• 1
  • 2
2018-05-07, 15:06
Medlem
Ganska s ofta s framgr det i trdar att man egentligen vet ganska s lite om partiernas politik, hur de str sig till varandra och hur man sjlv stller sig till deras partiprogram ur ett bredare perspektiv. Av den anledningen fick jag igr fr mig att samla in data frn samtliga riksdagspartier s att man kan stmma av vilket parti som str fr en politik som passar bst.

Nr insamlandet blev frdigstllt och sorterat s fick jag fr mig en id om att koda ihop ett test frn grunden fr att tillgngliggra testet fr andra p ett pedagogiskt stt. Efter 15 timmars kodande fick jag ihop till det som jag postar hr nedan.

- Ingen reklam & inget slj
- Ingen registrering
- Ingen insamling av ngon data
- Full anonymitet

Varfr?
- Fr mycket fritid
- All objektiv data samlad p ett stlle
- MSM:s ltsastester med 5-7 frgor r knappast tillfrlitliga

Jag bjuder in er att gra testet p www.gjort.se. Det r hyfsat omfattande (5 sidor med frgor) s rkna med att det tar minst 10 minuter. (Jag rknar med att admins hr frstr syftet och nyttan med hela grejen och att det r ok)

Att diskutera:
1. Vilket parti anser ni er sympatisera er mest respektive minst med?
2. Vad fick ni fr resultat av underskningen?
3. Frvnad ver resultatet? Kommentera!
4. Frgor?

Sidan r skapad p enklast mjliga vis, och jag har inga avsikter att uppdatera den. Men skulle det vara s att funktionen strular eller att ngon ser helt knasigt ut s skriv hr eller skicka PM s korrigerar jag det.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-05-07 kl. 15:15.
Citera
2018-05-07, 15:23
Medlem
DoungAs avatar
Socialdemokraterna: 17%
Vnsterpartiet 17%
Sverigedemokraterna 17%
Centerpartiet: 13%
Liberalerna: 11%
Miljpartiet: 11%
Kristdemokraterna: 7%
Moderaterna: 6%

Totalt: 99%(???)

Stmmer detta verkligen?

Gjorde expressens test och dr blev Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna strst med ca 25% var. Medan C, L om M lg i botten ttt fljt av V och MP.
Citera
2018-05-07, 15:28
Medlem
ZrankFanes avatar
Vilket parti anser ni er sympatisera er mest respektive minst med?
Moderaterna.

Vad fick ni fr resultat av underskningen?
Sverigedemokraterna

Frvnad ver resultatet? Kommentera!
Yup, att jag dessutom fick 17% p Socialdemokraterna och 13% p moderaterna.

Frgor
Hur exakt har du gtt tillvga fr att bestmma tillhrhighet till partierna?
Citera
2018-05-07, 15:36
Avstngd
olasvenssons avatar
S 17%

V 17%

Sd 14%

C 12%

M 12%

Kd 11%

L 9%

Mp 8%
Citera
2018-05-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Socialdemokraterna: 17%
Vnsterpartiet 17%
Sverigedemokraterna 17%
Centerpartiet: 13%
Liberalerna: 11%
Miljpartiet: 11%
Kristdemokraterna: 7%
Moderaterna: 6%

Totalt: 99%(???)

Stmmer detta verkligen?

Gjorde expressens test och dr blev Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna strst med ca 25% var. Medan C, L om M lg i botten ttt fljt av V och MP.

Att det blir 99% har att gra med avrundning d de ihopsamlade pongen verstts till procent. Kanske fixar till det under dagen. EDIT: Nu fixat.

Baserat ver den stora bredd av frgor s fr man en annan bild n om man bara hade haft ngra f frgor om vissa framstende huvudfrgor (typ "stoppad invandring = SD"). All data r objektivt inhmtad frn respektive partiprogram.

Nr man gr klart testet s kan man ladda ned PDF:en med alla partiers stndpunkter i de olika frgorna. P s vis kan du kontrollera dig sjlv.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-05-07 kl. 15:49.
Citera
2018-05-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZrankFane
Frgor
Hur exakt har du gtt tillvga fr att bestmma tillhrhighet till partierna?

All data r hmtad frn respektive partis partiprogram s som de var publicerade igr. Luckor finns (framfr allt inom frgor som rr milj, psykiatri etc.). Dock r klldatan betydligt mer omfattande n den hos ngon tidning. Efter testet kan du ladda ned PDF:en dr allt finns redovisat.
Citera
2018-05-07, 15:50
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
1. Vilket parti anser ni er sympatisera er mest respektive minst med?
Moderaterna respektive Miljpartiet.
Citat:
2. Vad fick ni fr resultat av underskningen?
SD 15 %
KD 15 %
M/S/V 13 %
C/L 12 %
MP 8 %
Citat:
3. Frvnad ver resultatet? Kommentera!
Ganska frvnad d jag alltid sympatiserat mest med M, men andra sidan r pongen ganska jmt frdelade. Har aldrig sympatiserat med KD och n mindre med SD.
Citat:
4. Frgor?
Frsta frgan om vilka omrden som var viktigast, pverkade det hur tungt de andra frgorna vgde pongmssigt? Flera frgor handlade ju om, fr mig, ganska oviktiga saker.
Citera
2018-05-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Frsta frgan om vilka omrden som var viktigast, pverkade det hur tungt de andra frgorna vgde pongmssigt? Flera frgor handlade ju om, fr mig, ganska oviktiga saker.

Frsta sidans frgor berknas enskilt - dvs pverkar inte pongen fr vriga frgor.

Det gr att hoppa ver frgor som man inte knner r intressanta. Att det saknas frdjupande frgor inom t.ex. milj r jag medveten om. Men vilka frgor i vrigt skulle du vara intresserad av?
Citera
2018-05-07, 16:17
Medlem
Hgsta och lgsta partiet blev som vntat, dock ngra partier i mitten som hamnade ovntat hgt/lgt upp

ngra av frgorna fanns det inget bra svar p, till exempel
Frmja hemma producerad el eller avskaffa fosila brnslen, bda dom frslagen r idiotiska
Citera
2018-05-07, 16:24
Medlem
Testade p ett par olika stt fyllde i f frgor det blev knappt Sd fyllde i mycket blev V. Frgor som man prioriterar hgt drunknar i mngden av mindre betydelsefulla frgor. Skit dligt test, klart underknt.
Citera
2018-05-07, 16:25
Medlem
holmiums avatar
Varfr ingr inte de politiska oppositionspartierna som stller upp hstens val i testet ?
Citera
2018-05-07, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Testade p ett par olika stt fyllde i f frgor det blev knappt Sd fyllde i mycket blev V. Frgor som man prioriterar hgt drunknar i mngden av mindre betydelsefulla frgor. Skit dligt test, klart underknt.

Det stmmer att hnsyn fr subjektiva prioriteringar saknas. Mindre frgor r i stort stt lika mycket vrda som strre frgor. Objektivt stt rknar testet antalet frgor som man tycker likadant som olika partier - med dubbla vrdering av pongen om det r en starkt uttryckt stndpunkt hos partiet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in