Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-10, 13:29
  #1
Medlem
En person sa det till mig och jag har börjat att fundera på om det faktiskt inte är så.

Jag har alltid gett bort sticklingar och fått sticklingar av andra. Nu med alla trädgårdsgrupper på nätet så är växtbyten väldigt vanligt, man kan få tag på det mesta och från jordens alla hörn. Och när det kommer frågor som "Hej! Jag har precis blivit med trädgård, vad för fröer ska jag börja med?" ser jag ett tillfälle att bli av med frösorter som jag inte blev nöjd med och skickar dom till dom.

Ger du bort sticklingar och fröer? Är trädgårdsmänniskor de mest givmilda?
Citera
2018-05-10, 13:35
  #2
Medlem
Nej, jag tror inte att alla som är intresserade av trädgårdsarbete automatiskt är jättetrevliga.
Citera
2018-05-10, 13:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Nej, jag tror inte att alla som är intresserade av trädgårdsarbete automatiskt är jättetrevliga.
Trevlig och givmild är inte synonymer.
Citera
2018-05-10, 13:38
  #4
Medlem
elmhedens avatar
När det gäller fröer och sticklingar är det säkert så. I övrigt är jag inte så övertygad.

Men man behöver mycket hjälp när man börjar odla och den samhörigheten som man kan hitta med sina trädgårds-fränder både här på fb och andra forum är slående, men detsamma gäller säkert andra forum med andra inriktningar.
Citera
2018-05-10, 13:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Trevlig och givmild är inte synonymer.

Nej, men jag tror inte att alla är så väldigt givmilda heller. Finns mångs som aldrig skulle ge bort fröer och sticklingar så det jag aldrig hört faktiskt. En del vill såklart dela med sig medan andra tänker på sig själva.
Citera
2018-05-10, 13:43
  #6
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
En person sa det till mig och jag har börjat att fundera på om det faktiskt inte är så.

Jag har alltid gett bort sticklingar och fått sticklingar av andra. Nu med alla trädgårdsgrupper på nätet så är växtbyten väldigt vanligt, man kan få tag på det mesta och från jordens alla hörn. Och när det kommer frågor som "Hej! Jag har precis blivit med trädgård, vad för fröer ska jag börja med?" ser jag ett tillfälle att bli av med frösorter som jag inte blev nöjd med och skickar dom till dom.

Ger du bort sticklingar och fröer? Är trädgårdsmänniskor de mest givmilda?

Med det menar du att du är trevlig? Dumpa skiten du inte själv vill ha, till en som ber om hjälp?

Fantastiskt givmilda tankar!
Citera
2018-05-10, 13:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Med det menar du att du är trevlig? Dumpa skiten du inte själv vill ha, till en som ber om hjälp?

Fantastiskt givmilda tankar!
Hehehe, ingen van odlare ser jag. Så här är det. Jag har styv lera på tomten (alltså jag kan dreja den rakt av), alla sorter går inte bra här och sedan finns det sorter jag helt enkelt inte gillar smaken på. Men andra personer kan ha andra jordar (vilket är logiskt eftersom berggrunden skiljer sig åt) eller gilla smaken (människor är individer, jag gillar exempelvis inte grön paprika eller stark chili, men det finns det ju uppenbarligen folk som gör).
Så de som får de fröerna, slipper betala för ett antal sorter medan de testar fram vad som fungerar hos dom samt som de tycker om smaken på.
Citera
2018-05-10, 13:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Nej, men jag tror inte att alla är så väldigt givmilda heller. Finns mångs som aldrig skulle ge bort fröer och sticklingar så det jag aldrig hört faktiskt. En del vill såklart dela med sig medan andra tänker på sig själva.
Har du frågat?
Citera
2018-05-10, 13:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Har du frågat?

Ja, det har jag gjort flera gånger.
Citera
2018-05-10, 13:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
När det gäller fröer och sticklingar är det säkert så. I övrigt är jag inte så övertygad.

Men man behöver mycket hjälp när man börjar odla och den samhörigheten som man kan hitta med sina trädgårds-fränder både här på fb och andra forum är slående, men detsamma gäller säkert andra forum med andra inriktningar.
Jo, men jag menar på i det specifika fallet. Som att jämföra trädgårdsmänniskor med någon annan hobby, eller trädgårdsmänniskor med någon insamling för folk i nöd, man ger ju mer av sitt eget arbete i trädgården än vad man ger av sin lön.
Citera
2018-05-10, 13:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Ja, det har jag gjort flera gånger.
Konstigt, jag har nämligen aldrig fått ett nej.
Citera
2018-05-10, 13:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Konstigt, jag har nämligen aldrig fått ett nej.

Ja, det är verkligen konstigt. Det kanske beror på att du själv är givmild och snäll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback