Citat:
Ursprungligen postat av
sealstryper
Visa mig gärna var i tråden jag klagar på att ZOE inte kan dra skotersläp i 100 mil .....
Såvitt jag vet kan en ZOE inte dra släp överhuvudtaget .
Du tycker att jag gnäller , det får du självklart tycka om du vill , men det finns goda orsaker att gnälla på ZOE
Jag finner det oacceptabelt när en bil behöver byta motor vartannat år , detta oavsett märke , modell eller drivmedel
Du kanske tycker sånt är helt okej , jag gör det inte , och jag tror att de allra flesta håller med mig i det här fallet
Likaså är det riktigt uselt att en bil med 41 kWh batteri bara går 16 mil i -4 eller 11 mil i riktig kyla , det är dålig ingenjörskonst och bör kritiseras.
Att sätena är svampiga , att bilen är trång , slö och bullrig med tveksamma vägegenskaper i motorvägsfart hade gått att acceptera om den bara hade fungerat ordentligt och pålitligt .
Nu gör den bevisligen inte det , vilket TS egna inlägg bekräftar .
Du brukar gnälla i största allmänhet om att elbilar bara är skit för att det inte går att dra släp längre sträckor med dem, eller köra 150 mil i sträck utan att stanna. Har du nu inte sagt det om specifikt Zoe i just den här tråden så må det vara så. Jag tänker ärligt talat inte läsa igenom 268 sidor Zoe-tråd för att dubbelkolla det.
Jag råkar faktiskt hålla med om att Renault generellt är ett bilmärke med lägre kvalitet än genomsnittet på prylarna. Men man ska ju också vara medveten om att det syns i priset. Man får vad man betalar för. De (Renault) har helt enkelt lagt sig i segmentet "bilar folk trots allt har råd med" och försöker inte tävla med Tesla eller Mercedes, typ. Nu stack ju priset på en Zoe iväg rätt rejält jämfört med den relativt billiga elbil BAB7 köpte för fem år sedan. DÅ var ju prisskillnaden på en Zoe och t ex en Tesla så hög att det motiverade att gå ner i kvalitet. Faktum är att BAB7 trots allt börjar sladda in på att räkna hem bilen som "gratis" om man räknar på vad bensinen hade kostat på de ca 25 000 mil han kört med den!
Det är faktiskt rätt snyggt att köpa sprillans ny bil, köra den i fem-sex år och i princip räkna hem hela värdeminskningen! Lite motvilligt imponerad av babsan där!
Hur som helst, kvaliteten var det ja. Man ska ju som sagt vara medveten om att babsans Zoe rullat nästan en normal bils livslängd i mil räknat på de här fem åren. Visst, motorbytena känns märkligt när man är van vid att fossilbilens motor oftast hänger med bilens livslängd ut. Men en fossilbilsmotor och motorn i en elbil är inte riktigt samma sak. Den gamla slitna klyschan om "äpplen och päron" ungefär...
Det vore naturligtvis skitbra om elbilstillverkarna till slut får till motorer som håller bilen ut tillsammans med batteriet. Men man får ändå ha en viss förståelse för att vi inte är framme än, den moderna elbilens historia är ganska kort. Och dessutom hade det naturligtvis INTE krävts två motorbyten om inte babsan kört skiten ur bilen på det sätt han gjort! Förmodligen samma sak med reduktionslådan. En Zoe ÄR liksom inte byggd för att ligga och nöta tusentals mil motorväg på full spätta. Den är tänkt i segmentet "familjens andrabil som frun kör till jobb, dagis och affären med". Kanske en max fem mil om da´n. Sju - åtta den dagen hon kör och hälsar på sin bästa väninna från skoltiden på andra sidan sta´n... Ladda hemma i förortsvillan på natten när det behövs två ggr per vecka. Eller en prestigelös snubbe som kan tänka sig att jobbpendla i något anonymt billigt för att han ändå inte är särskilt bilintresserad. Eller den som faktiskt är genuint miljöintresserad och finner det spännande med en bil som inte genererar avgaser.
Man ska ju OCKSÅ ha i bakhuvudet att bortsett från motor och reduktionslåda har det inte varit några större problem att köra 25 000 mil. Definitivt inte mer underhåll och slitagedelar än på "vanliga" bilar!
Detta med den minskade prestandan i kyla då? Där ska man först och främst komma ihåg att "riktig kyla" egentligen bara är ett problem på vintern i ett smalt band av världen längst upp i norr. 99% av bilarna från Renaultfabrikerna kommer aldrig att få uppleva mer än några få minusgrader som mest... Prio ett är snarast att lyckas KYLA batterierna i värme...
Jag har ju nämnt det tidigare och jag kan nämna det igen. Det är egentligen tvärlugnt om alla norr om den 60:de breddgraden nord får dispens för andra drivmedel. Det viktiga är de 99 procent som bor söder om den, framför allt i tätbefolkade städer, ställer om till huvudsakligen elfordon.
Sedan skulle jag rätt skarpt vilja påpeka att egenskaperna du räknar upp på slutet är tämligen subjektiva. Om säten är "svampiga" eller "mjuka och sköna" t ex. (Vi kan ta som jämförande exempel att jag personligen HATAR fjädringen på Audi! Stenhård jävla "sportfjädring" som verkar passa bäst i tunga landsvägslok på autobahn...)
Öht att "hur man sitter" är upp till var och en. Själv är jag 1.95 och gillar en upprätt körställning. Så jag sitter egentligen illa i alla bilar utom transportbilar / minibussar... Upplevde inte de Renaulter jag hade (och gav mig insikten att Renault prioriterar pris framför kvalitet...
) som egentligen sämre i just grenarna säten, kupéutrymme, acceleration och buller än andra bilar i samma klass.
Och just "samma klass" är väl lite nyckeln också. Du envisas med att jämföra Zoen med din V70 som var en dyr premium bil i storbilsklassen när den kom. Zoe är elbilarnas Skoda Felicia eller Ford Mondeo typ...
Så ja, sammanfattningsvis. Det är ett konstant gnäll från din sida om en bil du naturligtvis inte behöver sätta din fot i öht. Jag kan för allt i världen hålla med om att BAB7 verkar ha en lätt vrängd uppfattning om kvaliteten på sin Renault. Men man behöver ju inte sjunka till samma knasiga verklighetsfrånvända nivå själv för det.