• 1
  • 2
2018-07-19, 11:32
Medlem
adamnows avatar
Hur pass vanligt är det att låna mer än själva bostadsrätten kostar?

Bostadsrätten kostar 1,7 miljoner, men man lånar 1,8 för att kunna köpa nya möbler och lite annat.

Kommer banken att vilja se exakt pris på bostadsrätten, kommer de ha invändningar att lånet endast skall vara till bostadsrätten och att man bör ta annat lån för andra utgifter?
Citera
2018-07-19, 11:35
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adamnow

Bostadsrätten kostar 1,7 miljoner, men man lånar 1,8 för att kunna köpa nya möbler och lite annat.

Kommer banken att vilja se exakt pris på bostadsrätten, kommer de ha invändningar att lånet endast skall vara till bostadsrätten och att man bör ta annat lån för andra utgifter?

Du måste ju ha 15% som egen insats så du får ju inte ens låna 1,7 till att börja med, snarare runt 1,445 miljoner. Men du kan ju alltid fråga. Vanligtvis kan du väl ta något privatlån till högre ränta vid sidan om antar jag.
Citera
2018-07-19, 11:38
Medlem
adamnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Du måste ju ha 15% som egen insats

Ja självklart, uttryckte mig slarvigt. Men du förstår principen.

Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Men du kan ju alltid fråga. Vanligtvis kan du väl ta något privatlån till högre ränta vid sidan om antar jag.

Det är just det jag vill undvika
Citera
2018-07-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ja självklart, uttryckte mig slarvigt. Men du förstår principen.

Det är just det jag vill undvika
Det är i princip omöjligt...
Citera
2018-07-19, 12:39
Medlem
Om du pratar med banken och säger att du ska köpa bostadsrätten för 1,7 och "renovera" den för 100 000kr, då kan det nog gå.

Jag köpte hus för några år sedan och skulle renovera och baka in det i bostadslånet, det var inga problem alls. Dock hade jag typ 25% i kontantinsats så det kan vara avgörande.

Men prata med banken!
Citera
2018-07-19, 12:51
Medlem
Denoms avatar
Renoveringslån är ett blancolån tills du fått en mäklare på plats som kan värdera lägenheten till ett högre pris än tidigare varpå du kan omförhandla bostadslånet med banken.
Citera
2018-07-19, 12:54
Medlem
Katzyns avatar
Ja de gånger jag har köpt har banken kollat på annonsen/objektet och förstås då vad det säljs för, liksom att man har kontakt genom mäklaren när köpet genomförs.

Spontant vore ju banken bra jävla dumma om de lånade ut pengar som "bostadslån" med den räntan utan att kolla att objektet faktiskt är värt den summan. Men teoretiskt är det väl möjligt om du lyckas få tag på en riktigt slapp och nerknarkad bankman, eller om nämnda bankman är din svåger...
Citera
2018-07-19, 13:05
Medlem
Men det är ju inte ovanligt att höja sitt bolån för andra utgifter, allt eftersom värdet ökat.

Om man nu teoretiskt i detta fall skulle kunna påvisa att affären inte är marknadsmässig, t.ex via en släkting eller så, borde det fungera.
Citera
2018-07-19, 13:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Bostadsrätten är ju bankens säkerhet så du kan ju inte låna på mer än den kostar/är värd.

Omvärdering efter renovering är en annan sak. Då kan du möjligen öka på lånet.
Citera
2018-07-19, 14:30
Medlem
borrizs avatar
Kontakta en mäklare som värderar din lägenhet en tid efter att du har köpt den.
Anser mäklaren att lägenheten ökat i värde så kan du gå till banken och belåna värdehöjningen.
Säger mäklaren att lägenheten inte stigit i värde, så kontaktar du en annan kompetentare mäklare!
Citera
2018-07-19, 16:32
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Men det är ju inte ovanligt att höja sitt bolån för andra utgifter, allt eftersom värdet ökat.

Om man nu teoretiskt i detta fall skulle kunna påvisa att affären inte är marknadsmässig, t.ex via en släkting eller så, borde det fungera.

Du måste fortfarande få en opartisk värdering, eftersom TS verkar köpa till marknadspris så lär det bli knepigt. Sen som borriz skriver är det väl inte omöjligt att shoppa runt lite bland mäklarna och få någon av dem att skriva på en gynnsam värdering... Men då bör man antagligen vänta ett tag efter köpet.
Citera
2018-07-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Du måste fortfarande få en opartisk värdering, eftersom TS verkar köpa till marknadspris så lär det bli knepigt. Sen som borriz skriver är det väl inte omöjligt att shoppa runt lite bland mäklarna och få någon av dem att skriva på en gynnsam värdering... Men då bör man antagligen vänta ett tag efter köpet.

Ja, det var ju bara ett teoretisk resonemang. Värderingen lär ju behövas om det inte är uppenbart under marknadspris (med tillhörande förklaring för varför så sker).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in