2018-05-16, 18:17
Medlem
CryingSloths avatar
Jag hade en lustig och ledig konversation med en god vän precis, som lite lustigt nämnt att hon blev skrattad åt då hon sa höllt.

Frågade efter meningen hon sa ordet i, fick inget svar..

Kan ni komma på meningar där det är giltigt, ÄR det giltigt och i vilken grad skriver vi i så fall med det idag, sökt på nätet men inte hittat så värst mycket.

Jag är väschôtte så .. på ett plan förstår jag förstås. Men är det verkligen giltig Svenska att skriva höllt?
Citera
2018-05-16, 18:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CryingSloth
Jag är väschôtte så .. på ett plan förstår jag förstås. Men är det verkligen giltig Svenska att skriva höllt?

Det är dialekt och sedan är det inte mer med det. Dialekter definieras som avvikelse från standardspråket.
Citera
2018-05-16, 18:30
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CryingSloth
Jag hade en lustig och ledig konversation med en god vän precis, som lite lustigt nämnt att hon blev skrattad åt då hon sa höllt.

Frågade efter meningen hon sa ordet i, fick inget svar..

Kan ni komma på meningar där det är giltigt, ÄR det giltigt och i vilken grad skriver vi i så fall med det idag, sökt på nätet men inte hittat så värst mycket.

Antar att även bekantingen är västgöte (med betoning på skaraborgsk västgöte kanske)? Det förklarar saken. Går säkert inte att hitta i ordboken för s k korrekt svenska dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in