Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-03, 21:17
  #553
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det stämmer inte riktigt. Från början för många herrans år sedan så fanns Tesla med dubbla 11 kW laddare, alltså 22 kW. Sedan har jag läst om 22 kW laddning på minst två andra bilar. Önskar dock att jag kunde komma ihåg märke och modell och om de kommit ut på marknaden än, men om inte, så är det på väg och har funnits tidigare hos Tesla som sagt. Men att inte alla satsar på det är uppenbart när det går att ladda så mycket snabbare.

Men jag förstår varför de inte längre har det. Varför ladda med 22 kW när man kan ladda med 150 kW till bra pris på Teslas fast chargers? Dessutom hemma spelar det knappast någon roll. Om man ens kan få till 22 kW hemma så är det lite overkill. 11 kW eller mindre räcker gott och väl om man laddar över natten och måste man ändå ut snabbt helt oväntat så får man väl ta en tesla fast charger på vägen då.

150 kW laddstationer är säker fint på pappret, men i verkligheten är de sällsynta och står knappast överallt när du behöver en.. Dessutom är det alltid betalstationer.
90% av laddstationerna som erbjuder snabbladdning är bara 50 kW stationer, och med lite tur så får du 40 kW som mest.. i verkligheten alltså knappt märkbart bättre laddning än vad du får till en ZOE på samma laddstation, där AC-kabeln levererar stabila 22 kW, såväl sommar som vinter.

Till råga på allt så kostar det mer att ladda CCS också, ofta 5-6 kr per kWh medans det bara kostar 3 kr per kWh om du väljer AC-kabeln på samma laddstation.

Och ibland ankommer du till en laddstation som antingen är defekt eller upptagen, då kan det vara bra att kunna ladda med 22 kW istället för 11 kW.
Så i verkligheten suddas de teoretiska linjerna ut.
Citera
2020-11-03, 22:18
  #554
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
150 kW laddstationer är säker fint på pappret, men i verkligheten är de sällsynta och står knappast överallt när du behöver en.. Dessutom är det alltid betalstationer.
90% av laddstationerna som erbjuder snabbladdning är bara 50 kW stationer, och med lite tur så får du 40 kW som mest.. i verkligheten alltså knappt märkbart bättre laddning än vad du får till en ZOE på samma laddstation, där AC-kabeln levererar stabila 22 kW, såväl sommar som vinter.

Till råga på allt så kostar det mer att ladda CCS också, ofta 5-6 kr per kWh medans det bara kostar 3 kr per kWh om du väljer AC-kabeln på samma laddstation.

Och ibland ankommer du till en laddstation som antingen är defekt eller upptagen, då kan det vara bra att kunna ladda med 22 kW istället för 11 kW.
Så i verkligheten suddas de teoretiska linjerna ut.

Problemen du radar upp förekommer inte för Tesla.
Laddarna fungerar alltid. Laddarna kommunicerar/felrapporterar med Tesla.
Bilarna laddar snabbt för att bilen värmer upp batteriet innan laddning och kyler ner det efter laddning.
Eftersom bilarna går så mycket längre på en laddning behöver laddarna inte stå så tätt.

De där gratisladdarna du laddar vid är hårt utnyttjade, oftare upptagna, och den ansvarige skötarn
har fullt upp med att sälja maträtter/varor och vat knappt vad laddaren är.

Du har köpt fel bil för dina behov helt enkelt. För resor till och från jobbet duger den.
Citera
2020-11-03, 22:21
  #555
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
150 kW laddstationer är säker fint på pappret, men i verkligheten är de sällsynta och står knappast överallt när du behöver en.. Dessutom är det alltid betalstationer.
90% av laddstationerna som erbjuder snabbladdning är bara 50 kW stationer, och med lite tur så får du 40 kW som mest.. i verkligheten alltså knappt märkbart bättre laddning än vad du får till en ZOE på samma laddstation, där AC-kabeln levererar stabila 22 kW, såväl sommar som vinter.

Till råga på allt så kostar det mer att ladda CCS också, ofta 5-6 kr per kWh medans det bara kostar 3 kr per kWh om du väljer AC-kabeln på samma laddstation.

Och ibland ankommer du till en laddstation som antingen är defekt eller upptagen, då kan det vara bra att kunna ladda med 22 kW istället för 11 kW.
Så i verkligheten suddas de teoretiska linjerna ut.
Fast nu gör du antaganden som ska ligga till din favör.

Tänk om 22kW-laddaren är trasig, upptagen, vandaliserad, sönderkörd, sprängd, inkletad med bajs, omgjord till basar. Då står du där med din jävla kabel.

Att sedan påstå att 40kW är knappt märkbart bättre än dina 22kW tyder också på mindervärdeskomplex. Försöka förminska det som är bättre tyder det snarare på med den kommentaren.

Att sedan säga att din kabel levererar stabila 22kW, då kan jag säga att en 11kW levererar ännu stabilare, alltså typ supersstabilt. Din 22kW:s kabel framstår som jätteostabil...

Snälla, sluta försök vrida och vända allt till din egen favör. Du framstår bara som desperat.
Hur har det gått med den trasiga motorn, bristen på gratis laddare, trasiga laddare, bristande garantier i Polen, alla olika abonnemang man måste ha för att ladda btw?
Citera
2020-11-03, 23:19
  #556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
150 kW laddstationer är säker fint på pappret, men i verkligheten är de sällsynta och står knappast överallt när du behöver en.. Dessutom är det alltid betalstationer.
90% av laddstationerna som erbjuder snabbladdning är bara 50 kW stationer, och med lite tur så får du 40 kW som mest.. i verkligheten alltså knappt märkbart bättre laddning än vad du får till en ZOE på samma laddstation, där AC-kabeln levererar stabila 22 kW, såväl sommar som vinter.

Till råga på allt så kostar det mer att ladda CCS också, ofta 5-6 kr per kWh medans det bara kostar 3 kr per kWh om du väljer AC-kabeln på samma laddstation.

Och ibland ankommer du till en laddstation som antingen är defekt eller upptagen, då kan det vara bra att kunna ladda med 22 kW istället för 11 kW.
Så i verkligheten suddas de teoretiska linjerna ut.

För det första. det låter som att du blir förvånad när du kommer fram till en station och inte vet vad du får för laddning. Det låter som att du inte planerar alls utan bara kör? Den som kollar igenom sin rutt först via tex a better route planner, vet exakt var någonstans det är bäst att ladda och var man får mest kraft på laddningen.

Men detta gäller ju andra än tesla. Den som kör tesla stannar ju i stort bara på teslas laddare för att andra som Ionity är svindyra. Därför vill man ju som teslaägare både stanna på teslaladdare dels för att de är snabba, men också för att de är billiga.

Jag har tänkt att köpa elbil och jag tycker tesla är lite för dyrt, men när jag tänker på att alla som inte är tesla måste snabbladda på svindyra stationer, så börjar jag fundera på om inte tesla är bättre ändå då andra laddare är så dyra. Att ladda på så långsamt som 22 kW är helt uteslutet för mig. Minimum 50kW, men helst 100-150 kW. Har inte lust att som du sitta och rulla tummar i 2 timmar. Så mycket tid har inte jag att slösa per laddning.

Betalar mycket hällre teslapriser per laddning än att ladda gratis på 22 kW och sedan förlora flera timmar per resa i laddtid,
Citera
2020-11-03, 23:20
  #557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Problemen du radar upp förekommer inte för Tesla.
Laddarna fungerar alltid. Laddarna kommunicerar/felrapporterar med Tesla.
Bilarna laddar snabbt för att bilen värmer upp batteriet innan laddning och kyler ner det efter laddning.
Eftersom bilarna går så mycket längre på en laddning behöver laddarna inte stå så tätt.

De där gratisladdarna du laddar vid är hårt utnyttjade, oftare upptagna, och den ansvarige skötarn
har fullt upp med att sälja maträtter/varor och vat knappt vad laddaren är.

Du har köpt fel bil för dina behov helt enkelt. För resor till och från jobbet duger den.

Bra sagt!
Citera
2020-11-03, 23:20
  #558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Fast nu gör du antaganden som ska ligga till din favör.

Tänk om 22kW-laddaren är trasig, upptagen, vandaliserad, sönderkörd, sprängd, inkletad med bajs, omgjord till basar. Då står du där med din jävla kabel.

Att sedan påstå att 40kW är knappt märkbart bättre än dina 22kW tyder också på mindervärdeskomplex. Försöka förminska det som är bättre tyder det snarare på med den kommentaren.

Att sedan säga att din kabel levererar stabila 22kW, då kan jag säga att en 11kW levererar ännu stabilare, alltså typ supersstabilt. Din 22kW:s kabel framstår som jätteostabil...

Snälla, sluta försök vrida och vända allt till din egen favör. Du framstår bara som desperat.
Hur har det gått med den trasiga motorn, bristen på gratis laddare, trasiga laddare, bristande garantier i Polen, alla olika abonnemang man måste ha för att ladda btw?

Ytterligare en bra kommentar!
Citera
2020-11-05, 20:52
  #559
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För det första. det låter som att du blir förvånad när du kommer fram till en station och inte vet vad du får för laddning. Det låter som att du inte planerar alls utan bara kör? Den som kollar igenom sin rutt först via tex a better route planner, vet exakt var någonstans det är bäst att ladda och var man får mest kraft på laddningen.

Naturligtvis planerar jag mina långresor, annars hade det absolut inte funkat med laddningen.

Jag kollar först på internet var jag kan ladda längs vägen, sen har ett anteckningsblock i handskfacket, där jag skriver ner addresserna till laddstationerna, jag antecknar också värdefull information såsom antal AC 22-laddutag på stationerna, ev. öppettider och annan info. sen knappar jag in adressen på navigatorn när jag ska köra.

Men sträckan till Hamburg behöver jag inte planera eftersom jag kör den sträckan ofta, däremot kan man såklart få problem ändå, det kan handla om kortare räckvidd pga av dåligt väder, en defekt laddstation eller en upptagen laddstation längs vägen, därför har jag också reserv-stationer uppskriva i mitt anteckningsblock.
Citera
2020-11-05, 23:02
  #560
Medlem
BAB7s avatar
Renault ZOE fullständigt utklassar sin konkurrent Tesla model 3 i försäljningsstatiken för oktober månad
:https://www.bilsweden.se/statistik/N...bilar-i-trafik

i oktober såldes det 165 st nya Renault ZOE i sverige.
- men endast 34 st tesla model 3
Citera
2020-11-05, 23:18
  #561
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Renault ZOE fullständigt utklassar sin konkurrent Tesla model 3 i försäljningsstatiken för oktober månad
:https://www.bilsweden.se/statistik/N...bilar-i-trafik
i oktober såldes det 165 st nya Renault ZOE i sverige.
- men endast 34 st tesla model 3
- Nissan Leaf - 189 st
- Kia Niro 234 st
- Polestar - 274 st

Fullständigt utklassar Renault Zoe i försäljningsstatistiken för oktober månad!
ZOE:n hamnar inte ens på pallplats, riktigt dålig statistik för ZOE:n!

Bilarna skiljer ju sig lite i pris. Exempelvis har man inte sålt så många Koenigsegg-elbilar som Tesla. Går det då att jämföra en bil för flera tiotals miljoner med en bil för under en mille? Knappast.
Du jämför en budget-elbil mot en elbil som kostar ganska mycket mer.
Citera
2020-11-05, 23:30
  #562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Renault ZOE fullständigt utklassar sin konkurrent Tesla model 3 i försäljningsstatiken för oktober månad
:https://www.bilsweden.se/statistik/N...bilar-i-trafik

i oktober såldes det 165 st nya Renault ZOE i sverige.
- men endast 34 st tesla model 3

Återigen, om du missat det alla gånger tidigare, så skeppar Tesla bilar till Europa en gång per kvartal och det är den sista månaden i kvartalet.

Alltså är "försäljningen" låg de andra två månaderna, men hög den tredje månaden i kvartalet.
Kolla upp Tesla efter December så ska vi se hur det står till.

Detta kommer dock ändras när bilar börjar rulla ut från Berlin, kanske framåt våren nästan år.
Citera
2020-11-06, 05:06
  #563
Medlem
PeterNosters avatar
Jag har snappat upp en del om 12 Volt batteri-laddningen i elbilar.

Det visar sig vara lite olika system.

När man parkerar och låser bilen:

VW ID3: All högspänning slås av. Ingen laddning av 12 volten. (Av säkerhetsskäl enl. uppgift.)
KIA/Huandai: Högspänningen ligger kvar och underhållsladdar 12 Volten. Skylt med högspänningsvarning på huven.
Nissan Leaf: Högspänningen slås på vid behov för att ladda 12 volten.

Det skulle kunna bero på olika elsäkerhetsföreskrifter i Tyskland, Korea och Japan.

Det förvånar mig om inte Renault funkar som Nissan.
Om inte BAB7 vore så oteknisk skulle han ju kunna undersöka saken.
Vad säger manualen?
Högspännigsvarning?

Källa: Bloggaren BatteryLife vars ID3 nu står på verkstad med 12-voltproblem. Får betala 25 euro för lånebil.
https://www.youtube.com/watch?v=J4Mm...ndex=1&t=5357s

Battery Life:
https://www.youtube.com/channel/UCTp...ilhKE42T5uW7Ww
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2020-11-06 kl. 05:16.
Citera
2020-11-06, 20:42
  #564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har snappat upp en del om 12 Volt batteri-laddningen i elbilar.

Det visar sig vara lite olika system.

När man parkerar och låser bilen:

VW ID3: All högspänning slås av. Ingen laddning av 12 volten. (Av säkerhetsskäl enl. uppgift.)
KIA/Huandai: Högspänningen ligger kvar och underhållsladdar 12 Volten. Skylt med högspänningsvarning på huven.
Nissan Leaf: Högspänningen slås på vid behov för att ladda 12 volten.

Det skulle kunna bero på olika elsäkerhetsföreskrifter i Tyskland, Korea och Japan.

Det förvånar mig om inte Renault funkar som Nissan.
Om inte BAB7 vore så oteknisk skulle han ju kunna undersöka saken.
Vad säger manualen?
Högspännigsvarning?

Källa: Bloggaren BatteryLife vars ID3 nu står på verkstad med 12-voltproblem. Får betala 25 euro för lånebil.
https://www.youtube.com/watch?v=J4Mm...ndex=1&t=5357s

Battery Life:
https://www.youtube.com/channel/UCTp...ilhKE42T5uW7Ww

Tycker mig ha sett ett par videos med Tesla ägare också som haft problem med 12V som tar slut.
Känns ju som en bra lösning att stora batteriet laddar 12V batteriet vid behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in