Citat:
Ursprungligen postat av
hbphys
Du verkar ha en utgångspunkt att biologiskt liv är något speciellt, unikt eller på något sätt skiljer sig från övrig materia i universum.
Vad får dig att tro så? Är det baserat pa att du själv är en biologisk livsform?
Biologiskt liv består av död materia precis som resten av universum. Inget har ett värde eller mening om du inte ger det ett värde eller mening. Biologiskt liv på mars är endast intressant i betraktarens ögon.
Va? Citerar du fel person eller?
Vad vill du ha sagt egentligen? Att frågan om liv på Mars är ointressant? Varför skriver du ö.h.t. i en tråd om astrobiologi om du tycker frågan är ointressant? Vi biologiska varelser tycker mycket riktigt att liv är något speciellt, det har inte med "mening" eller "värde" att göra. Jag går inte omkring och "tror" på jag vet inte vad, dammit. Jag råkar faktiskt veta hur livet fungerar och hur fysik blir organkemi som blir molekylärbiologi och en av de frågorna vi naturligtvis vill ha svar på är om det finns andra organisationsformer av organisk (eller hypotetiskt oorganisk) kemi än celler (via miceller), eller om det finns något som inte ens kan modelleras på ett ekologiskt abstraktionsplan (dvs finns det annat som evolution kan verka på, vs finns det andra former av evolution som inte beror av arv, förökning och metabolism)?
Allt är bara intressant i betraktarens ögon. Alltid. Vad i hela friden har det med någonting att göra? Det här är en naturvetenskaplig fråga, inget jäkla flum om "mening" och "syfte". Liv på Mars kan tala om massvis för oss som inte upptäckten av en civilisation (t.ex. via radiosignaler) kan göra. Om du tycker det är ointressant, så är du i fel tråd, ja antagligen fel forum eftersom den enda yttersta anledningen till naturvetenskap ö.h.t. är nyfikenhet.
Men det känns som du antingen citerar fel person, eller inte har läst ordentligt. Om du inte fattat det, så anser jag att liv är så jäkla icke-speciellt att mitt resonemang förutsätter annat intelligent liv. Därav resonemanget kring vad som faktiskt är intressant.