Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-01, 01:17
  #1753
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det här är ju nästan samma diskussion som när du argumenterar att man inte har någon nytta av dubbdäck eller förvärmning av huvudbatteriet. Verklighet ser annorlunda ut för väldigt många andra i Sverige. Här kan man mycket väl bara möta en eller ett par bilar när man kör skogssträckor på ett par mil en natt. Älgar och rådjur och grävlingar och fan och hans mosters annat vilt på vägarna man gärna vill både se och hinna stanna för i tid.

MEN, på tal om var du bor. Hör egentligen hemma i andra tråden..., men jag har aldrig fattat varför du inte tar TT-Line mellan Trelleborg och Travemunde istället för att åka halva Danmark runt till Hamburg.
Kör på kvällsfärjan och sedan starta nästa dag från Travemunde / Lybeck med rätt mycket kvar i batteriet. (Kanske rentav går att ladda på färjan?) Blir väl inte så värst mycket dyrare än en hotellnatt på vägen. Och du kan koka eget kaffe i hytten! Både under kvällen och till frukost / termos.

Trelleborg-Travemünde är en rätt dryg båttur tycker jag, dessutom dyr.

Det är bara 39 mil mellan Ystad-Flensburg via Danmark.
Dessutom är det klart billigast också, 250 kr för öresundsbron och 330 kr för stora bält bron, det är allt.
Via Danmark/Flensburg har jag 53 mil till Hamburg, med min ZOE kan jag köra hela sträckan gratis om jag kör på dagtid, för då kan jag ladda gratis på LIDL och OK i Danmark, och sen på Citti i Flensburg.
Hotellet där alltid övernattar, ligger också utmed A7 nordost om Hamburg, då är det smidigt att komma från Flensburg-hållet.
Kommer man via A1 är det ett jävla meck att köra runt Hamburg till hotellet.

Ibland har jag dock tagit tysklandskatamaranen mellan Ystad-Sassnitz, det tar bara ca 2 timmar, men sen har man ju 33 mil till Hamburg därifrån.. så nja, det är inte heller helt optimalt.
Citera
2022-04-01, 01:21
  #1754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min ZOE är en ZOE fas 1 årsmodell 2018 (den snygga karossen) med R90 motor, en 90 hästars motor.
0-100 på 13,2 sekunder och toppfart 135 km/h.

Min ZOE har dessutom en väldigt ovanlig och attraktiv färgkombination, röd metallic och vit/beige/svart interiör och svarta säten med vita kanter.
Riktigt snygg bil och fräck inredning!
Här är ett par foto jag tagit på min bil:
exteriör:https://data.motor-talk.de/data/gall...4457266179.JPG
interiör: https://data.motor-talk.de/data/gall...8586394377.JPG

"Snygghet" är ju väldigt mycket tycke och smak. Jag tycker personligen den är rätt ful. Särskilt svårt har jag för de fälgarna (som jag sett på andra moderna Renaulter). De ser ut som någon slags Hitler-svastikor i mina ögon...
Citera
2022-04-01, 01:21
  #1755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Smaksak.
Jag gillar små bilar, de är smidiga och behändiga i stan, kul att köra.
Man sitter bra i ZOE också, den är luftig och rymlig fram, man sitter lite högre också jämfört med andra bilar pga av batteriet som är placerat under bilen, det ger bra överblick i trafiken, bekvämt insteg etc.
Dessutom är körställningen för mig perfekt i ZOE, och stolarna är sköna.

Jag kan egentligen bara klaga på två saker, högt vindbrus i höga hastigheter och kasst hel/halvljus.


Hahaha. Du är ju helt tokig😂 Du nämnde ju nyss att lejonparten av din körning sker på motorväg.

Din största fördel med bilen är att köra i stan och största nackdel är vindbrus i höga hastigheter.

TCO 18,5kr/milen? Bara värdeminskningen är 15kr/milen. Otroligt att summan av alla andra kostnader är 3,5kr/milen. Hatten av😏

Nu tror jag i och för sig detta är en trolltråd, men underhållande är det.
Citera
2022-04-01, 01:29
  #1756
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Men enligt alla så är det ju så himla billigt med service på elbilar för det finns ingen motor att serva. Men nu har alltså hela elmotorn gått sönder? Då byter man hellre kamrem en gång eller två.

Det är helt korrekt, du behöver inte serva motorn på en elbil.
Sen finns det andra grejor man behöver serva då och då, men själva motorn är servicefri så att säga.

Dock kan allt hända, även en elmotor har rörliga delar och motorlager som utsätts för slitage med tiden.
Citera
2022-04-01, 01:47
  #1757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Trelleborg-Travemünde är en rätt dryg båttur tycker jag, dessutom dyr.

Dessutom är det klart billigast också, 250 kr för öresundsbron och 330 kr för stora bält bron, det är allt.

Ekonomiskt blir det ju ingen ENORM skillnad. Först har du ju nästan 600 spänn (är det T / R eller enkel resa förresten?) i broavgifter du slipper och sedan lägger du till två hotellnätter du inte heller behöver betala. Vet inte exakt hur många hundralappar dyrare det blir, men du kan ju i din ekonomiska kalkyl även lägga till att du slipper köra sönder din citymoped på motorvägarna... Var det 52 000 ett motorbyte skulle kosta?
Citera
2022-04-01, 02:34
  #1758
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min ZOE har rullat 20.000 mil.
Det finns inte en enda ZOE till salu i hela Europa som rullat så långt.
Du kan själv kolla på mobile, autoscout etc.

Däremot rullar det över 250.000 ZOE med denna motor på vägarna runt om i europa.

Det finns inga tecken på överrepresentation av defekta R-motorer som denna motor heter.

Som jag skrev innan, det beror troligtvis på ökad belastning och man trycker mycket på motorväg i höga hastigheter, en elmotor snurrar med högre varvtal än en förbränningsmotor också, jag tror ZOE motorerna snurrar i 12.000 varv per minut i motorvägshastighet tex.
Att det inte finns någon till salu som har gått så långt kan ju även bero på att de inte klarar sig så långt.
Men du tänker alltså envisas med att fortsätta köra en bil som du själv misstänker inte tål din körning.

Vad var det för garanti på motorn när den byttes?
Citera
2022-04-01, 06:40
  #1759
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Investera 52.000 kr i bilen - "fit" för 30.000 mil - en bra deal?

Min ZOE har rullat 20.000 mil, är i perfekt skick så väl optiskt som tekniskt, många delar är bytta på bilen.
Bla är växellådan renoverad, med nya lager etc, Parkeringsspärren och kugghjulen etc i växellådan är också nya.
Bromsarna är bytta, div. stag och länkarmar etc är också bytta.
Lack, inredning etc - top notch, som nytt!

Nu till kommande investeringar:
Bilen har idag varit på kontroll på verkstaden för ett missljud i motorn, det visade sig att motorn är kass, en ny motor måste alltså köpas och monteras.

Investeringen uppgår då till 52.000 kronor.
Jag får bytt följande:
- ny motor
- nya packningar till växellådan
- ny olja i växellådan.
- nya slangar till motorkylsystemet
- AC-systemet kontrollerat inkl ev påfyllning av gas.

Facit:
- Då växellådan redan är helrenoverad och jag investerar nu även i en ny motor med tillhörande delar, så är allt kring motor+växellåda bytt och nytt!

Ja, det är en dyr investering, men då är allt nytt och sen lär bilen vara "fit" för 30.000 mil.

Själv tycker jag det är en okej deal, trots allt.
Alternativet är att köpa en ny bil, då får jag ge 300.000 kr i mellanpris..

Bilen är ju fin och går bra annars, så resonerar jag om saken.

Diskutera.
Är 52.000 kr en okej summa att investera för att få bilen perfekt tekniskt skick?
Bilen bör ju då vara redo för de kommande 10.000 milen utan problem, då kommer den ha rullat 30.000 mil.
Vad är era tankar kring detta?


April...april.

Fan såg att du skrev detta den 31:a. Aja.
Citera
2022-04-01, 06:47
  #1760
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalaka
Så Zoe är inget för långkörning och motorväg utan mer än stadsbil!

Därför han har en E-klass hemma i garaget till det ändamålet.

Oh wait...
Citera
2022-04-01, 07:04
  #1761
Medlem
htdgs avatar
Du bytte motorn vid 10 000 mil, bilen har nu gått 20 000 mil och måste byta motor igen... Kan du inte se något mönster här? Vad får dig att tro att bilen skulle gå 30 000 till med den nya motorn?

Läs på lite om sunk cost fallacy sedan tar du ett steg tillbaka och funderar lite över din situation.
Citera
2022-04-01, 07:09
  #1762
Medlem
Har fått en känsla av att det är ganska lätt att byta elmotor i bilen, har du forskat något i den biten om det kanske rent av är något som går att göra själv med en händig vän.

Har du kollat om det går att köpa motorn billigare någon annan stans? Vet att jag såg någon på Youtube för en tid sedan som konverterat till el och köpt motor + drivlina från usa och jag minns att jag blev förvånad över hur billigt det var.

En tredje grej, kan du lita till 100% på verkstaden? Går bilen precis som tidigare? Är det "bara" "skrammlet" som är problemet? Missljud från en elmotor låter i mina öron som relaterat till lager eller liknande. En elmotor fungerar ju Inte på samma vis som en förbränningsmotor att den på samma vis blir gradvis mer och mer slut. Har du verkligen gått till botten med att hela motorn måste bytas ut? Om ljudet härrör från tex dåliga lager bör väl dom rimligen kunna bytas ut till en avsevärt lägre kostnad. Det kanske inte ens går över 1000:- i material. Är det en spricka i motorblocket går det att riva ner och få svetsat för små-potatis i sammanhanget.

Men sånt här kan du inte vända dig till auktoriserade verkstäder med, det måste du göra själv eller hitta någon by-mek som är intresserad av just elbilar.

Och ska du ändå byta motor kan du ju lika gärna börja själv med att riva ut den gammla och se hur det ser ut när du fått isär allt. Du har ju inget att förlora mer än lite tid och det blir ju inte dyrare av att du gjort halva jobbet om du vill lämna in den sen.

Se i alla fall till att få med dig den gamla motorn hem, den lär med största sannolikhet betinga ett värde även som defekt. Om inte annat får du någon tusenlapp hos dom som köper upp metall.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-04-01 kl. 07:16.
Citera
2022-04-01, 07:09
  #1763
Medlem
Facades avatar
Så en motor var 10 tusende mil?
Är vi tillbaka till att åka Volvo B18 och BMC A series motorer eller?
Ska vi ha en smutsig lokal under lokala OKQ8 där man åker in med en slut motor och lämnar med en renoverad motor? Precis som på gamla goda tiden.

Nä, du bör inte göra det.
Men gör du inte det är bilens värde lågt och säkert svår att sälja.
Så ja, du får väl göra det och ta det för vad det är…. Men räkna inte med att köra till 30k mil, för då lär du behöva byta igen. Kör till 25-27 och sälj sen…
Citera
2022-04-01, 07:11
  #1764
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min ZOE har rullat 20.000 mil.
Det finns inte en enda ZOE till salu i hela Europa som rullat så långt.
Du kan själv kolla på mobile, autoscout etc.

.

Well. Då måste du inse att bilen inte är lämpad för långresor. Köp något som håller eller byt motor regelbundet. Ditt beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in