Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-30, 16:29
Medlem
Hejsvejs avatar
Som rubriken lyder har AfS blockerats från att göra nya inlägg på Youtube och två av deras filmer har tagits bort med hänvisning till HMF. Regeringens möte med Youtube verkar haft önskad effekt.

Källa: https://m.facebook.com/story.php?sto...70592853332987

Vad tänker Flashback om detta? Är det bra att eventuellt kränkande inlägg censureras eller utgör detta ytterligare ett steg mot ett totalitärt samhälle?
Citera
2018-05-30, 16:52
Medlem
YouTube har som fri aktör absolut rätt att vägra visst innehåll på deras hemsida. De har inte gjort något fel i sig, och jag tror knappast att de bryr sig om de retar upp AfS-supportrar. Garanterat mer positiv PR än negativ sådan i denna move.

Jag försvarar yttrandefriheten till det yttersta, men YouTube är ingen mänsklig rättighet. Det är ett privat företag som får bestämma som de vill.
Citera
2018-05-30, 17:06
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Som rubriken lyder har AfS blockerats från att göra nya inlägg på Youtube och två av deras filmer har tagits bort med hänvisning till HMF. Regeringens möte med Youtube verkar haft önskad effekt.

Youtube är ett varumärke och inte ett företag som en regering kan möta. Istället var det representanter för Google som regeringen mötte. Vad som sades och kom överens om i mötet kan man inte veta för det är hemligt.

Nej, jag skojar bara. Allt vad som sades på mötet är noga dokumenterat precis som all kommunikation regeringen har. Det kallas för offentlighetsprincipen. Vem som helst kan ringa till regeringen och begära ut alla handlingar mellan dem och Google.

Det är alltså inte regeringen som "beordrat" Google att ta bort AfS utan det har företaget gjort på eget bevåg. Så är det med äganderätten. Det är Googles site och därmed kan de själva bestämma vilka som ska få lägga upp material och vilka som inte ska få det.
Citera
2018-05-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttesliv
YouTube har som fri aktör absolut rätt att vägra visst innehåll på deras hemsida. De har inte gjort något fel i sig, och jag tror knappast att de bryr sig om de retar upp AfS-supportrar. Garanterat mer positiv PR än negativ sådan i denna move.

Jag försvarar yttrandefriheten till det yttersta, men YouTube är ingen mänsklig rättighet. Det är ett privat företag som får bestämma som de vill.

Och vad säger ditt inlägg? Bara massa snömos.

Du respekterar yttrandefriheten men det gör inte youtube kan jag bara konstatera. Att dom får eller inte får är ointressant.
Citera
2018-05-30, 19:04
Medlem
Europes avatar
Citat:

Hur förhåller du dig till att den svenska regimen använder sig av sin statsmakt som påtryckningsmedel för att få de största och viktigaste mediala aktörerna, som t.ex. Youtube, att blockera svenska dissidenter och oppositionella? Vad tycker du när andra regimer gör samma sak?
Citera
2018-05-30, 20:10
Medlem
RCI856645964s avatar
Youtube är förvisso privat, men utgör en del av infrastrukturen för informationsflödet. Yttrandefriheten på Youtube bör därför garanteras av staten (eller riksdagen, om man ska vara formell). Det finns andra privata företag vars verksamhet regleras av staten pga av att de anses systemviktiga.

Inga konstigheter.
Citera
2018-05-31, 08:27
Medlem
Gabriel2017s avatar
Det väl väl så här som regeringen ville, att begränsa yttrandefriheten, till de som de inte gillar. Demokrati och yttrandefriheten är något som regeringen har lyckats bra med att begränsa, tänk på det vid valet.
Demokrati och yttrandefrihet, om så att man har starka åsikter är en medborgerlig rättighet som vi måste vinna varje dag, annars så tar de den ifrån oss. Se Italien som exempel, nu styrs Italien genom ombud av EU. Vart tog deras demokrati vägen?
Citera
2018-05-31, 10:00
Medlem
ReiseReises avatar
Vad var det som AfS hade lagt upp?

Känns ganska så konstigt... har sett en del jävligt kontroversiella videon, inte minst på judar, som har legat uppe i flera år, sedan har vi ju folk som William Pierce och David Duke som ligger orubbat där de hetsar mot svarta och judar.

Låter som sagt väldigt märkligt.
Citera
2018-05-31, 21:57
Medlem
Citat:

Vilka alternativ finns till Youtube numera. Vimeo? Eller är de också PK?
Citera
2018-06-05, 18:00
Bannlyst
Tydligen även Instagram.

https://twitter.com/AfS_riks/status/1003988119044214784
Citera
2018-06-05, 18:19
Medlem
Denoms avatar
På vilka grunder är kanalen nedstängd?
Citera
2018-06-07, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Inte det minsta konstigt om man hängt med lite i debatten senaste tiden. Ett gäng kränkta batikkärringar anmäler och tuben tar bort materialet.

Ja, det är väl vad det handlar om. Youtube kan fatta beslut helt godtyckligt avseende blockeringar av organisationer och filmer. AfS är mig veterligt inte ens polisanmälda för HMF, och har verkligen inte gjort sig skyldiga till HMF per definition. Jag hann se filmerna från deras torgmöten, innan de togs bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in