Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-04, 20:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har du funderat på att köra mindre?
Är alla dina resor nödvändiga resor eller är det mesta privat och för nöjes skull?

Varför skulle jag köra mindre?
Du vet ju att jag kör runt i europa flera gånger om året, jag kör ju extremt billigt och så billigt kan du inte köra med någon annan elbil.
Dessutom jobbpendlar några dagar/kvällar i veckan 12 mil.
Samt kör en del andra turer också.
Klart det blir mil av det.
Citera
2022-04-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför skulle jag köra mindre?
Du vet ju att jag kör runt i europa flera gånger om året, jag kör ju extremt billigt och så billigt kan du inte köra med någon annan elbil.
Dessutom jobbpendlar några dagar/kvällar i veckan 12 mil.
Samt kör en del andra turer också.
Klart det blir mil av det.

Jag säger inte att du ska köra mindre, jag undrar mer om du kan köra mindre? Hur mycket av resorna är nödvändiga? Hur många klarar du dig utan?

Tittar på mig själv. Skulle lätt kunna köra 6000 mil om året, men inser att nästan allt av det skulle vara onödigt. Kanske mycket till nöjes, men så mycket är inte det nöjet värt. Tror inte jag har tid heller.
Citera
2022-04-05, 03:59
Medlem
Citat:
Du svarade ju själv på frågan kan man säga..
- ja, det billigaste alternativet är att köpa en ny motor till bilen, dvs alternativ 1.
Jämfört med att tanka en fossilbil eller köpa en sprojtans ny elbil ja. Poängen är ju att du måste jämföra med en annan elbil som är begagnad, eftersom din citymoped ÄR begagnad alldeles oavsett om du inbillar dig att den är i absolut nyskick... Det är du som sätter krokben för dig själv genom att inte acceptera några andra alternativ än Zoe.
Nu målar du ju in dig i ett hörn där din bil förmodligen står med risig motor IGEN om två år för att du bara inte VILL förstå att det är en bilmodell som helt enkelt inte är gjord för att tugga tiotusentals mil i motorvägsfart... Har du otur har degenereringen av batteriet börjat på allvar där bortåt 30 000 mil och då får du bara en symbolisk summa av bilhandlaren när du ska byta bil nästa gång... Skulle också tro att utvecklingen driver på så att långsam AC-laddning är föråldrat på allvar när det är dags.

Som vissa har försökt förklara för dig i tråden, investerar du i en elbil av bättre kvalisort än Renault Zoe så kommer den bilen att ha ett HELT annat värde om två år än din Zoe stående inför sitt tredje motorbyte på sex år... Som du gör nu är 52 000 garanterat borta om två år om motorn är kaputt igen efter 10 000 mil till. Byter du bil kanske du t o m kan köra betydligt mer än två år och 10 000 mil innan den skär!
Citera
2022-04-05, 04:28
Medlem
Mullrets avatar
Undrar vad som blir nästa bil i TS flotta av fordon?

En Zoe kommer vara lika modern om några år som en VW 1200.

Bara att inse att bilar är förbrukningsvaror och byta till något modernare ligger i sakens natur.

Bara att det saknas DC laddning gör bilen omodern.

Stor skillnad på 22kw AC och 150kw DC laddkapacitet när man har bråttom och skall köra mer än inom byn.
Citera
2022-04-05, 10:20
Medlem
Citat:
Jag har tre alternativ:
1, investera 52.000 kr i en bil jag gillar, det har betalt sig inom 8 månader.
2, köpa en diesel/bensin, och tanka för 50,000 kr innan året är slut..
3, köpa en ny elbil och ge minst 300.000 kr i mellanpris..

- ja, det billigaste alternativet är att köpa en ny motor till bilen, dvs alternativ 1.

Alternativ 4 är ju att köpa en begagnad elbil som är gjord för lite mer långkörning. Blir ju väldigt dyrt och omständigt att hålla på som du gör. Slita ut delar på en bil som inte är gjord för ändamålet på löpande band och reparera. Samt att du får onödigt långa laddstopp och kort range med ZOE som inte är byggd för långpendling. Vad är anledningen till att inte byta?
Citera
2022-04-05, 13:14
Medlem
Citat:
Jag har tre alternativ:
1, investera 52.000 kr i en bil jag gillar, det har betalt sig inom 8 månader.
2, köpa en diesel/bensin, och tanka för 50,000 kr innan året är slut..
3, köpa en ny elbil och ge minst 300.000 kr i mellanpris..

Du lurar dig själv här. Ditt alternativ 1 stämmer ju inte alls. Efter vad jag läst i tråden har du väl bekostat reparationer på en bra bit över 100k, inte bara bara dessa 52k. Du måste ju även räkna in detta när du överväger alt 2 och 3, samt mitt alt 4 i inlägget ovan.

Nej, jag tror du är Renaultfrälst och helt enkelt inte kan tänka klart och fatta rationella beslut i bilfrågor, tyvärr.
Citera
2022-04-05, 15:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jämfört med att tanka en fossilbil eller köpa en sprojtans ny elbil ja. Poängen är ju att du måste jämföra med en annan elbil som är begagnad, eftersom din citymoped ÄR begagnad alldeles oavsett om du inbillar dig att den är i absolut nyskick... Det är du som sätter krokben för dig själv genom att inte acceptera några andra alternativ än Zoe.
Nu målar du ju in dig i ett hörn där din bil förmodligen står med risig motor IGEN om två år för att du bara inte VILL förstå att det är en bilmodell som helt enkelt inte är gjord för att tugga tiotusentals mil i motorvägsfart... Har du otur har degenereringen av batteriet börjat på allvar där bortåt 30 000 mil och då får du bara en symbolisk summa av bilhandlaren när du ska byta bil nästa gång... Skulle också tro att utvecklingen driver på så att långsam AC-laddning är föråldrat på allvar när det är dags.

Som vissa har försökt förklara för dig i tråden, investerar du i en elbil av bättre kvalisort än Renault Zoe så kommer den bilen att ha ett HELT annat värde om två år än din Zoe stående inför sitt tredje motorbyte på sex år... Som du gör nu är 52 000 garanterat borta om två år om motorn är kaputt igen efter 10 000 mil till. Byter du bil kanske du t o m kan köra betydligt mer än två år och 10 000 mil innan den skär!

Jag vill behålla bilen och köra den två år till / 10.000 mil till, då har den rullat 30.000 mil och då bryr jag mig inte vad den är värd eller hur bra batteriet eller motorn är, då har den "gjort sin tjänst" så att säga.
Även med halvkass räckvidd då, kan den funka bra som citibil.
Jag trivs med bilen och tycker därför det är ok att byta motorn nu för 52.000 kr, och precis som du själv säger, så är det billigare att göra så än att tanka bensin.
Så det är både ekonomiskt fördelaktigt att göra så, men framförallt kör jag gärna med bilen ett tag till till, typ två år till eller så.
Citera
2022-04-05, 16:01
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Alternativ 4 är ju att köpa en begagnad elbil som är gjord för lite mer långkörning. Blir ju väldigt dyrt och omständigt att hålla på som du gör. Slita ut delar på en bil som inte är gjord för ändamålet på löpande band och reparera. Samt att du får onödigt långa laddstopp och kort range med ZOE som inte är byggd för långpendling. Vad är anledningen till att inte byta?

En beg elbil med lång räckvidd och snabb laddning är nästan lika dyr som en ny ZOE/ID,3..
Det är jag inte intresserad av, då köper jag hellre en ny.
Men jag har ingen lust att ge 350.000 kr i mellan på en ny bil just nu, jag trivs med den jag har och i det stora hela är 52.000 kr ingen större summa, se min uträkning ovan, reparationen har betalt sig till december!

Dyrt blir det verkligen inte, det finns ingen elbil som är så billig att köra med som ZOE.

Laddning är noll problem, bilen har 20 mils räckvidd, och det räcker 95% av min körning.
När jag kör utomlands är jag på semester, då bryr jag mig inte om jag får ladda en halvtimme längre än en annan elbil med snabbare laddning.
Jag laddar åtminstone billigare.
Citera
2022-04-05, 16:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Du lurar dig själv här. Ditt alternativ 1 stämmer ju inte alls. Efter vad jag läst i tråden har du väl bekostat reparationer på en bra bit över 100k, inte bara bara dessa 52k. Du måste ju även räkna in detta när du överväger alt 2 och 3, samt mitt alt 4 i inlägget ovan.

Nej, jag tror du är Renaultfrälst och helt enkelt inte kan tänka klart och fatta rationella beslut i bilfrågor, tyvärr.

Skitsnack, jag har hittills haft reparationskostner på ca 30.000 kr, på 20.000 mil.
Det är fan inte mycket!

Därtill byte av följande slitdelar:
- bromsbelägg fram
- bromsbackar bak
- höger länkarm
- krängningshämmarstag
Totalt ca 12.000 kr, - på 20.000 mil!!!

Du kanske ska lyssna mindre på skitsnacket och räkna själv istället?

Jag kör extremt billigt med bilen!
Citera
2022-04-05, 18:07
Medlem
Idag blev det ingen körning med min Zoe. Stopp ett tag innan ni hämtar popcornen igen! Den har inte gått sönder men tyvärr så sitter det sommardäck på den. Min landsvägspråm fick rycka in, Saab 9-5. Shit vad det är annorlunda med fossilbil, låter mer även om det är något mindre vägljud, växla och koppla är kul ibland men elbilen är så lättkörd! Hoppas snön tinar bort fort nu så jag kan köra min Zoe igen och Saaben får gå tillbaka till idet.
Citera
2022-04-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Idag blev det ingen körning med min Zoe. Stopp ett tag innan ni hämtar popcornen igen! Den har inte gått sönder men tyvärr så sitter det sommardäck på den. Min landsvägspråm fick rycka in, Saab 9-5. Shit vad det är annorlunda med fossilbil, låter mer även om det är något mindre vägljud, växla och koppla är kul ibland men elbilen är så lättkörd! Hoppas snön tinar bort fort nu så jag kan köra min Zoe igen och Saaben får gå tillbaka till idet.
Bytte till sommardäck i går. När bilen var klar skodd med sommardäcken jag fått nycklarna och betalat för däckhyran för vinterdäcken så snöade det. Undra vad lagen säger där om jag nu blivit stoppad.
Citera
2022-04-05, 18:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bytte till sommardäck i går. När bilen var klar skodd med sommardäcken jag fått nycklarna och betalat för däckhyran för vinterdäcken så snöade det. Undra vad lagen säger där om jag nu blivit stoppad.
"Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag"
https://polisen.se/lagar-och-regler/...ch-sommardack/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in