2008-02-12, 21:31
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
När du säger "inte speciellt lyckat" - menar du då att du håller med om att det innebär en låg trovärdighet eller på vilket sätt menar du att det inte är "speciellt lyckat"?
Det ingår i paranoida konspirationsteoretikers personlighetsdrag att de inte har rätt i att de utsatts för en konspiration. Om du däremot menar att det vore möjligt, eller åtminstone inte omöjligt, att Beltran blivit utsatt för en konspiration, som inkluderar inte bara Carola och Maria Lundqvist, utan också Bodström, åklagare och domare, så skulle han förstås kunna belägga detta på något vis, företrädesvis på något mer trovärdigt sätt än att hävda att Bodström skjuter kokain. Grundläggande är att man ska kunna presentera en skälig förklaring, vilket Beltran inte alls har.

Och varför skulle Bodström m fl inte berätta vilken låg trovärdighet Beltran har? Det är det det hänger på. Beltrans jobb i sammanhanget är att tvärtom styrka sin trovärdighet, vilket han som sagt inte gjort överhuvudtaget.

Jag har ju jobbat inom ramen för det här området en hel del, både i Sverige och utomlands och ingenstans har jag stött på att det skulle vara en fördel i rättssammanhang att ägna sig åt hot och påhopp, så att det skulle ha att göra med att Beltran är "osvensk" köper jag inte alls.

Hur tänker du kring att det har gått 8 år?
Vad är din poäng med det resonemanget?
Är det mindre sannolikt att någon har blivit våldtagen om det går lång tid från övergreppet tills anmälan görs?
Utveckla gärna.

När jag skriver inte särskilt lyckat - så menar jag EXAKT så eller med andra ord att det inte är smart, taktiskt, väluppfostrat, whatever i en svensk domstol att börja anklaga sina motparter för kokainmissbruk, "komplotterande" lögn etc!
Självklart kan det vara så illa att en känd rättshaverist, konspirationsparanoiker etc som skrikit "komplott", "konspiration" gång på gång faktiskt till sist skulle kunna råka ut för en verklig konspiration, men då givetvis ha väldigt svårt att bli trodd eller hur! Och upprörd och känslomässigt utagerande som TB är kan det nog vara svårt att lugnt, logiskt och enkelt förklara hur den eventuella konsp. mot honom är sammansatt -I det här fallet tror jag faktiskt att de (Lundqvist et al) avskyr honom som person, att han varit arrogant, skrytsam, oförskämd, egotrippad, ganska anfäktad av don juan syndrom, tafsat och allmänt varit ett painintheass en gång för mycket! Vår fd Justitieminister tror jag bara inte kunde låta bli ett sådant önsketillfälle att få visa vilken hyvens karl och feminist han är - han planerar säkert för livet efter 2010

Och tänk vilket bra offer för en riktig konspiration TB är - ingen kommer ju att tro honom den här gången heller!

Det är väl klart att Bodström et al kan berätta vad de vill, men man behöver ju inte nödvändigtvis tro allt de säger heller eller?

Och ja, jag tycker det är fö******t märkligt att ett gäng människor som tidigare inte lyft ett finger för att åtgärda den påstådda våldtäkten helt plötsligt efter 8 år kommer framrusande ur buskarna och trillar över varandra i sin iver att få berätta allt de vet!

Våldtäkt är ett gräsligt brott - men bara för att en kvinna säger att hon blivit våldtagen är det ju inte säkert att det är sant - och i det här fallet tycker jag alltså inte att det var ett speciellt väl underbyggt åtal. Jag tycker inte TB borde blivit dömd till två års fängelse för våldtäkt på så här lösa grunder - Jag kan gott tänka mig att han gjort sig skyldig till Ofredande i det här fallet, men inte våldtäkt - nej!

Jag börjar mer och mer tycka att det är förnedrande som kvinna att bli betraktad som en velig idiot helt utan eget ansvar för sitt beteende! Jag tycker inte alls det är självklart att man kan gå in till en karl med skitdåligt rykte mitt i natten, klä av sig mer eller mindre naken, lägga sig i hans säng för att få helkroppsmassage, eller tex dricka sig asfull och vingla med ngn - jag vet att det inte är PK, men jag tycker faktiskt att i sådana situationer får man i viss mån skylla sig själv om man råkar illa ut!
Citera
2008-02-12, 21:34
Medlem
Svinet dömdes!
Citera
2008-02-12, 21:37
Medlem
Han påstår att han ska överklaga till EU domstolen om det så krävs. Nån som vet hurvida det är möjligt att överklaga dit? Dömer verkligen dom i våldtäktsmål? Hade för mig att dom endast dömde i fall som rör EU lag (typ handel, monopol, arbetarrättigheter m.m.)

Nån som kan bringa klarhet i soppan?

Fan kanske passar bättre i juridikforumet? Mod flytta mitt inlägg isf.
Citera
2008-02-12, 21:39
Medlem
southbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Lustigt att så många sitter och är helt emot den fällande domen när ni inte är det minsta insatta i fallet och enbart läst det som står i tidningarna......Jag själv är inte heller det minsta insatt men jag litar på när rättsproffesorer och annat insatt folk säger att bevisningen var tung samt att den fällande domen var rätt.

Madeleine Leijonhufvud är professor i straffrätt, inte i processrätt. De åsikter hon har om bevisning och beviskrav i sexualbrottmål hör inte hemma i en modern rättsstat. "Tung bevisning" är i hennes värld lika med att en kvinna påstår att något har hänt.
Citera
2008-02-12, 21:47
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
ca 23% av FB:s medlemsklientel ansåg att Tito var oskyldig till våldtäkten.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=606924

Jag tycker inte det var så dåligt faktiskt.

Vi är i minoritet men möjligtvis är våra hjärnceller i majoritet.
-------------------
Ja,du. Det räcker väl med att skumläsa delar av den här tråden så märker man vilken sunkig WT-mentalitet som florerar här...
Citera
2008-02-12, 21:52
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagsson
Han påstår att han ska överklaga till EU domstolen om det så krävs. Nån som vet hurvida det är möjligt att överklaga dit? Dömer verkligen dom i våldtäktsmål? Hade för mig att dom endast dömde i fall som rör EU lag (typ handel, monopol, arbetarrättigheter m.m.)

Titos framtida yrke, rättshaverist

Tycker mej märka att kvällstidningarna tar Tito till försvar nu, alla snyftartiklar som snabbt dök upp. Är det en ny policy att försvara dömda våldtäktsmän?

Lite mer skvaller föresten, han har tydligen bott en tid i Partille också, av någon anledning kom han ihop sej med grannarna även där.

Och så hörde jag från en person som tydligen gått på någon utbildning tillsammans med Tito när han nyss kommit hit, något om att han är skylldig till 150%......
Citera
2008-02-12, 22:02
Bannlyst
Lustigt att han får vandra fritt efter ett sådant straff, man brukar få sitta häktad till Hovrätten sagt sitt, det förundrar mig?

Nä EU tar inte upp sådana här mål som chiligubben skriker om, han ser sitt liv raserat, vilket det kanske är oxå, men hans fru är ju hans taleskvinna och fortfrande tror hon blint på honom, trots han sagt att han lägrar kvinnor överallt.

Hon kände väl inte tito vid den här tidpunkten ändå så tror hon blint på vad han säger, utan att hon varit på plats än mindre kände honom. o den skall bli jurist, Känd blir hon iallafall!
Citera
2008-02-12, 22:24
Medlem
bonapartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Titos framtida yrke, rättshaverist

Det är som att skriva att ditt framtida yrke är klantarsel.

Citat:
Tycker mej märka att kvällstidningarna tar Tito till försvar nu, alla snyftartiklar som snabbt dök upp. Är det en ny policy att försvara dömda våldtäktsmän?
Visa oss en enda snyftartikel.

Citat:
Och så hörde jag från en person som tydligen gått på någon utbildning tillsammans med Tito när han nyss kommit hit, något om att han är skylldig till 150%......

Din kompis kunde alltså varken stava eller räkna? Vad i helvete kan han veta om Tito´s skuld i våldtäktsmålet?
Citera
2008-02-12, 22:31
Medlem
RallyHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagsson

Det är helt korrekt. EG-domstolen (finns ingen EU-domstol) tolkar EG-rätten åt de nationella domstolarna (som begär sk förhandsbesked om oklarhet råder om hur EG-rätten ska tolkas) Privatpersoner och juridiska personer kan inte överklaga nationella beslut till EG-domstolen.
Citera
2008-02-12, 22:32
Medlem
Domen riskerar att urholka hela rättsväsendet.
Citera
2008-02-12, 22:39
Bannlyst
VALPEN: Förklara hur det skulle urholka hela rättsväsendet???

Tito hamnar kanske på Skogome för exempel, han som klagar på allt, rakhyvlar, äter inte svensk mat m.m nu skall han gå i KVS kläder, och var fan skall han öva om nu orkar det.

Ja han får det fasen mig inte lätt, han är bränd!
Citera
2008-02-12, 22:40
Medlem
finde3213s avatar
Vänta nu
Om inte jag minns fel så finns det väl en EG-domstol och en Europadomstol. Dessa två behandlar väl helt olika saker antar jag.

Tito kan väl klaga till Eu och säga att han tycker rättsäkerheten har brustit i hans fall. Och då blir fallet istället Beltran vs Sverige istället för Tito vs Barnflickan. Om de väljar att ta upp fallet vill säga.

Eller är jag helt fel ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in