2018-07-22, 17:18
Medlem
Fris avatar
Har var och en av de 29 riksdagsvalkretsarna en egen valsedel per parti, med kandidater som r folkbokfrda dr? Eller finns det en nationell riksdagsvalsedel som man kan anvnda oavsett i vilken riksdagsvalkrets man rstar?
Senast redigerad av Fri 2018-07-22 kl. 17:34.
Citera
2018-07-22, 17:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Har var och en av de 29 riksdagsvalkretsarna en egen valsedel per parti, med kandidater som r folkbokfrda dr? Eller finns det en nationell riksdagsvalsedel som man kan anvnda oavsett i vilken riksdagsvalkrets man rstar i?

Afs kommer bara att ha en lista. Om Sd brjar med flera s r skert de 30 frsta namnen lika p alla de olika sedlarna. Gr kanske att kolla p valmyndighetens hemsida dr finns alla valsedlar. Men jag tnker inte gra det nu du fr leta sjlv.
Citera
2018-07-22, 17:35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Afs kommer bara att ha en lista. Om Sd brjar med flera s r skert de 30 frsta namnen lika p alla de olika sedlarna. Gr kanske att kolla p valmyndighetens hemsida dr finns alla valsedlar. Men jag tnker inte gra det nu du fr leta sjlv.
S ett parti kan vlja huruvida det vill ha valkretsvisa valsedlar, eller en enda nationell? Jag trodde att riksdagskandidater bara kunde vljas i sin egen valkrets. Det har vl hnt att enskilda ngorlunda knda politiker inte blivit valda fr att de ftt fr f lokala rster.
Citera
2018-07-22, 17:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
S ett parti kan vlja huruvida det vill ha valkretsvisa valsedlar, eller en enda nationell? Jag trodde att riksdagskandidater bara kunde vljas i sin egen valkrets. Det har vl hnt att enskilda ngorlunda knda politiker inte blivit valda fr att de ftt fr f lokala rster.

Det har hnt med det r partiet som gjort ett misstag i s fall.
Citera
2018-07-22, 17:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

De kan ha ndar reglerna fr att inte partiledaren ska ka ut. Det var mer viktigt tidigare att stta partiledaren i en stor och rtt valkrets.
Citera
2018-07-23, 14:22
Medlem
Schweinmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De kan ha ndar reglerna fr att inte partiledaren ska ka ut. Det var mer viktigt tidigare att stta partiledaren i en stor och rtt valkrets.

Ja, frr kunde man st i en valkrets. Nu har t.ex. KD Ebba Busch Thor som etta p alla listor, trots att hon r skriven i Uppsala. Det r dligt fr parlamentarismen.
Citera
2018-07-23, 15:23
Medlem
KD har en tradition, att bde ha en rikslista och lokala. Det gr tillbaka till Alf Svenssons tid.
De flesta kd vljare rstade d p listan med Alf i toppen. P det viset slapp man f in en del extrema lokala kandidater, kreationister , livets ord etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in