Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-29, 15:06
Bannlyst
Innan jag åkte utomlands var jag rädd för sjukdomen. Hur som helst var jag i Spanien.
Det var en hund som inte var vild som kan ha slickat mig lite lätt på benet, då hunden gick nära runt vårat bord där vi satt. Men jag kände inte att hunden slickade eller rev mig. När jag kollade på toaletten var jag lite blött längst ner på högra benet. Men det kan ha och göra med att jag tvättade händerna och de var väldigt blötta när jag undersökte benet och det kan då ha droppat vatten på dem.
Men huden var inte skadad vad jag kunde se, men en liten grej var att jag tog en pappersbit och kände var jag blött på benet, men drog med den jätte lätt. Är rädd i efterhand för att huden kan ha skadats av det.
Det är nu ca 1 vecka sedan det hände.
Men Spanien är rabiesfritt idag sedan 2013 med en hund som hade varit ifrån Marocko. Sedan ett fall sedan 1978 om jag inte minns fel.
Men jag tror det blir svårt att få vaccin för detta nu i Sverige om jag säger detta.
Citera
2018-06-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Innan jag åkte utomlands var jag rädd för sjukdomen. Hur som helst var jag i Spanien.
Det var en hund som inte var vild som kan ha slickat mig lite lätt på benet, då hunden gick nära runt vårat bord där vi satt. Men jag kände inte att hunden slickade eller rev mig. När jag kollade på toaletten var jag lite blött längst ner på högra benet. Men det kan ha och göra med att jag tvättade händerna och de var väldigt blötta när jag undersökte benet och det kan då ha droppat vatten på dem.
Men huden var inte skadad vad jag kunde se, men en liten grej var att jag tog en pappersbit och kände var jag blött på benet, men drog med den jätte lätt. Är rädd i efterhand för att huden kan ha skadats av det.
Men Spanien är rabiesfritt idag sedan 2013 med en hund som hade varit ifrån Marocko. Sedan ett fall sedan 1978 om jag inte minns fel.
Men jag tror det blir svårt att få vaccin för detta nu i Sverige om jag säger detta.

Finns det vaccin mot rabies?
Citera
2018-06-29, 15:21
Medlem
Citat:
Men Spanien är rabiesfritt idag sedan 2013 med en hund som mhade varit ifrån Marocko. Sedan ett fall sedan 1978 om jag inte minns fel.

Är du inte vaccinerad sedan innan är det väldigt bråttom nu om du fått Rabies. Sen är det sanslösts osannolikt att du skulle fått i och med hur det gick till och på grund av landet du va i.

In unvaccinated humans, rabies is almost always fatal after neurological symptoms have developed. Vaccination after exposure, PEP, is highly successful in preventing the disease if administered promptly, in general within 6 days of infection. Begun with little or no delay, PEP is 100% effective against rabies.
Rabies - Wikipedia
Citera
2018-06-29, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PaoChao
Är du inte vaccinerad sedan innan är det ändå kört nu om du fått Rabies.

In unvaccinated humans, rabies is almost always fatal after neurological symptoms have developed. Vaccination after exposure, PEP, is highly successful in preventing the disease if administered promptly, in general within 6 days of infection. Begun with little or no delay, PEP is 100% effective against rabies.
Rabies - Wikipedia
Står 8 dagar på en annan sida. Har gått 6-7 dagar.
Citera
2018-06-29, 15:30
Medlem
(FB) Alltså alla prionsjukdomar som finns där ute är ni inte rädda?
(FB) google har "förstört" min hjärna
(FB) Cystisk fibros, bör man vara orolig?
(FB) Har börjat tappa saker jag håller i...
(FB) När OCD:n fuckar med en som mest
(FB) Kan de vara en restriktiv lungsjukdom jag har?

Om du tittar på dina gamla trådar ser du något mönster?
Citera
2018-06-29, 16:32
Medlem
Ah, den gamla rabiesnojan, det var ett tag sen!

Hade själv rabiesnojan för ett tag sen
(Fladdermöss med EBLV2 antikroppar hittade.)

Dödsångest och placebosymptom och googlande in i vansinne.

Problemet med rabiesnojan är att man inte kan ”känna efter” utan är det rabies så är det kört. Det är det som är det jävliga med viruset.
Hade du fått nojan av en hund i sverige hade du kunnat vänta ut hundens död (10 dagar max) lever hunden efter det så har du inte rabies.
Den andra grejen är att man är helt själv i sin ångest som bara växer. Och INGEN kan veta till 100% om det är rabies. Och NÄR man väl vet så är det för sent. Vad säger dom då?
-förlåt...typ.
Men jag dör. Jag har 100% av risken. Mikroskopisk risk men en absolut och hänsynslös konsekvens.

Jag förstår din ångest till 100% och vill därför hjälpa dig genom att dela med mig om vad jag gjorde och kände.

Jag ringde smittskyddsinstitutet typ 3 gånger och blev vidarekopplad till olika personer. Till sist hamnade jag hos en expert på området som bedyrade mig att jag inte hade fått rabies och att man ser tydligt på ett djur som har sjukdomen. Samt att ett slick TEORETISKT sätt kan innebära överföring men att det måste vara ett bett oxh att du måste blöda ur såret, alltså så öppet för att få in smitta. Som vid ett bett/hugg. Dessutom så dyker rabies inte bara upp utan fler djur måste ha blivit sjuka och ha dött innan denna ”smittade” individ.

Tror du att jag blev lugn av det?
-aldrig.

Så jag ringde närmste sjukhus kanske tre gånger eller något och frågade och egentligen bara lättade på hjärtat. Till slut sa hon att det kanske var bättre om jag bara tog vaccinet ändå för att få själaro.
Sagt och gjort så var det det jag gjorde. Fick prata med en läkare som kollade att allt stod rätt till i knoppen vilket det gjorde. Jag jade så bra koll på sjukdomen vid det laget att han sa att han inte kunde övertala mig för att mina argument var korrekta, om än absurda.

4 sprutor senare och 5000 fattigare så var jag fri från ångest.
Fattade själv hur dumt det var efter första sprutan som jag fick direkt men wow vilken känsla av frihet det gav mig. Var helt euforisk efter. Livet tillbaka liksom.

Jag jade självklart inte rabies men just då kändes det så verkligt.

Jag är varken hypokondriker eller har några andra psykiska problem.
Jag har ett välbetalt kvalificerat jobb, hyffsat bra med pengar. Villa volvo vovve du vet så jag är ingen tokstolle eller knarkarn eller något. Rabiesnojan drabbar vem som helst! 😁

Du har tre val

1. Ta kampen med din noja och vänta ut det
2. Se om du har någon bekant slm är kvar som kanske kan gå tillbaka och kolla om hunden är kvar, efter 10 dagar så är du grön och då avbryter man ofta post-expositionsprofylaxen.
3. Ta den lätta vägen ut, köp vaccinet och ta det.

Juste jag tog även ut en extra livförsäkring för småttingarna😂

Simma lungt nu och du har INTE rabies.

Btw, sjukt lågt av er om ni börjar dryga er nu om min historia när jag blottar strupen för att hjälpa en medmänniska som antagligen mår väldigt dåligt just nu. Hoppas att det ger ett gott skratt iaf😂 Alla människor har sina grejer för sig, här är min...och TS
Citera
2018-06-29, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mamaikram
Ah, den gamla rabiesnojan, det var ett tag sen!

Hade själv rabiesnojan för ett tag sen
(Fladdermöss med EBLV2 antikroppar hittade.)

Dödsångest och placebosymptom och googlande in i vansinne.

Problemet med rabiesnojan är att man inte kan ”känna efter” utan är det rabies så är det kört. Det är det som är det jävliga med viruset.
Hade du fått nojan av en hund i sverige hade du kunnat vänta ut hundens död (10 dagar max) lever hunden efter det så har du inte rabies.
Den andra grejen är att man är helt själv i sin ångest som bara växer. Och INGEN kan veta till 100% om det är rabies. Och NÄR man väl vet så är det för sent. Vad säger dom då?
-förlåt...typ.
Men jag dör. Jag har 100% av risken. Mikroskopisk risk men en absolut och hänsynslös konsekvens.

Jag förstår din ångest till 100% och vill därför hjälpa dig genom att dela med mig om vad jag gjorde och kände.

Jag ringde smittskyddsinstitutet typ 3 gånger och blev vidarekopplad till olika personer. Till sist hamnade jag hos en expert på området som bedyrade mig att jag inte hade fått rabies och att man ser tydligt på ett djur som har sjukdomen. Samt att ett slick TEORETISKT sätt kan innebära överföring men att det måste vara ett bett oxh att du måste blöda ur såret, alltså så öppet för att få in smitta. Som vid ett bett/hugg. Dessutom så dyker rabies inte bara upp utan fler djur måste ha blivit sjuka och ha dött innan denna ”smittade” individ.

Tror du att jag blev lugn av det?
-aldrig.

Så jag ringde närmste sjukhus kanske tre gånger eller något och frågade och egentligen bara lättade på hjärtat. Till slut sa hon att det kanske var bättre om jag bara tog vaccinet ändå för att få själaro.
Sagt och gjort så var det det jag gjorde. Fick prata med en läkare som kollade att allt stod rätt till i knoppen vilket det gjorde. Jag jade så bra koll på sjukdomen vid det laget att han sa att han inte kunde övertala mig för att mina argument var korrekta, om än absurda.

4 sprutor senare och 5000 fattigare så var jag fri från ångest.
Fattade själv hur dumt det var efter första sprutan som jag fick direkt men wow vilken känsla av frihet det gav mig. Var helt euforisk efter. Livet tillbaka liksom.

Jag jade självklart inte rabies men just då kändes det så verkligt.

Jag är varken hypokondriker eller har några andra psykiska problem.
Jag har ett välbetalt kvalificerat jobb, hyffsat bra med pengar. Villa volvo vovve du vet så jag är ingen tokstolle eller knarkarn eller något. Rabiesnojan drabbar vem som helst! 😁

Du har tre val

1. Ta kampen med din noja och vänta ut det
2. Se om du har någon bekant slm är kvar som kanske kan gå tillbaka och kolla om hunden är kvar, efter 10 dagar så är du grön och då avbryter man ofta post-expositionsprofylaxen.
3. Ta den lätta vägen ut, köp vaccinet och ta det.

Juste jag tog även ut en extra livförsäkring för småttingarna😂

Simma lungt nu och du har INTE rabies.

Btw, sjukt lågt av er om ni börjar dryga er nu om min historia när jag blottar strupen för att hjälpa en medmänniska som antagligen mår väldigt dåligt just nu. Hoppas att det ger ett gott skratt iaf😂 Alla människor har sina grejer för sig, här är min...och TS
Tack för svaret.
Åkte tidigare idag till akuten och dem sa att jag kunde vara lugn. Känner mig faktiskt mer lugn nu.

Men vaccin hur länge efter kan man ta det, innan det inte ger någon effekt?
Update: Enligt who om man bara ha blivit slickad på huden ska man inte behöva vaccinera sig. Däremot om det sker vid sår eller slemhinna.
Senast redigerad av Marcop0lo 2018-06-29 kl. 17:51.
Citera
2018-06-29, 17:51
Medlem
Tills symptom uppstår. Då är det för sent.
Citera
2018-06-29, 18:31
Medlem
Citat:

Alltså en hund slickar/dreglar inte så pass mycket så att det är blött ett tag efteråt 😉 Om hunden gick loss med att slicka på ditt ben så hade du märkt av det. Plus att Spanien är ingen rabiesland, tror det finns i norra Spanien men är inte hundra. Men som du själv så klokt påpekade så hade du ingen sår på benet. Sjukdomar går inte igenom hud. Tagga ned och njut av livet, hellre rabies än att gå runt och oroa sej för då är man ändå förlorad om du förstår min poäng.
Citera
2018-07-03, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mamaikram
Tills symptom uppstår. Då är det för sent.
Frågade de sa att det var för sent för att vaccinera sig, men att jag inte behövde vara orolig.
Senast redigerad av Marcop0lo 2018-07-03 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in