2018-05-08, 19:39
Medlem
Nyligen har jag samtalat med vänner i samtliga av de nordiska nationerna kring bostadssitationen i Stockholm. Även om alla är överens om att ett bättre arbete skulle vänta dem (sjukvård, biologi, medicin, lärare, och så vidare) är samtliga överens om att det inte är värt mödan det skapar av att vi dels har en invandringspolitik som totalt fallerat, men också det faktum att det kommer amerikaner och sydeuropéer i drivor till huvudstaden och tar upp ännu mer plats i bostadsfrågan.

Jag valde att gå saken på djupet då jag inte riktigt förstod vad de talade om initialt.

Nu när jag själv bevittnat grupper på facebook såsom "Bostäder Stockholm" kan jag inte göra annat än att hålla med dem. Det är en klar överrepresentation av amerikaner och sydeuropéer i sådana grupper.

Vi har en klar överreprensentation av europeiska studenter och högutbildade europeiska arbetare som kommer till Stockholm på ett kontrakt som varar i ett par år (om man har tur), där sluttanken är att lämna landet inom ett par år.
Hur i helvete tänker man när man söker (och också blir tilldelad) studier/jobb i en stad som långt mer än 10 år sedan började krackelera i sin bostadsmarknad? Vi kan inte ens ordentligt husera de inrikes födda, utan "ensamkommande barn" prioriteras. Detta syns i synnerhet i nybyggen i förorterna. 95% av de nya bostäderna som byggs är till för "ensamkommande" i staden. På det har vi en stor del européer, och för att inte minst tala om alla inrikes födda som staden, åter igen, har svårt att husera. Det är inte längre en fråga om jobben (har man en gymnasieexamen får man enkelt jobb) utan bostäderna. Ägare av bostäder hyr ut dem i andra hand och tredubblar hyran då de vet att européerna som erbjuds jobb här kommer att betala då deras enda intresse ligger i att tjäna pengar för sig själva, få ett snyggt intyg vid sidan av CV:t och sedan dra. Dessa européer är dessutom väl medvetna om överpriserna och att svensken vägrar betala för dem.

Min frågeställning till er FB är:

- Hur får man dessa opportunistiska européer att förstå bättre, och kanske söka sig till andra städer/till ett annat land?
- Vad kan vi som arbetande vanliga svenskar göra?
Citera
2018-05-08, 20:28
Medlem
Sooks avatar
Vad är orsaken till trådstarten? Att du inte får tag på en hyresrätt för att köpa bostadsrätt i Stockholm idag är inte svårt och inte längre jättedyrt.

Som arbetande vanlig svensk kan du således köpa en bostadsrätt. Samtidigt är det ingen mönsklig rättighet att bo i stockholm så ett alternativ är att flytta lite utanför staden så blir det lägre priser.
Citera
2018-05-08, 21:50
Moderator
Siegfrids avatar
Ämnesrubrik ändrad (original 'Stockholms bostadsbrist - Europeiska idioter')
/Mod.
Citera
2018-05-08, 23:18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Så länge som företagen envisas med att anställa kompetent personal i staden så måste nog människor flytta dig.
Har själv en son som tyvärr blir tvungen att flytta dit inom en snar framtid. Så då får du slåss med en till om en sunkig etta med sjuk hyra.
Citera
2018-05-09, 09:37
Medlem
ekerilars avatar
Maria Rankka har nyligen gjort en undersökning om detta på uppdrag av Stockholms handelskammare. Undersökningen visade att 1/3 av alla expansiva företag med upp till 100 anställda hade haft rekryteringsproblem p g a. bostadssituationen. 1/4 av företagen inom nämnda kategori upplevde att rekryteringar tog längre tid, och 1/5 hade misslyckats med rekryteringar till följd av att lämpliga kandidater inte hittade någonstans att bo.

Värst var det för hotell och restauranger. 45% av företagen för inte tag i kompetent personal. Kockar och kallskänkor är ett bristyrke i Stockholm, medan mycket duktiga dito går arbetslösa dels på landsorten, men även utomlands t ex. i Spanien. Dessa är ändå inte anställningsbara då de inte hittar någonstans att bo.
Citera
2018-05-09, 12:15
Medlem
http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

Det där är alltså långt ifrån att vara ett nytt problem på minsta sätt.
Redan 1946 myntades det klassiska uttrycket ”Sök Er ej till Stockholm”
...
Citera
2018-05-09, 12:35
Medlem
Returpappers avatar
Finns massor av bostäder i Stockholm men jag avråder från att komma hit utan pengar att köpa för eller hyra.
Citera
2018-05-09, 13:24
Medlem
Bygg små hyresrätter som fungerar. Efter några år så kan dom ombildas till borätter eller rivas om de är för många.
Citera
2020-02-19, 21:02
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konklav
Nyligen har jag samtalat med vänner i samtliga av de nordiska nationerna kring bostadssitationen i Stockholm. Även om alla är överens om att ett bättre arbete skulle vänta dem (sjukvård, biologi, medicin, lärare, och så vidare) är samtliga överens om att det inte är värt mödan det skapar av att vi dels har en invandringspolitik som totalt fallerat, men också det faktum att det kommer amerikaner och sydeuropéer i drivor till huvudstaden och tar upp ännu mer plats i bostadsfrågan.

Jag valde att gå saken på djupet då jag inte riktigt förstod vad de talade om initialt.

Nu när jag själv bevittnat grupper på facebook såsom "Bostäder Stockholm" kan jag inte göra annat än att hålla med dem. Det är en klar överrepresentation av amerikaner och sydeuropéer i sådana grupper.

Vi har en klar överreprensentation av europeiska studenter och högutbildade europeiska arbetare som kommer till Stockholm på ett kontrakt som varar i ett par år (om man har tur), där sluttanken är att lämna landet inom ett par år.
Hur i helvete tänker man när man söker (och också blir tilldelad) studier/jobb i en stad som långt mer än 10 år sedan började krackelera i sin bostadsmarknad? Vi kan inte ens ordentligt husera de inrikes födda, utan "ensamkommande barn" prioriteras. Detta syns i synnerhet i nybyggen i förorterna. 95% av de nya bostäderna som byggs är till för "ensamkommande" i staden. På det har vi en stor del européer, och för att inte minst tala om alla inrikes födda som staden, åter igen, har svårt att husera. Det är inte längre en fråga om jobben (har man en gymnasieexamen får man enkelt jobb) utan bostäderna. Ägare av bostäder hyr ut dem i andra hand och tredubblar hyran då de vet att européerna som erbjuds jobb här kommer att betala då deras enda intresse ligger i att tjäna pengar för sig själva, få ett snyggt intyg vid sidan av CV:t och sedan dra. Dessa européer är dessutom väl medvetna om överpriserna och att svensken vägrar betala för dem.

Min frågeställning till er FB är:

- Hur får man dessa opportunistiska européer att förstå bättre, och kanske söka sig till andra städer/till ett annat land?
- Vad kan vi som arbetande vanliga svenskar göra?

Ok, kollade lite uppdrag granskning. Sverige håller på att förstöras just för att svenska politiker är korrupta. Det finns bostäder för alla men folk har inte råd att bo i dessa. Felet är att en hel del köpt sina lägenheter. Många hyreslägenheter omvandlades till bostadsrätter. Jag tror lösningen är att bostadsbubblan spricker och det blir lättare för alla att bo. Vi behöver enas och ta smällen även om vi köpt våra lägenheter. Ni vill väl inte få era barn knullade av massa uteliggare och kriminella?
Citera
2020-02-19, 23:32
Medlem
Onan-erarens avatar
Flytta inte hit till Karlstad heller (om ni vet vart det ligger) vi har bostadsbrist här med. Men vi tar gärna emot invandrare. "tyvärr"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in