2018-05-23, 11:45
Medlem
kalipp0s avatar
Ceteris paribus

Vad betyder detta egentligen? Jag har väldigt svårt att greppa detta uttryck. Hur ska man tänka? Har ni något konkret exempel?
Citera
2018-05-23, 11:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Ceteris paribus

Vad betyder detta egentligen? Jag har väldigt svårt att greppa detta uttryck. Hur ska man tänka? Har ni något konkret exempel?

"Om inkomstskatten sänks kommer jag, allt annat lika, ha mer pengar kvar varje månad".

D.v.s om skatten sänks, men ingenting annat förändras (min lön är samma, det börjar inte kosta mer att besöka sjukhuset o.s.v) kommer jag ha mer pengar efter skatt varje månad. Sänks skatten kan man ju annars tänka sig att staten måste få finansiera verksamheter på annat sätt, exempelvis genom att införa obligatoriska sjukförsäkringar som kostar lika mycket som skattesänkningen, men nu bortser vi ifrån sådana följdeffekter.

Edit: Man isolerar alltså just en förädring, utan att ta hänsyn till eventuella teoretiska följdeffekter som den förändringen får.
Senast redigerad av Stygotius 2018-05-23 kl. 11:58.
Citera
2018-05-23, 13:18
Medlem
JanTalibans avatar
Men ser ibland ceteris paribus i samband med instruktioner, i betydelsen ”Ändra inte på nåt annat!”

Fönstret och dörren ska byta plats, ceteris paribus.

Fast ceteris paribus står ju i ablativus absolutius, vilket i svenskan egentligen motsvaras av en ospecificerad bisats. Så därför borde man använda uttrycket som ett villkor, typ ”om inget annat ändras”.

Att börja klockan 10 ceteris paribus kommer att ge oss mer tid.

Eller kanske ”även om inget av det andra hade kunnat ändras/undvikas”.

Hade han bett om ursäkt ceteris paribus så hade han sluppit smisk.
Citera
2018-05-24, 20:21
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
"Om inkomstskatten sänks kommer jag, allt annat lika, ha mer pengar kvar varje månad".

D.v.s om skatten sänks, men ingenting annat förändras (min lön är samma, det börjar inte kosta mer att besöka sjukhuset o.s.v) kommer jag ha mer pengar efter skatt varje månad. Sänks skatten kan man ju annars tänka sig att staten måste få finansiera verksamheter på annat sätt, exempelvis genom att införa obligatoriska sjukförsäkringar som kostar lika mycket som skattesänkningen, men nu bortser vi ifrån sådana följdeffekter.

Edit: Man isolerar alltså just en förädring, utan att ta hänsyn till eventuella teoretiska följdeffekter som den förändringen får.
Tror jag förstår bättre nu. Tack för förklaring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in