Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-17, 19:06
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Men hallå, zoe kom 2014 och har uppgraderats i etapper under åren. Att jämföra den med 10år nyare bilar är knappast rimligt.
Det var en av de bästa elbilarna 2014, den var efter uppgraderingarna 2017 ok. 2023 är den lika het som Nissan Leaf, helt normalt med tanke på utvecklingen
Nu talade BAB7 om antal registrerade bilar , inte om bilens eventuella kvaliteter .

Den var säkert "en av de bästa" elbilarna 2014 , det fanns ju knappt några elbilsmodeller att jämföra mot så det säger inte så mycket egentligen .

Litegrann som att trots att LADA var en av de bästa sovjetisktillverkade bilarna på 80-talet men jämfört med västerländska bilar som tillverkades samtidigt var den skräp .

Den enda "positiva" egenskapen med ZOE är att den såldes med batterihyra vilket möjliggjorde för fattiga människor utan förmåga att räkna ut en TCO att kunna låna till den .
Citera
2023-11-17, 19:35
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Nu talade BAB7 om antal registrerade bilar , inte om bilens eventuella kvaliteter .

Den var säkert "en av de bästa" elbilarna 2014 , det fanns ju knappt några elbilsmodeller att jämföra mot så det säger inte så mycket egentligen .

Litegrann som att trots att LADA var en av de bästa sovjetisktillverkade bilarna på 80-talet men jämfört med västerländska bilar som tillverkades samtidigt var den skräp .

Den enda "positiva" egenskapen med ZOE är att den såldes med batterihyra vilket möjliggjorde för fattiga människor utan förmåga att räkna ut en TCO att kunna låna till den .

Underbar (och sanningsenlig) roast

Den här tråden och FF-avsnittet är lyteskomik när den är som bäst. Men det kan ju finnas skäl att köpa avdankade 41kWh:are till skambud som pendelbilar antar jag. Om batterierna är friköpta. Inte fan köper man en ny
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-11-17 kl. 19:39.
Citera
2023-11-17, 20:00
Moderator
Gromguttens avatar
Jag såg en Zoe idag, trodde alla skickats till Ukraina, men finns tydligen någon kvar.

Tycker det är ypperligt att en gammal bil får ett tredje liv som stød før Ukraina.
Citera
2023-11-17, 20:01
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

Den här tråden och FF-avsnittet är lyteskomik när den är som bäst. Men det kan ju finnas skäl att köpa avdankade 41kWh:are till skambud som pendelbilar antar jag. Om batterierna är friköpta. Inte fan köper man en ny
De fungerar jättedåligt i kyla pga den usla batteritekniken , endast Leaf är sämre på den fronten .
Vid ett test utfört av Luleå Tekniska Högskola kom en ny 41kWh ZOE bara 16 mil vid -4 grader
Då det var -35 kom den 11 mil .

Testet utfördes med en maxfart på 90 km/h så du får nog räkna bort 25-30% till om du ska köra i motorvägsfart .

Är du en spensligt byggd självplågare i södra delarna av landet med nära till jobbet och har en förlåtande attityd till att kvalitetskänslan i inredningen matchar bilens hållbarhet i övrigt så kan det nog vara rätt bil för dig .

Glöm för allt i världen inte att teckna tilläggsförsäkring för transmissionen .
Citera
2023-11-17, 22:34
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Kollade upp laddningstider på Renaults hemsida

Citat:
Offentlig laddningsstation (11 kW): upp till 120 km på 2 timmar
Offentlig laddningsstation (22 kW): upp till 120 km på 1 timme

Det blir jobbiga resor om man måste ladda efter vägen : köra 1 timme , ladda 1-2 timmar , köra 1 timme osv ....
Detta med en sprillans ny pluttebil som kostar lika mycket som en Tesla M3 eller Kia Niro EV
Citera
2023-11-17, 23:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Kollade upp laddningstider på Renaults hemsida

Det blir jobbiga resor om man måste ladda efter vägen : köra 1 timme , ladda 1-2 timmar , köra 1 timme osv ....
Detta med en sprillans ny pluttebil som kostar lika mycket som en Tesla M3 eller Kia Niro EV
Är du svagbegåvad?

ZOE har 39 mil räckvidd wltp.
CCS 50 kW finns också på den nya ZOE.
Det innebär att du kör en längre sträcka på 40-50-60 mil med typ 15-30 minuters laddtid.

En tesla är typ 10 minuter snabbare på samma sträcka.

Nu har man även kampanjpris på nya ZOE för 449.900 kronor, och det får du ingen ny tesla för, de kostar en bra bit över 500.000 kr.

Dessutom tillkommer betydligt dyrare ägandekosrnader för teslan, dyrare däck, dyrare försäkring etc.

Kör man dessutom mycket i storstad, så är teslan dessutom ett betydligt sämre val.
ZOE är perfekt i stan däremot.

ZOE bjuder på ett svårslaget komplettpaket.

Men nya Renault 5 som kommer 2024 och nya Twingo som kommer 2026 ser jag fram emot, någon av dessa kan vara lämpliga att ersätta min ZOE.
Citera
2023-11-18, 03:20
Medlem
Citat:
Dåligt med ZOE härikring , de fungerade ju inte vintertid för hemtjänsten så de kör RAV4 eller Aygo nuförtiden och för privatbruk finns ju så många andra ( och objektivt sett bättre ) elbilar att välja på .

Nere i skåne kanske det rullar många ZOE men häruppe är det väldigt långt mellan gångerna man ser någon , i synnerhet ute efter E4 .
Tja, Dalarna här. Så rätt långt från Skåne och inte allt för varmt på vintrarna heller... -8 står termometern på för tillfället.
Däremot en kommun som inte är så fasligt stor till ytan och det inte är mil mellan byarna. Så jag antar att räckvidden funkar för hemtjänstens behov här.

Vilket ju verkar vara den eviga stötestenen från din sida. Nej, det är fullt korrekt, man kan inte dra skotersläp 100 mil i sträck på stor bred landsväg med en Zoe... Den är inte byggd för det. Men att därför hålla på och gnälla om att det är en totalt värdelös bil är ungefär lika begåvat som att jag skulle dissa din Volvo för att jag inte får in två pall öl i bagaget...
Citera
2023-11-18, 08:06
Medlem
Citat:
Gratulerar till din stora tur i bilvalet .
En ZOE som gått hela 3000 mil utan att haverera på något vis måste ju kännas fint att ha .

Ja, precis lika fint som med vilken annan bil som helst. Bilar är inte felfria vettu. Att upprepade gånger skriva om hur dålig Zoe är gör det inte till en sanning. Vad gör du ens i tråden då du inte har något vettigt att bidra med?
Citera
2023-11-18, 09:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Är du svagbegåvad?

ZOE har 39 mil räckvidd wltp.
Det innebär att du kör en längre sträcka på 40-50-60 mil med typ 15-30 minuters laddtid.

En tesla är typ 10 minuter snabbare på samma sträcka.

Nu har man även kampanjpris på nya ZOE för 449.900 kronor, och det får du ingen ny tesla för, de kostar en bra bit över 500.000 kr.

Dessutom tillkommer betydligt dyrare ägandekosrnader för teslan, dyrare däck, dyrare försäkring etc.

Kör man dessutom mycket i storstad, så är teslan dessutom ett betydligt sämre val.
ZOE är perfekt i stan däremot.

ZOE bjuder på ett svårslaget komplettpaket.

Men nya Renault 5 som kommer 2024 och nya Twingo som kommer 2026 ser jag fram emot, någon av dessa kan vara lämpliga att ersätta min ZOE.
I valet mellan Zoe för 449' och en Model 3 SR Higland för 519' så är valet inte svårt. Jag är inte negativ till franska bilar, men sett till vad man får så väljer jag bort det alternativet.
Citera
2023-11-18, 09:52
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Är du svagbegåvad?
Den som inte förmår att läsa vad folk skriver är svagbegåvad , dvs du själv .
I och för sig har ju ditt bilval och dina hysteriska försök att försvara skrothögen avslöjat detta faktum redan
Citat:
Men det kan ju finnas skäl att köpa avdankade 41kWh:are till skambud som pendelbilar antar jag. :
Det här är vad som avhandlades och som oberoende tester visat går en 41kWh inte mer än 16 mil vid -4 och då körde de ändå sakta , sedan blir det laddning efter vägen .
Citat:
Enligt Renaults hemsida är det bara 52kWh som har snabbladdningen , den 41kWh-version som Socialtkontrakt och jag diskuterade saknar den fördelen och måste snigelladdas , vilket Renaults egna siffror visade tar en väldig tid .
Citat:
För kampanjpriset på ZOE får man ingen Tesla , det har du rätt i , däremot får du det andra exemplet jag gav , en KIA Niro som har rymligt baksäte , 160 liter större bagageutrymme , 64kWh batteri och 204hk

https://www.blocket.se/annons/stockh...ans/1000658388

För mig vore valet enkelt mellan en liten och slö ZOE med dåliga utrymmen och erkänt diskutabel hållbarhet och en större , bekvämare och tystare Niro som dessutom slipper byta motor vartannat år .
Citera
2023-11-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
I valet mellan Zoe för 449' och en Model 3 SR Higland för 519' så är valet inte svårt. Jag är inte negativ till franska bilar, men sett till vad man får så väljer jag bort det alternativet.

Jag är inte så säker på att valet är så självklart med tanke på kvaliteten och ägarkostnaderna...

https://carup.se/tesla-hamnade-pa-pl...1-efter-dacia/
Citera
2023-11-18, 12:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Jag är inte så säker på att valet är så självklart med tanke på kvaliteten och ägarkostnaderna...

https://carup.se/tesla-hamnade-pa-pl...1-efter-dacia/
Jo, det är det. Det är förstås inte en hedersam placering, men den beror på enkla och billiga fel om man nu ska se det mindre negativa i det.
Generellt sett är det en oerhört mycket bättre affär att lägga 70' extra för en uppdaterad - och kanske bättre i även kvalitetsaspekten - version av den som du länkar till, än att köpa en riktigt omodern modell som håller på att fasas ut. Jag kan tänka mig el-Renault, kanske, men inte en Zoe,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in