Citat:
Ursprungligen postat av
Marcop0lo
Innan jag åkte utomlands var jag rädd för sjukdomen. Hur som helst var jag i Spanien.
Det var en hund som inte var vild som kan ha slickat mig lite lätt på benet, då hunden gick nära runt vårat bord där vi satt. Men jag kände inte att hunden slickade eller rev mig. När jag kollade på toaletten var jag lite blött längst ner på högra benet. Men det kan ha och göra med att jag tvättade händerna och de var väldigt blötta när jag undersökte benet och det kan då ha droppat vatten på dem.
Men huden var inte skadad vad jag kunde se, men en liten grej var att jag tog en pappersbit och kände var jag blött på benet, men drog med den jätte lätt. Är rädd i efterhand för att huden kan ha skadats av det.
Det är nu ca 1 vecka sedan det hände.
Men Spanien är rabiesfritt idag sedan 2013 med en hund som mhade varit ifrån Marocko. Sedan ett fall sedan 1978 om jag inte minns fel.
Men jag tror det blir svårt att få vaccin för detta nu i Sverige om jag säger detta.
Är du inte vaccinerad sedan innan är det väldigt bråttom nu om du fått Rabies. Sen är det sanslösts osannolikt att du skulle fått i och med hur det gick till och på grund av landet du va i.
In unvaccinated humans, rabies is almost always fatal after neurological symptoms have developed. Vaccination after exposure, PEP, is highly successful in preventing the disease if administered promptly, in general within 6 days of infection. Begun with little or no delay, PEP is 100% effective against rabies.
Rabies - Wikipedia