2008-01-19, 13:30
Bannlyst
Ja LYCKY vi kommer få skåda eskilsstunakärringen Monica D-L lång tid framöver om hon vinner, då stiger det henne åt huvudet ännu mer. Drivkraften bakom åtalet.
Nej åtalet kan inte skrivas ogillas när det redan tagits upp, det är ju när det INTE tas upp man skriver så.

Om 8 åringen så var det väl Tingsrätten som friade chiligubben, men ärendet överklagades och ligger på Hovrättens bord nu, och skall tas efter detta mål. Så var det väl med 8 åringen!

Tingsrätten nu består ju av gubbar i hög snittålder som det alltid gör, en av dem är ju kraftigt innvolverad i högre straff för sådana här handlingar det handlar om, motionerat vilt i Riksdadgen om det.

Bäst Hovrätten tar detta så det blir någon ordning, dom är jurister och lagkloka!
Citera
2008-01-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Näe rättegången e ju inte klar ännu.

Sen har jag varit med en gång om att ett åtal var så dåligt att det avvisades, rätten tog inte ens upp det.
Jahapp, bara att klä på sig påsen då.

Jag rörde ihop det och fick i ett anfall av hastig obetänksamhet för mig att det vara åklagaren som hade i sin hand att gilla eller ogilla ett åtal med utgångspunkt från vad förundersökningen presterat.
Citera
2008-01-19, 14:20
Bannlyst
Ja men det är riktigt, det är Förundersökningsledaren som drar ärendet för Åklagaren som beslutar om åtal skall väckas, om åklagaren anser att han/hon bör vinna målet eller om det är värt att prövas, där avgör oxå rätten. Men åklagaren går till åtal på dom informationen han/hon får av förundersökningsledarna! Så egentligen är det åklagaren som beslutar om åtal skall väckas!
Citera
2008-01-19, 14:52
Medlem
MissTakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Behave
Advokat:"Säger hon det till dig?"

Carola: "Eh.., jag uppfattar det så"

Men för i helvete antingen har hon sagt det eller inte, det kan väl för bövelen inte vara en tolkningsfråga???????????????

Att advokaten då inte poängterar att hon inte svarat på frågan är dåligt. Uppfattar rätten det där egentligen? Jag tvivlar, uppfattar inte advokaten så varför skulle nämndemännen göra det...?
.
Citera
2008-01-19, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissTaken
Att advokaten då inte poängterar att hon inte svarat på frågan är dåligt.

Kanske för att hela ordväxlingen inte återgetts i kvällstidningarna.

Citat:
Uppfattar rätten det där egentligen? Jag tvivlar, uppfattar inte advokaten så varför skulle nämndemännen göra det...?

Frågan är ju snarast om vi som inte var på plats fått oss allt refererat.
Citera
2008-01-19, 15:17
Medlem
MissTakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonely star
Kanske för att hela ordväxlingen inte återgetts i kvällstidningarna.

Frågan är ju snarast om vi som inte var på plats fått oss allt refererat.

Du har helt rätt i det men självklart är frågeställningen baserad på det som skrivits i tråden och inte på vad som sagts i rätten - vi VET ju inte det. Om vi skulle göra på ditt vis så skulle inget kunna sägas/frågas...
.
Citera
2008-01-19, 15:41
Bannlyst
Citat:
Du har helt rätt i det men självklart är frågeställningen baserad på det som skrivits i tråden och inte på vad som sagts i rätten - vi VET ju inte det. Om vi skulle göra på ditt vis så skulle inget kunna sägas/frågas...
.

Nu generalisera du åt andra hållet. Har du inga mellanlägen?

Jodå, det är väl inget fel att diskutera det som kommit fram, men det kan ju inte vara helt tokigt att ha i bakhuvudet att de stackars reportrarna som närvarade inte hade möjlighet att dels uppfatta allt, dels rapportera allt.
Citera
2008-01-19, 16:05
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:

Jodå, det är väl inget fel att diskutera det som kommit fram, men det kan ju inte vara helt tokigt att ha i bakhuvudet att de stackars reportrarna som närvarade inte hade möjlighet att dels uppfatta allt, dels rapportera allt.
-------------------------------------
Men man måste väl ändå kunna utgå ifrån att det väsentligaste har rapporterats korrekt.

Jag följer iaf mediabevakningen av "D-L v TB "-rättegången genom olika tidningar,både svensk och spanskspråkliga (även vissa italienska/engelska)tidningar/tv ,och det finns inga markanta skillnader dem emellan.
Senast redigerad av Bingy Bunny 2008-01-19 kl. 16:09.
Citera
2008-01-19, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-------------------------------------
Men man måste väl ändå kunna utgå ifrån att det väsentligaste har rapporterats korrekt.

Jag följer iaf mediabevakningen av "TB v D-L"-rättegången genom olika tidningar,både svensk och spanskspråkliga (även vissa italienska/engelska)tidningar/tv ,och det finns inga markanta skillnader dem emellan.

Jaja, det är ju något vi alla hoppas (förutsätter jag) men den där senaste spekulationen gällde ju vad som inte rapporterats.

Det är nog tur att demokratibegreppet inte gått så långt så viktiga beslut tas av "folket" via Internet.
Senast redigerad av lonely star 2008-01-19 kl. 16:12. Anledning: meningsbyggnad rättad tokig
Citera
2008-01-19, 16:14
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Det är nog tur att demokratibegreppet inte gått så långt så viktiga beslut tas av "folket" via Internet.
Ja då skulle vi nog vara nära dom gamla häxprocesserna igen!
Det är illa nog i USA där chefsåklagarna väljs i allmänna val.
Citera
2008-01-19, 17:28
Bannlyst
Ville bara upplysa om vad någon har skrivit tidigare, men jag missat:

Titos fall mot 8-åringen ska tydligen upp i Hovrätten, så det sista ordet är INTE sagt i den frågan. Jag har tyvärr missat detta.

Naturligtvis misstänker man att det finns nån form av storhetsvansinne-delusion of grandeur-diagnos på smurfen, helt trevlig verkar han iaf ICKE.

Men jag skulle fortf. aldrig kunna döma honom till skyldig för våldtäkt. Tror att sexuellt ofredande är det starkaste - om ens det.
Citera
2008-01-19, 17:41
Medlem
MissTakens avatar
Citat:

Du har det inte lätt med mig hördu!

Det finns mycket sällan mellanlägen hos/med mig. Allt eller inget, svart eller vitt, älska eller hata. Jag är komplicerad och jag vet det och jag bara är sån. Antingen gillar ni det eller så ogillar ni det - vilket som är finfint för mig och det är helt ärligt!

Men om en läsare av ett inlägg då inte tänker på att ha såna elementära saker i bakhuvudet själv så ska väl inte jag/vi behöva lastas för det. Eller menar du att jag och andra hela tiden ska behöva poängtera att ett svar/inlägg är baserat på ditten och datten och inte gäller vid ett eller annat läge? Om man följer trådar så måste man ju som läsare faktiskt själv tänka lite på ämnet och dess beståndsdelar, tonen och därmed hur svaren menas...?
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in