Citat:
Det stämmer inte riktigt. Från början för många herrans år sedan så fanns Tesla med dubbla 11 kW laddare, alltså 22 kW. Sedan har jag läst om 22 kW laddning på minst två andra bilar. Önskar dock att jag kunde komma ihåg märke och modell och om de kommit ut på marknaden än, men om inte, så är det på väg och har funnits tidigare hos Tesla som sagt. Men att inte alla satsar på det är uppenbart när det går att ladda så mycket snabbare.
Men jag förstår varför de inte längre har det. Varför ladda med 22 kW när man kan ladda med 150 kW till bra pris på Teslas fast chargers? Dessutom hemma spelar det knappast någon roll. Om man ens kan få till 22 kW hemma så är det lite overkill. 11 kW eller mindre räcker gott och väl om man laddar över natten och måste man ändå ut snabbt helt oväntat så får man väl ta en tesla fast charger på vägen då.
Men jag förstår varför de inte längre har det. Varför ladda med 22 kW när man kan ladda med 150 kW till bra pris på Teslas fast chargers? Dessutom hemma spelar det knappast någon roll. Om man ens kan få till 22 kW hemma så är det lite overkill. 11 kW eller mindre räcker gott och väl om man laddar över natten och måste man ändå ut snabbt helt oväntat så får man väl ta en tesla fast charger på vägen då.
150 kW laddstationer är säker fint på pappret, men i verkligheten är de sällsynta och står knappast överallt när du behöver en.. Dessutom är det alltid betalstationer.
90% av laddstationerna som erbjuder snabbladdning är bara 50 kW stationer, och med lite tur så får du 40 kW som mest.. i verkligheten alltså knappt märkbart bättre laddning än vad du får till en ZOE på samma laddstation, där AC-kabeln levererar stabila 22 kW, såväl sommar som vinter.
Till råga på allt så kostar det mer att ladda CCS också, ofta 5-6 kr per kWh medans det bara kostar 3 kr per kWh om du väljer AC-kabeln på samma laddstation.
Och ibland ankommer du till en laddstation som antingen är defekt eller upptagen, då kan det vara bra att kunna ladda med 22 kW istället för 11 kW.
Så i verkligheten suddas de teoretiska linjerna ut.