Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-07, 20:06
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Nu ska jag visserligen till Japan i år, men jag har alltid velat se Brasilien och Rio, då min mormor hade många historier därifrån när hon var där på 60-talet.

Många som skriver att om man inte ens är lite streetsmart så blir man rånad, eller värre, bara man går uanför dörren. Detta låter enligt mig otroligt, kraftigt överdrivet.

Min chef var där med en annan kollega för 10 år sedan, och på honom lät det idag, när vi pratade, som att det inte skulle vara särskilt mycket annorlunda mot andra storstäder.
De gick runt, var ute sent och kände sig aldrig otrygga. De hade även en brasiliansk kompis som tog dem upp till nån favela för att visa. De såg mycket fattigdom, men inga beväpnade barn som många ojat sig över.

Så, hur är situationen i Rio? Är det verkligen så illa som folk vill få det till, eller är det egentligen inte särskilt mycket farligare än någon annan storstad i världen, typ Los Angeles, Paris eller Bangkok?

Förstår att det finns vissa favelor som kanske inte är så roliga, men nu pratar vi själva Rio stad, och inte någon eventuell slum som ligger såpass skymt att man som turist inte ens kommer dit. Det finns ju även mindre trevliga områden i alla världens storstäder.
Citera
2018-05-07, 20:11
  #2
Medlem
Säkerhetsläget i Rio är en sak man kan säga var sämre förr. Men stor storstad, fattigdom och ljus hy osar rikedom lång väg, thread carefully.
Citera
2018-05-07, 20:20
  #3
Medlem
Sqrbankens avatar
Jobbar med en brasilianska som menar på att det är väldigt mycket rån och skit. Hennes farsa som bor kvar har alltid på sig en rimlig summa kontanter för att ha nått att "köpa sig ur" en rånsituation med. Tydligen så kan det skapa aggression om man som offer inte har ett skit eller lite pix eftersom rånarna tror du lurar dem - "typ". Misshandel eller värre kan bli konsekvensen.

MEN, vad vet jag? Hon kan ha skarvat till sin story. Givet dock är att personrån är vanligt och rånarna lär knappast skona en blek Gringo som vandrar omkring på smågatorna utanför turistfällorna.

Edit: Kan tilläggas att denna brasilianska säger att personrån vid rödljus är vanligt. Folk knackar på bilfönstret och pekar en pistol mot dig, kräver dig på allt du har av värde och försvinner lika fort.
__________________
Senast redigerad av Sqrbanken 2018-05-07 kl. 20:24.
Citera
2018-05-07, 21:44
  #4
Medlem
Europes avatar
Det är problem med att röra sig i vissa kvarter och röra sig till fots på kvällarna. Notera att vi gick hela tiden till fots på nätterna och hade turen att inte bli rånade, men en kille som var född och bodde där (han levde ett tag i Sverige) sa att man kanske inte blir rånad på en gång, men låt oss säga kanske var 20:e gång om man fortsätter att röra sig på gatorna till fots. Enda gången jag blev lite orolig var när vi gick i lite skumma kvarter på väg till bekanta och jag kom på att vi inte hade en spänn på oss. Alla brassar jag träffade där, och som var vanliga knegare som ändå rör sig rätt mycket till fots, brukade bära lite pengar på fickan, samt resten i skon och dylikt, så att de kan ge ifrån sig pengar, men behöver inte ge alla sina pengar. Ofta verkar inte rånen leda till våld, till skillnad från den växande trenden här i Sverige där folk ska även knivhuggas m.m. när de blir rånade. Men om vi hade blivit rånade utan att ha några pengar att ge och dessutom inte kan tala språket - tja, vad kan man vänta sig händer då? Lyckligtvis slapp vi få reda på det.

I vilket fall, när vi gick runt på nätterna, så undrade vi lite varför de på dagen fulla trottoarerna i centrala delarna var helt tomma. Vi fick senare förklarat för oss att brassarna inte går där för att slippa bli rånade och brukar därför se till att att ha skjuts från dörr till dörr. När vi åkte taxi, så fick vi inte heller öppna ett fönster för risken att en moped kör upp vid något trafikljus och rånar en. Man slås även hur alla bättre bostäder har höga murar och järnstaket runt sig, samt lite bättre flerbostadshus har i regel en dörrvakt i entrén.

Jag kände några som jobbade på ett vandrarhem. Brassarna som jobbade där och bodde i favelas kunde ibland ringa och säga att de skulle komma senare för att det sköts utanför deras hem. Alla som jobbade där informerade även gästerna om att man i korsningen bredvid vandrarhemmet kunde gå åt tre håll, men om man däremot som turist råkade svänga in på den fjärde - en kort gatustump före vägen började stiga upp mot favelas - som blev man även mitt på dagen tämligen omgående rånad. Likväl fanns det gäster som ändå råkade svänga fel och blev därmed omedelbart rånade.

Annars var det väl inte så farligt och personligen drabbades jag inte av någonting. Vi var faktiskt t.o.m. uppe på en utomhusfest i favelas, men då hade man kollat upp med de som härskar där att det var okej. En chaufför som jobbade på vandrarhemmet var nära att råka illa ut när han några dagar tidigare råkade svänga fel uppe i favelas. Några beväpnade och maskerade män stoppade honom och anklagade honom för att vara polis. Han trodde verkligen att han skulle bli skjuten, men lyckligtvis trodde de slutligen på att han inte var polis och bara hade råkat svänga fel, så han fick köra vidare. Däremot kunde polisen endast gå in i favelas tungt beväpnade och i full stridsutrustning i överraskningsrazzior. I förbigående kändes väl den brasilianska polisen inte så där extremt förtroendeingivande, men det var förvisso mer än en känsla, än att jag skulle verkligen veta något om det.

Men likväl, jag skulle inte påstå att Rio de Janeiro är direkt "farligt" om man är turist, så länge man inte knatar runt i favelas, kanske undviker att röra sig en massa på egen hand på gatorna nattetid, samt ser till att ha lite pengar att ge om man nu skulle råka bli rånad. Som sagt, jag var inte med om något och en del andra svenskar var inte med om något trots att de var där i många månader.

Edit: Noterar att ovanstående inlägg också tog upp både det där med att ge en del av pengarna vid rån och rädslan för rån vid rödljus. Jag bör kanske nämna att det är över ett årtionde sedan jag var där, så jag vet inte hur det ser ut i dagsläget.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-05-07 kl. 21:49.
Citera
2018-05-08, 00:56
  #5
Medlem
Mrgreens avatar
Gör ditt bästa för att se så "fattig" ut som möjligt. Inga smycken eller sånt där. Då får du vara ifred. Ska du på finkrogar så tar du taxi dörr till dörr. Det är inte lika utsatt där som i Sao Paolo men näst intill.

Vill du ha en svensk benchmark så tänk Biskopsgården, Rosengård eller Fittja typ.
Citera
2018-05-19, 00:57
  #6
Medlem
Dharmabums avatar
Jag tycker informationen du får från tidigare postare i tråden stämmer bra.

Jag har tillbringat några dussin utekvällar i Rio, utspritt på flera tillfällen under några år, och inte råkat ut för något. Men då har jag heller inte drullat omkring full på osäkra gator utan rört mig med strömmen, i sällskap, eller tagit taxi. Blev dock utsatt för ett rånförsök mitt på dan när jag just kommit dit för första gången och gick omkring ensam och fotade. Jag reagerade instinktivt och utsatte mig för en rätt stor fara när det väl hände. Man ska tänka igenom alla eventualiteter och ha en plan för hur man ska agera i olika situationer. Det är lite trist att behöva ha ett säkerhetstänk som liksom ligger där skaver i bakhuvudet. Man blir en annan person av det.

Apropå det här med rödljusrån... Det är bland annat på grund av risken för detta som det finns så många helikopterkooperativ i Sao Paulo. Brasilien kan absolut vara farligt att bo och turista i men jag menar att man inte behöver vara orolig om man agerar på ett rimligt sätt.

I Nöjeskvarteren i Rio (Åh... Lapa!) kommer det, om du är en rimlig person, att finnas många lättare offer än du.
Citera
2018-06-12, 10:30
  #7
Medlem
Rio är inte så jävla farligt, jag promenerade från Ipanemaa till Pão de Açucar, samt till Parque Lage.

Jag höll mig dock till turistområdena, använde inte några smycken eller klocka, minimalt med pengar och efter att det blivit mörkt så åkte jag taxi. Med undantag för strandpromenaden, riskminimering mao.
Citera
2018-06-14, 21:48
  #8
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrgreen
Gör ditt bästa för att se så "fattig" ut som möjligt. Inga smycken eller sånt där. Då får du vara ifred. Ska du på finkrogar så tar du taxi dörr till dörr. Det är inte lika utsatt där som i Sao Paolo men näst intill.

Vill du ha en svensk benchmark så tänk Biskopsgården, Rosengård eller Fittja typ.

Fast du blir inte rånad i någon av dessa ställen per automatik.

TS: Var streetsmart, gå inte allt för mörka ställen till fots (som i Sverige), taxi är generellt sett billigt så.. antar att du inte åker på semester utan kosing. Hur som haver är rånrisken riktigt överskattad här på Flashback, jag bodde där i några månader och blev aldrig rånad. Hade märkeskläder och min klocka på mig när jag skulle ut och festa, aldrig några problem. Men så är jag ganska street smart och gör inget onödigt.
Citera
2018-06-25, 19:55
  #9
Medlem
Brasilien är farligt och det varierar mellan olika platser. Själv har jag klarat mig men min fru som är Brasilianska har haft en pistol mot huvudet 2 gånger. Som gringo är alla hjälpsamma men skandinaviskt utseende gör att man sticker ut.

Akta och se upp med att gå där det blir höjder och branter eftersom det är stor sannolikhet att de är favelas. Dölj mobil, smycken och smycken.
Citera
2018-08-27, 14:10
  #10
Medlem
Jag läste faktiskt en reseblogg om just detta, där ett svenskt par blev rånade av ett gäng med automatvapen, som stannade deras bil mitt på gatan i någon Favela. Hm... undrar om jag kan hitta länken.
Citera
2018-08-27, 14:15
  #11
Medlem
Silltunnas avatar
Det är väl ungefär som Göteborg?
Citera
2018-08-27, 15:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Det är väl ungefär som Göteborg?
Göteborg 110 rån / 100.000 invånare och år.
Rio De Janeiro 1633 rån / 100.000 invånare och år.
Sååå...:rooleyes:
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2940217

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback