2018-05-15, 00:56
Medlem
Hur han hanterat situation med nordkorea är fantastiskt bra, även om han är totalt tokig annars så bör han ha max respekt för det.

obama fick samma pris fast han va i krig princip hela sin tid som president.

så vad sägs?
Senast redigerad av Anno1891 2018-05-15 kl. 00:58.
Citera
2018-05-15, 01:00
Medlem
Neroxxs avatar
Kunde Obama få det så ser jag inga konstigheter att Trump får det. Däremot så kan man hoppas att stiftelsen lärt sig sin läxa här att man ej bör ge till presidenter för tidigt.
Citera
2018-05-15, 01:03
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Som det ser ut nu har han ju gjort mer för världsfreden än vad åtminstone Obama gjorde.
Likaså Gore. Så på så sätt vore det välgörtjänt åven om han är lite av en pajas i övrigt.

Skulle han dessutom lyckas få stabilitet i mellanöstern borde han bli helgonförklarad.

Det trodde man inte att man skulle säga för några år sedan.
Citera
2018-05-15, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag tycker inte att han förtjänar det med tanke på hans äventyr i Syrien. Men Nobelstiftelsen är väl fulla med judiska kukar i sin mun precis som allt annat, så man blir väl inte förvånad om Trump snart står där med sitt pris...
Får han Nordkorea att avveckla sitt kärnvapen program och fred med Sydkorea har han lyckats med något som ingen trodde skulle gå. Det borde vara värt att hyllas för.
Citera
2018-05-15, 01:08
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anno1891
Får han Nordkorea att avveckla sitt kärnvapen program och fred med Sydkorea har han lyckats med något som ingen trodde skulle gå. Det borde vara värt att hyllas för.
Javisst, men att samtidigt skicka Tomahawks över Syrien tillsammans med Israelerna tycker jag inte är en gärning som förtjänar ett fredspris. Oavsett om han lyckas förena Nord och Sydkorea till ett land.
Citera
2018-05-15, 01:08
Medlem
Han förklarade ju krig mot marijuana för ett tag sen så HELL NO haha!
Citera
2018-05-15, 01:19
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Kunde Obama få det så ser jag inga konstigheter att Trump får det. Däremot så kan man hoppas att stiftelsen lärt sig sin läxa här att man ej bör ge till presidenter för tidigt.

Det är ganska vanligt att man får "uppmuntrade" fredspriser när 'dealarna' bara börjar förhandlas.

Jämförelse med Obama är väldigt missvisande. Det var typ 100% önsketänkande. Till och med Obama blev förvånad och drev upprepade gånger om "vinsten".

https://www.nobelprize.org/nobel_pri...009/press.html
Citat:
The Nobel Peace Prize for 2009
The Norwegian Nobel Committee has decided that the Nobel Peace Prize for 2009 is to be awarded to President Barack Obama for his extraordinary efforts to strengthen international diplomacy and cooperation between peoples. The Committee has attached special importance to Obama's vision of and work for a world without nuclear weapons.

Obama has as President created a new climate in international politics. Multilateral diplomacy has regained a central position, with emphasis on the role that the United Nations and other international institutions can play. Dialogue and negotiations are preferred as instruments for resolving even the most difficult international conflicts. The vision of a world free from nuclear arms has powerfully stimulated disarmament and arms control negotiations. Thanks to Obama's initiative, the USA is now playing a more constructive role in meeting the great climatic challenges the world is confronting. Democracy and human rights are to be strengthened.

Only very rarely has a person to the same extent as Obama captured the world's attention and given its people hope for a better future. His diplomacy is founded in the concept that those who are to lead the world must do so on the basis of values and attitudes that are shared by the majority of the world's population.

For 108 years, the Norwegian Nobel Committee has sought to stimulate precisely that international policy and those attitudes for which Obama is now the world's leading spokesman. The Committee endorses Obama's appeal that "Now is the time for all of us to take our share of responsibility for a global response to global challenges."

Oslo, October 9, 2009
Lol.
Citera
2018-05-15, 01:25
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hur han hanterat situation med nordkorea är fantastiskt bra, även om han är totalt tokig annars så bör han ha max respekt för det.

obama fick samma pris fast han va i krig princip hela sin tid som president.

så vad sägs?
Förtjänar Donald Trump att få Nobels fredspris ?
Ja inte för det han gjort hitintills i alla fall.
Men fred med Kim, tja
Tvåstatslösning i mellanöstern, ja
Kunde Kissinger få för Vietnamkriget.....
Citera
2018-05-15, 05:56
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag vet inte hur mycket koreasituationen faktiskt är hans förtjänst men fredspriset har inte betytt något på länge... Jag tycker han är lika olämplig pristagare som Obama men vad säger det?
Citera
2018-05-15, 06:22
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:

Vill gärna höra dina reflektioner kring varför det skulle vara Trumps förtjänst att Nord och Syd Korean faktiskt för en dialog. Tycker dom har skött det ganska bra själva utan USA.
Citera
2018-05-15, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx

Att Obama fick priset var snarare ett sett för den Norske, föredetta Socialdemokrat ledaren att smussla in sig i FN eller om det var något typ av råd.

Obama hade dock självinsikten "Om jag får kan tydligen vem som helst få"

Han hade kanske mer rätt där än vi trott.
Citera
2018-05-15, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag tycker inte att han förtjänar det med tanke på hans äventyr i Syrien. Men Nobelstiftelsen är väl fulla med judiska kukar i sin mun precis som allt annat, så man blir väl inte förvånad om Trump snart står där med sitt pris...
Nu är det i och för sig inte Nobelstiftelsen som delar ut något av prisen. Det är norska stortinget som utser fredspristagaren. Nobelstiftelsen förvaltar Nobels förmögenhet.
Om Trump lyckas avväpna Nordkorea och lugna ner situationen i Mellanöstern så blir han nog en given kandidat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in