Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-30, 14:45
Medlem
Denoms avatar
Finns många ställen öppna i Stockholm nu, speciellt i sommarvärmen. Allt från StikkiNikki som har flera ställen och kanske inte är lika personligt som King Scoopa eller något annat litet ställe med varierande kvaliteter därefter. Jag har inte hunnit prova mig fram så mycket riktigt än, så vad finns det för tips och tankar om Stockholms bästa glassbar?

Helst ska det ju vara egengjord glass på plats anser jag.
Senast redigerad av Denom 2018-06-30 kl. 15:08.
Citera
2018-06-30, 15:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Finns många ställen öppna i Stockholm nu, speciellt i sommarvärmen. Allt från StikkiNikki som har flera ställen och kanske inte är lika personligt som King Scoopa eller något annat litet ställe med varierande kvaliteter därefter. Jag har inte hunnit prova mig fram så mycket riktigt än, så vad finns det för tips och tankar om Stockholms bästa glassbar?

Helst ska det ju vara egengjord glass på plats anser jag.

Gelato Scarfo i Alvik. Utklassning.
Citera
2018-06-30, 16:59
Medlem
Millediablos avatar
Fryst, Kungsholmsstrand 67 är i mitt tycke ofta bättre än Scarfo. Det beror lite på vilka smaker man gillar.
Citera
2018-06-30, 22:36
Medlem
Denoms avatar
Okej, gick förbi A.H. Glassbar idag vilket var helt okej, har inte hunnit prova mycket annat än så svårt att avgöra även om jag tyckte smakerna var ganska bra (hasselnöt och smörkola).
Citera
2018-07-01, 17:21
Medlem
Andersdamaans avatar
Gelato Scarfó i Ålsten (Bromma) säger jag, och det beror inte på några lokalpatriotiska skäl!
http://scarfo.se/
Det nyetablerade G&C på Brommaplan är bra dem med, fast har inte riktigt hunnit fått in rutinerna än. Kortare köer än hos Scarfó väger dock upp en del!
https://sv-se.facebook.com/GochC.Brommaplan/
Citera
2018-07-01, 22:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Gelato Scarfo i Alvik. Utklassning.

Varit där idag och testat, suveränt trots lång kö. Riktigt god glass med bra smak.
Citera
2018-07-02, 14:22
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Varit där idag och testat, suveränt trots lång kö. Riktigt god glass med bra smak.
En grymt bra glasseria! Nästa gång så kan du testa deras "Granita" (Isglass/sorbet gjord på bla citronjuice och rörsocker) grymt gott och läskande när det är varmt ute, speciellt om man ber att få ett par droppar limoncello slagna över kreationen!
Citera
2018-07-02, 19:21
Medlem
dankars avatar
Den bästa glassen jag har ätit i Stockholm var på Snö på Kvarnholmen. Vann SM i glass för 1-2 år sedan med sin gurka-mynta glass och helvete vad god den är. Många andra okonventionella smaker som verkligen funkar, de har en med dragon som är bra och en med basilika. Finns även "vanlig glass" så allt är inte utflippat men jag rekommenderar alla att prova något annorlunda.

Kan även slå ett slag för La Venezia vid Rosenlundsparken på söder. Inga ovanlig smaker/kombinationer som på Snö men ändå väldigt bra glass.
Citera
2018-07-04, 09:12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Fryst, Kungsholmsstrand 67 är i mitt tycke ofta bättre än Scarfo. Det beror lite på vilka smaker man gillar.

Jag gillar också Fryst. Gillar också Kungsholmens glassfabrik på Pipersgatan. Är väl i lokalerna som tidigare hyste kända Pipers glass om jag minns rätt. Riktigt bra är det i alla fall.
Citera
2018-07-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag gillar också Fryst. Gillar också Kungsholmens glassfabrik på Pipersgatan. Är väl i lokalerna som tidigare hyste kända Pipers glass om jag minns rätt. Riktigt bra är det i alla fall.

Har också varit på Pipersgatan och tycker det varit bra. Men några gånger har det varit riktigt lång kö.
Men är många som vill ha glass i värmen.
Citera
2018-07-08, 17:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nu har jag varit på Fryst, riktigt god glass som hade bra gräddig konsistens och tydliga smaker för både pistasch, choklad och hasselnöt. Var kö där när jag kom dit och personalen som jobbade i kassan var en aning virriga men annars bra ställe!
Citera
2018-07-08, 17:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Har också varit på Pipersgatan och tycker det varit bra. Men några gånger har det varit riktigt lång kö.
Men är många som vill ha glass i värmen.

Ja, det är ofta lång kö och rätt dyrt om jag minns rätt. Men gott.

Citat:
Nu har jag varit på Fryst, riktigt god glass som hade bra gräddig konsistens och tydliga smaker för både pistasch, choklad och hasselnöt. Var kö där när jag kom dit och personalen som jobbade i kassan var en aning virriga men annars bra ställe!

Fryst är bra, dock förstår jag mig inte alltid på öppettiderna utan det har varit stängt flera gånger när jag har gått förbi på vardagseftermiddagar. Det är lite tråkigt, det har varit mycket folk i rörelse så jag tror att de hade vunnit på att ha öppet då. Nu när det är semestertider kanske de har utökat.

En annan som är bra, men som är på andra sidan Kungsholmen, på Norr Mälarstrand ungefär vid Preem-macken, är Nonnas gelato. Jag gillar deras lakritsglass skarpt. De har en fast kiosk där med en uteservering i skuggan, inte alls dumt om man är på promenad i värmen.
http://www.nonnas.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in