Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-30, 09:09
  #541
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har för mig att Tesla alltid har en stark månad per kvartal, har med logistiken att göra, när båtarna ankommer till europa.

Vänta och se till årets slut, då lär du se att Renault ZOE fortsatt är europas mest sålda elbil för 2020.

Model 3 kommer numer från Kina. Åtminstone 7000 till Europa.
Citera
2020-10-30, 17:43
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har för mig att Tesla alltid har en stark månad per kvartal, har med logistiken att göra, när båtarna ankommer till europa.

Vänta och se till årets slut, då lär du se att Renault ZOE fortsatt är europas mest sålda elbil för 2020.

Ja så har det varit traditionellt. Sista månaden i kvartalet kommer bilar till Europa/Sverige.

Men hur detta kommer se ut framöver vet jag inte när bilarna skeppas från Kina fram tills att Berlinfabriken är klar.

När Berlin är klar så kommer det gissningsvis komma bilar till Sverige oftare än en gång per kvartal.
Citera
2020-10-31, 03:45
  #543
Medlem
BAB7s avatar
Fy fan, idag blev det drygt..

Kom precis till hotellet i Hamburg.. en sträcka på 50 mil hemifrån.
Jag har kört denna sträcka många gånger (via flensburg så slipper man båten), funkar allt som de ska så ska det ta 10 max 11 timmar med min ZOE.
Idag tog det 13,5 timme...

Varför tog det då 2-3 timmar mer idag?
- jo, det är de små skillnaderna som gör det, det ska man ha i åtanke när man kör elbil!
Idag hade jag motvind mesta tiden, det tar hårt på räckvidden, dessutom regnade det från och till, plus att jag ankom till en laddare som inte funkade av någon anledning.. då höll det på att gå åt helvete igen, hade bara 2% kvar..
Men i handskfacket har jag ett block där jag skrivit ner "reserv" laddstationer, så jag kollade var närmsta laddare var, den var 5 km bort, jag ankom med 0 procent...
Laddade där i över 2 timmar till 99% och sen drog jag full gas till Hamburg, och här är jag nu..
Citera
2020-10-31, 12:45
  #544
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Fy fan, idag blev det drygt..

Kom precis till hotellet i Hamburg.. en sträcka på 50 mil hemifrån.
Jag har kört denna sträcka många gånger (via flensburg så slipper man båten), funkar allt som de ska så ska det ta 10 max 11 timmar med min ZOE.
Idag tog det 13,5 timme...

Varför tog det då 2-3 timmar mer idag?
- jo, det är de små skillnaderna som gör det, det ska man ha i åtanke när man kör elbil!
Idag hade jag motvind mesta tiden, det tar hårt på räckvidden, dessutom regnade det från och till, plus att jag ankom till en laddare som inte funkade av någon anledning.. då höll det på att gå åt helvete igen, hade bara 2% kvar..
Men i handskfacket har jag ett block där jag skrivit ner "reserv" laddstationer, så jag kollade var närmsta laddare var, den var 5 km bort, jag ankom med 0 procent...
Laddade där i över 2 timmar till 99% och sen drog jag full gas till Hamburg, och här är jag nu..

Ok, Spännande, tur du slapp bärga denna gång, det hade väl kostat tio papp? Med tesla hade det tagit 5tim 43 min med en halvtimmas laddning på vägen, hade du laddat fullt innan du startade hade du haft 20% kvar i batteriet.
Citera
2020-10-31, 14:15
  #545
Medlem
ormbitens avatar
Ja det verkar ju i alla fall vara spännande att köra elbil... Kommer jag hem eller blir jag kvar någonstans...

Påminner mig litegrann om när jag är ute på långtur med en av mina bilar från 1948... Man vet aldrig om man kommer hem...
Citera
2020-10-31, 14:59
  #546
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Fy fan, idag blev det drygt..

Kom precis till hotellet i Hamburg.. en sträcka på 50 mil hemifrån.
Jag har kört denna sträcka många gånger (via flensburg så slipper man båten), funkar allt som de ska så ska det ta 10 max 11 timmar med min ZOE.
Idag tog det 13,5 timme...

Varför tog det då 2-3 timmar mer idag?
- jo, det är de små skillnaderna som gör det, det ska man ha i åtanke när man kör elbil!
Idag hade jag motvind mesta tiden, det tar hårt på räckvidden, dessutom regnade det från och till, plus att jag ankom till en laddare som inte funkade av någon anledning.. då höll det på att gå åt helvete igen, hade bara 2% kvar..
Men i handskfacket har jag ett block där jag skrivit ner "reserv" laddstationer, så jag kollade var närmsta laddare var, den var 5 km bort, jag ankom med 0 procent...
Laddade där i över 2 timmar till 99% och sen drog jag full gas till Hamburg, och här är jag nu..
Har du inte köpt ett portabelt bensinelverk att ha i skuffen som reservdunk än? För ett par tusenlappar och en femliters dunk bensin bör du kunna komma en hel drös extra mil när laddlampan blinkar ilsket...
https://www.jula.se/catalog/verktyg-...elverk-740066/
https://www.biltema.se/fritid/tradga...0is-2000043474
https://www.bauhaus.se/elverk-champi...lektrisk-start
Citera
2020-10-31, 21:56
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Fy fan, idag blev det drygt..

Kom precis till hotellet i Hamburg.. en sträcka på 50 mil hemifrån.
Jag har kört denna sträcka många gånger (via flensburg så slipper man båten), funkar allt som de ska så ska det ta 10 max 11 timmar med min ZOE.
Idag tog det 13,5 timme...

Varför tog det då 2-3 timmar mer idag?
- jo, det är de små skillnaderna som gör det, det ska man ha i åtanke när man kör elbil!
Idag hade jag motvind mesta tiden, det tar hårt på räckvidden, dessutom regnade det från och till, plus att jag ankom till en laddare som inte funkade av någon anledning.. då höll det på att gå åt helvete igen, hade bara 2% kvar..
Men i handskfacket har jag ett block där jag skrivit ner "reserv" laddstationer, så jag kollade var närmsta laddare var, den var 5 km bort, jag ankom med 0 procent...
Laddade där i över 2 timmar till 99% och sen drog jag full gas till Hamburg, och här är jag nu..

Köp en Nokia 3.2 eller dylik budget-android telefon. Ladda ned t.ex. appen Plugshare. Med hjälp av den väljer du till var du vill åka utefter din rutt. Det är inte bra att batteripacken blir nästan tom. Försök hålla laddningen över 20%.

Det finns en app 'A better route planner' också. Jag tror att du skulle uppskatta den. Bra förslag var om var det kan vara lämpligt att ladda.
Citera
2020-11-03, 06:50
  #548
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Köp en Nokia 3.2 eller dylik budget-android telefon. Ladda ned t.ex. appen Plugshare. Med hjälp av den väljer du till var du vill åka utefter din rutt. Det är inte bra att batteripacken blir nästan tom. Försök hålla laddningen över 20%.

Det finns en app 'A better route planner' också. Jag tror att du skulle uppskatta den. Bra förslag var om var det kan vara lämpligt att ladda.

Om du absolut inte vill ha en smartphone, så kan du ju ha en laptop och mobilt bredband med dig i bilen, A better route planner kan ju köras på den.
Citera
2020-11-03, 07:14
  #549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det verkar ju i alla fall vara spännande att köra elbil... Kommer jag hem eller blir jag kvar någonstans...

Påminner mig litegrann om när jag är ute på långtur med en av mina bilar från 1948... Man vet aldrig om man kommer hem...

Speciellt om man sitter och plågar motorväg med en bil gjord för stadsbruk. Helt annan sak i en mer modern elbil som laddar snabbare.
Citera
2020-11-03, 17:30
  #550
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acoustique
Speciellt om man sitter och plågar motorväg med en bil gjord för stadsbruk. Helt annan sak i en mer modern elbil som laddar snabbare.

Om man vill betala överpris för DC-laddning så..
De flesta vill inte det och därmed har i stort sett alla andra elbilar diskvalificerat sig.

Renault ZOE är enda elbilen med 22 kW AC-laddning, dvs snabbast laddning av alla elbilar, såvida man inte vill betala mer än vad det kostar att köra en dieselbil, men då har ju elbilen i så fall spelat ut sin roll.

Därför är ZOE ur ett ekonomiskt perspektiv oslagbar på långtur, finns ingen annan elbil som laddar snabbare och gratis som ZOE, inte ens Tesla, (undantaget de första årsmodellerna som hade gratis laddning på tesla SC)

För övrigt gick hemresan utmärkt, det tog 11 timmar och vi hade inget missöde förutom att vi fick vänta 20 min i Flensburg på att laddplatsen skulle bli ledig.

Som vanligt bjöd bilen på god komfort på resan och fina finesser vid laddning, bla kan man ha värmesitsarna till när man sitter i bilen och laddar, och man kan slå till fläkten emellanåt för att ta bort imma etc, dessutom kan man naturligtvis även lyssna på radion.
Citera
2020-11-03, 19:50
  #551
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Om man vill betala överpris för DC-laddning så..
De flesta vill inte det och därmed har i stort sett alla andra elbilar diskvalificerat sig.

Renault ZOE är enda elbilen med 22 kW AC-laddning, dvs snabbast laddning av alla elbilar, såvida man inte vill betala mer än vad det kostar att köra en dieselbil, men då har ju elbilen i så fall spelat ut sin roll.

Därför är ZOE ur ett ekonomiskt perspektiv oslagbar på långtur, finns ingen annan elbil som laddar snabbare och gratis som ZOE, inte ens Tesla, (undantaget de första årsmodellerna som hade gratis laddning på tesla SC)

För övrigt gick hemresan utmärkt, det tog 11 timmar och vi hade inget missöde förutom att vi fick vänta 20 min i Flensburg på att laddplatsen skulle bli ledig.

Som vanligt bjöd bilen på god komfort på resan och fina finesser vid laddning, bla kan man ha värmesitsarna till när man sitter i bilen och laddar, och man kan slå till fläkten emellanåt för att ta bort imma etc, dessutom kan man naturligtvis även lyssna på radion.

Det stämmer inte riktigt. Från början för många herrans år sedan så fanns Tesla med dubbla 11 kW laddare, alltså 22 kW. Sedan har jag läst om 22 kW laddning på minst två andra bilar. Önskar dock att jag kunde komma ihåg märke och modell och om de kommit ut på marknaden än, men om inte, så är det på väg och har funnits tidigare hos Tesla som sagt. Men att inte alla satsar på det är uppenbart när det går att ladda så mycket snabbare.

Men jag förstår varför de inte längre har det. Varför ladda med 22 kW när man kan ladda med 150 kW till bra pris på Teslas fast chargers? Dessutom hemma spelar det knappast någon roll. Om man ens kan få till 22 kW hemma så är det lite overkill. 11 kW eller mindre räcker gott och väl om man laddar över natten och måste man ändå ut snabbt helt oväntat så får man väl ta en tesla fast charger på vägen då.
Citera
2020-11-03, 20:41
  #552
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Om man vill betala överpris för DC-laddning så..
De flesta vill inte det och därmed har i stort sett alla andra elbilar diskvalificerat sig.

Renault ZOE är enda elbilen med 22 kW AC-laddning, dvs snabbast laddning av alla elbilar, såvida man inte vill betala mer än vad det kostar att köra en dieselbil, men då har ju elbilen i så fall spelat ut sin roll.

Därför är ZOE ur ett ekonomiskt perspektiv oslagbar på långtur, finns ingen annan elbil som laddar snabbare och gratis som ZOE, inte ens Tesla, (undantaget de första årsmodellerna som hade gratis laddning på tesla SC)

För övrigt gick hemresan utmärkt, det tog 11 timmar och vi hade inget missöde förutom att vi fick vänta 20 min i Flensburg på att laddplatsen skulle bli ledig.

Som vanligt bjöd bilen på god komfort på resan och fina finesser vid laddning, bla kan man ha värmesitsarna till när man sitter i bilen och laddar, och man kan slå till fläkten emellanåt för att ta bort imma etc, dessutom kan man naturligtvis även lyssna på radion.

Ja, här sitter man i sin Diesel-bil och fryser ty jag inte kan ha igång stolsvärmen eller fläkten. Stackars mig
Jag körde faktiskt samma strecka Flensburg-Malmö för några veckor sedan. Vi var hemma efter 5 timmar, sorgligt att du behöver ha mer än dubbla tiden att ta dig hem med din elbil. Men du kanske gillar komforten så mycket så medan jag sitter i min soffa och tittar på tv så kan du sitta och fisa och bli upphetsad av den plastiga inredningen i din bil någonstans runt Stora bält
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in