Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Jag tycker du gör en konstig bedömning. Mannen ifråga tog ju tag i pipan. Där och då uppstår en mycket allvarlig nödvärnssituation. Den är solklar.
Ja, naturligtvis. Vid det tillfället är situationen så allvarlig att dödligt våld är nödvändigt. Försöker den som attackerar få tag i vapnet så måste man förutsätta att det kan användas mot en själv.
Vad jag säger är att han med vapnet kunde gjort mer för att inte hamna i en situation där den som attackerade kunde ta tag i pipan.
Vid tillfället den som attackerade tog tag i pipan var det för sent. Då är det rätt att skjuta även medvetet. Dock tycker jag nog att det är den med vapnets ansvar om en kula går av även om någon tar tag i pipan. Fingret på avtryckaren har man när man är beredd att skjuta.
Han med vapnet kunde gjort mer för att undvika att hamna i en situation där gärningsmannen kunde få tag på pipan så att den allvarliga situationen uppstod. Nu verkar han istället nästan inte gjort någonting. Inte låst ytterdörren, inte ringt polisen, inte backat, osv.
Hade han försökt göra allt för att undvika en situation med tumult där vapen är inblandat men den som attackerade ändå lyckades komma åt honom så får han skjuta medvetet.
Så allt jag säger är att den med vapnet borde, enligt lagen, gjort mer för att inte hamna i en sådan situation. Med det sagt så tycker jag inte han gjorde något direkt moraliskt fel. Det är lagen som är dålig då den säger att den som blir attackerad måste göra så mycket för att undvika att använda självförsvar.
Så det är ingen rättsskandal på så sätt att domslutet på något sätt inte är enligt hur lagen ser ut. Det är däremot en skandal att man i princip måste springa iväg och låsa in sig istället för att slå tillbaka.