Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-09, 08:46
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

OT:Var inte NASAs belägg för liv ganska tunna? Några inte alltför komplicerade organiska ämnen och fluktuation av metan - ettan rymdens vanligaste ämnen`

Ganska "svepande" beskrivning av det de anser vara stort. När jag läst några olika artiklar så får jag känslan av att NASA hittat mer, men att det krävs fler och djupare analyser av det som de hittat innan de går ut med det. Ev så har de hittat RNA, DNA eller rentutav båda. DET vore en världsnyhet om något.
Citera
2018-06-09, 11:07
Medlem
Soterns avatar
Kan metan uppstå utan organiskt liv?
Citera
2018-06-09, 14:30
Medlem
526s avatar
Mars är stendöd.

Dags att titta åt andra håll.
Citera
2018-06-09, 14:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Ja, men här på jorden är det bara ca 5% av metanet som är icke organiskt.
Det som är uppseendeväckande här är att halterna varierar över året.

Min killgissning att det finns mikrober under marsytan som växer till och minskar beroende på säsongen.
Citera
2018-06-09, 14:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja, men här på jorden är det bara ca 5% av metanet som är icke organiskt.
Det som är uppseendeväckande här är att halterna varierar över året.

Min killgissning att det finns mikrober under marsytan som växer till och minskar beroende på säsongen.
Min killgissning är att det för att temperaturen ändras.
Citera
2018-06-09, 15:04
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Vad var tillkännagivandet då? Vad sa de på presskonferensen?

Att jorden är platt och månlandningen har inte ägt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av --..--
En annan fråga då. Kontaminerar inte dessa marssonder planeten? Alltså, jag menar om det inte fanns liv där tidigare lär det väl finnas bakterier där nu från alla prylar vi skickat dit?

Man försöker sterilisera landarna på bästa möjliga sett, men man kan inte garantera att nån enskild mikrob råkar följa med.
Annat var det med vikinglandaren 1976. Den var inte steriliserad alls. Så kanske om vi hittar liv på mars, så kan det vara mikrober som följt med från jorden med Viking och sedan spritt sig över planeten.
Citera
2018-06-09, 15:09
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Min killgissning är att det för att temperaturen ändras.

Jag kan för lite om hur metan bildas och om temperaturvariationer över säsongen på Mars för att säga emot dig. Men jag hoppas du har fel.
Citera
2018-06-10, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Jadå, tex Jupiter och Saturnus har en rätt så stor andel Metan i deras atmosfär, nej det finns vanligen ingen bra metod att skilja Metan ifrån organiskt liv eller sådant Metan som bildades vid solsystemets uppkomst.

Eftersom Jordens metanproducerande liv har vissa gemensamma biokemiska egenskaper så kan man säkert skilja olika typer åt utav bara isotopsammansättningen, men det gäller inte nödvändigtvis på tex Mars
Citera
2018-06-10, 08:19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ganska "svepande" beskrivning av det de anser vara stort. När jag läst några olika artiklar så får jag känslan av att NASA hittat mer, men att det krävs fler och djupare analyser av det som de hittat innan de går ut med det. Ev så har de hittat RNA, DNA eller rentutav båda. DET vore en världsnyhet om något.
Jag kanske fattade fel, men var det inte bara några aromater och en del kväveinehållande organiska ämnen? Inte så uppseendeväckande.

Och metan är som sagt en mycket vanlig molekyl i världsrymden.
Citera
2018-06-10, 09:10
Medlem
Knivur-273s avatar
Jupiter har väl rätt mycket metan i atmosfären också. Halmstrån från forskarna som vill ha nya bidrag från staten, för pensionen är en bit bort ännu.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2018-06-10, 16:49
Medlem
Den här tråden handlar om ett tillkännagivande från NASA angående saker man hittat på Mars.

Allt tal om att jorden är platt, att NASA ljuger och/eller är foliehattar etc hör hemma i Konspirationer och alternativa teorier. Postas sådant i detta forum medför det varning.

/Moderator
2018-06-10, 17:03
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Nej, vi litar numera fullt ut på privata youtubefoliehattar som har forskat fram andra resultat från sina hemliga rymdlabb i källaren.

Precis Men visst, det är bra att vara iaf lite skeptisk också.. NASA måste ju prestera resultat för att vara relevanta och för att kunna få resurser/pengar för att fortsätta. Så det är ganska glasklart att det kan vara mycket fördelaktigt att göra en höna av en fjäder för dom.. Det skapar intresse, rubriker och det kan i bästa fall generera stora tillskott i ekonomin. Det är nog ganska vanligt, man kan tänka sig att de flesta skattefinansierade organisationer gör så. EXPO här te.x skulle inte finnas om de inte överdrev och rent ut sagt ljög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in