Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
I Sverige får alla som sköter sig ett boende.
Det är inte alls sant det du påstår! Ring själv socialen och säg att du inte har någon inkomst, inga pengar och just har blivit utkastad från t.ex. din sambos bostad. Be om att få bostad och voila, hör vilket svar du får: NOBBEN! Ställ dig i bostadskön.
Om man har barn under 16 år så kan boende arrangeras. Då handlar det om att bo i ett rum i en stor lägenhet tillsammans med flera andra barnfamiljer, och täta flyttar mellan olika såna lägenheter. fast ibland kan en liten barnfamilj också få bo i en stor villa i naturskönt område. Det beror på vilka social-lägenheter som är lediga för stunden. Kommunen betalar i regel flerdubbla marknadshyran för såna bostäder och ofta nära hotellpriser per natt. Kompisar till socialnämndens ledamöter tjänar storkovan på den cirtusen.
Det är snarare de som INTE sköter sig som får bostad i Sverige. Men man måste vara rejält nedknarkad för att få vård och boende. Det måste nästan vara så sent att inget längre kan få en på fötter igen, så att de dyra insatserna oftast blir resultatlösa.
Den katastrofala bostadspolitiken är också en viktig orsak till hemlösheten. Politikerna har i prakitken infört ett generellt byggstopp genom att göra det helt olönsamt att bygga hyreslägenheter (hyran måste vara för låg för att finansiera byggandet) och genom oändlig byråkrati om miljö-, kultur- och bullerprövningar etc som kan överklagas i många år. När befolkningen ökar i storstäderna t.f. av invandring och urbanisering så minskar bostadsytan per invånare. Priserna och boendekostnaderna stiger hejdlöst. Hyra går ju knappt alls legalt längre och för att köpa en liten kvart måste man låna miljonbelopp vilket kräver en allt mer sällsynt fast anställning med tillräcklig lön.
I lägskatteländer (halva skattesatsen för vanliga löntagare!) som USA och Schweiz slår jag vad om att möjligheterna för hemlösa att få bostad snarast är bättre likaså som motsvarande socialbidraget är högre än i Sverige! Jag har dock inte fakta om det, bara nåt jag känner för att slå vad om för att oddsen borde vara lysande eftersom svenskarna p.g.a. tom propaganda överskattar sitt sociala skyddsnät så grovt.