motors-...en-2022/225305
Citera
2022-06-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En Tesla Model Y LR Dual Motor drar mindre.
WLTP
507 km/16.9 kWh

I testen:
545 km/13,2

https://www.motor.no/aktuelt/motors-...en-2022/225305

Inte så stor skillnad men bilen är nästan dubbelt så dyr. Knasig jämförelse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in