Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Vi pratar om två helt olika saker. Jag pratar om intelligent liv som någonstans är likgiltigt med den mänskliga civilisationen i avseende intelligens, kroppslig utveckling och teknologi. I det hänseendet är det inte speciellt trevligt att eventuellt träffa på dessa varelser.
Nej, jag VET naturligtvis vad du talar om och du påstod att liv på Mars skulle vara "tråkigt" jämfört med att stöta på civilisationsbyggande liv (termen "intelligent liv" är lite dum. Schimpanser är intelligenta, råttor är intelligenta, fåglar är intelligenta, men de är inte vad som avses).

Jag påpekade att det är viktigt att veta om det finns eller har funnits liv på Mars, medan du sa att det vore "tråkigt". Du verkar inte förstå implikationerna och att encelligt liv på Mars skulle säga mer om intelligenta civilisationer tusentals ljusår härifrån, än vad en hypotetisk upptäckt av en sådan civilisation skulle säga om livets ursprung. Den ena har större potentiellt implikationer än den andra.
Citera
2018-06-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Varför vill ni ens att man ska hitta andra varelser i Universum? Det finns ingenting som säger att dom inte kommer vilja utrota oss eller kolonisera oss med detsamma. De kommer säkert ha en extremt hög intelligensnivå och kommer slakta oss direkt. Det är snarare så att det är bättre om ingen hittar oss.

Sen är liv på Mars enligt mig extremt tråkigt att bry sig om. Små bakterier eller liknande är för mig inget viktigt över huvudtaget (såklart är de intressant för forskare) men hellre att jag hör om varelser i vår storlek än bakterier i så fall. Men om DOM hittar oss tyder det på en extrem teknologisk utveckling och då är vi körda.
Det är ofta i de små tingens värld stora upptäckter påbörjas. Det skulle ge oss ytterligare pusselbitar kring livets uppkomst och vilka förutsättningar som krävs samt i förlängningen ge oss en bättre insikt kring var och hur vi ska leta efter annat liv i universum.

Man kan naturligtvis ha åsikter om huruvida sökande efter annat intelligent liv är lämpligt eller ej. Jag kan förstå farhågorna, men tror själv att man som civilization och art måste ha en helt annan moralisk kompass än oss människor om man i förlängningen ska överleva och utvecklas.
Citera
2018-06-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du begriper kanske att sannolikheten för att en varelse vi hittar skulle vara en civilisationsbyggande sådan är tämligen låg? Även helt utan siffror, kan vi ju med fog anta att för varje planet med civilisationsbyggande liv så finns tusen och åter tusen med varelser som inte har nått dit. Vår planet har byggt civilisation i runt 10 000 år men haft multicellulärt högre liv i minst 540 000 000 år, multicellulärt i 700 000 000 år, eukaryot liv i >2 000 000 000 år och prokaryot liv i kanske 3 900 000 000 år.
Det är ju komplett off-topic. Detta handlar inte om intelligent mördarliv som upptäcker oss, utan vårt sökande efter liv i någon som helst form.
Ehh? Jag tror inte att du förstår implikationerna och betydelsen. Som flera redan påpekat, kan vi gissa att det i universum som helhet finns intelligent liv. Det är en no-brainer (kontakt är dock den knepiga frågan). Liv eller fossil av detta på Mars är mer intressant och mer fundamentalt för vår förståelse av liv. Om vi på något sätt skulle veta att det finns en planet med intelligent liv i Andromedagalaxen, så skulle det inte säga någonting annat än "ja, så klart".

Däremot, liv på Mars kan besvara flera mycket fundamentala frågor angående livets ursprung. Är livet släkt med oss? Detta skulle vara fantastiskt, för det skulle visa att begynnande liv (t.ex. panspermier) kan resa i interplanetär rymd. Är livet *inte* släkt med oss? Detta skulle också vara fantastiskt, för det skulle visa att liv verkligen uppstår när förutsättningarna finns, inte bara "i bland" med en låg sannolikhet.

En intelligent civilisation där ute skulle vara omvälvande, men inte besvara speciellt många frågor. Att leta efter liv på Mars eller någon av alla dessa månar i solsystemet är mycket mer praktiskt möjligt då vi ännu inte har fått i väg några interstellära expeditioner.

Tråden handlar inte om det.

Du verkar ha en utgångspunkt att biologiskt liv är något speciellt, unikt eller på något sätt skiljer sig från övrig materia i universum.
Vad får dig att tro så? Är det baserat pa att du själv är en biologisk livsform?

Biologiskt liv består av död materia precis som resten av universum. Inget har ett värde eller mening om du inte ger det ett värde eller mening. Biologiskt liv på mars är endast intressant i betraktarens ögon.
Citera
2018-06-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Du verkar ha en utgångspunkt att biologiskt liv är något speciellt, unikt eller på något sätt skiljer sig från övrig materia i universum.
Vad får dig att tro så? Är det baserat pa att du själv är en biologisk livsform?

Biologiskt liv består av död materia precis som resten av universum. Inget har ett värde eller mening om du inte ger det ett värde eller mening. Biologiskt liv på mars är endast intressant i betraktarens ögon.
Va? Citerar du fel person eller?

Vad vill du ha sagt egentligen? Att frågan om liv på Mars är ointressant? Varför skriver du ö.h.t. i en tråd om astrobiologi om du tycker frågan är ointressant? Vi biologiska varelser tycker mycket riktigt att liv är något speciellt, det har inte med "mening" eller "värde" att göra. Jag går inte omkring och "tror" på jag vet inte vad, dammit. Jag råkar faktiskt veta hur livet fungerar och hur fysik blir organkemi som blir molekylärbiologi och en av de frågorna vi naturligtvis vill ha svar på är om det finns andra organisationsformer av organisk (eller hypotetiskt oorganisk) kemi än celler (via miceller), eller om det finns något som inte ens kan modelleras på ett ekologiskt abstraktionsplan (dvs finns det annat som evolution kan verka på, vs finns det andra former av evolution som inte beror av arv, förökning och metabolism)?

Allt är bara intressant i betraktarens ögon. Alltid. Vad i hela friden har det med någonting att göra? Det här är en naturvetenskaplig fråga, inget jäkla flum om "mening" och "syfte". Liv på Mars kan tala om massvis för oss som inte upptäckten av en civilisation (t.ex. via radiosignaler) kan göra. Om du tycker det är ointressant, så är du i fel tråd, ja antagligen fel forum eftersom den enda yttersta anledningen till naturvetenskap ö.h.t. är nyfikenhet.

Men det känns som du antingen citerar fel person, eller inte har läst ordentligt. Om du inte fattat det, så anser jag att liv är så jäkla icke-speciellt att mitt resonemang förutsätter annat intelligent liv. Därav resonemanget kring vad som faktiskt är intressant.
Senast redigerad av DjILY 2018-06-08 kl. 20:10.
Citera
2018-06-08, 21:33
Medlem
Vad var tillkännagivandet då? Vad sa de på presskonferensen?
Citera
2018-06-08, 21:40
Medlem
En annan fråga då. Kontaminerar inte dessa marssonder planeten? Alltså, jag menar om det inte fanns liv där tidigare lär det väl finnas bakterier där nu från alla prylar vi skickat dit?
Citera
2018-06-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axel91
Den som lever får se passar väl sällan så väl som kring rymdforskning.
Dessvärre är det osannolikt att vi får se någonting alls under vår livstid. Ur astronomiskt perspektiv är en livstid väldigt liten...
Citera
2018-06-08, 21:57
Medlem
Ancient organic molecules.
Citera
2018-06-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys

Aha, du är en sån där värdenihilist. Inget betyder något, för att inget i ditt liv betyder något. Skapa lite mening i ditt eget liv, så ska du se att plötsligt får sådana här upptäckter också mening.

Materia finns det gott om i universum, men liv. Det är något annat. Det är sällsynt. Unikt, än så länge.
Citera
2018-06-09, 04:15
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axel91
Sannolikt inte. Men att hitta liv på en så nära planet är inte troligt. Skulle vi göra det skulle det betyda att rymden skulle vara betydligt mer befolkad i vår omgivning eftersom oddsen för liv skulle vara så pass stora.

Den som lever får se passar väl sällan så väl som kring rymdforskning.

Vet absolut Inget om det, men borde inte sannolikheten att hitta liv på planeter i omedelbar närhet till livbärande planeter? Tänker dels på kemiske, fysiske betingelser, dels möjligheten för korskontaminering? Eller?
Citera
2018-06-09, 07:29
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vet absolut Inget om det, men borde inte sannolikheten att hitta liv på planeter i omedelbar närhet till livbärande planeter? Tänker dels på kemiske, fysiske betingelser, dels möjligheten för korskontaminering? Eller?
Kemiska och fysiska betingelser kan var väldigt skilda även på "planeter" nära varandra - jmf jorden, månen, mars och Venus.
Korskontamininering? Tja, en komet slår ner på Mars exempelvis, och det leder till att det kastas ut stenar i rymden. Någon av dessa faller såsmåningom ner på Jorden. Då skulle levande bakterier eller kiknande klarat hela denna färd. Låter tufft....

OT:Var inte NASAs belägg för liv ganska tunna? Några inte alltför komplicerade organiska ämnen och fluktuation av metan - ettan rymdens vanligaste ämnen`
Senast redigerad av Clodius 2018-06-09 kl. 07:32.
Citera
2018-06-09, 08:39
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Kemiska och fysiska betingelser kan var väldigt skilda även på "planeter" nära varandra - jmf jorden, månen, mars och Venus.
Korskontamininering? Tja, en komet slår ner på Mars exempelvis, och det leder till att det kastas ut stenar i rymden. Någon av dessa faller såsmåningom ner på Jorden. Då skulle levande bakterier eller kiknande klarat hela denna färd. Låter tufft....

OT:Var inte NASAs belägg för liv ganska tunna? Några inte alltför komplicerade organiska ämnen och fluktuation av metan - ettan rymdens vanligaste ämnen`

Jag mener inte att nära planeter måste vara kemiskt och fysiskt lika, men om betingelserna för liv fanns på en planet, så, eftersom planetsystemet kan härstamma från samma skabelsessekvens i bildandet av systemet, är det god chans att samma grundbetingelser finns repræsenteret i närliggande planeter. Om sedan de är väldigt nära så kan det väl ses som sannolikt att om liv uopstod på ena, att det uppstod på den andra. Och mht. korskontaminering, så kan det hända lugnare kanske. Tänk dig ett björndjursklan slängs ut ur en tynd atmosfär i någon sorts gaseksplosion och hamnar på en närliggande planet.

Bara flum, men ser inte att det uppenbart är mindre sannolikt att hitta liv i vårt system än andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in