Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Hade det inte varit mer rättskandal ifall domstolen dömde lite efter godtycke istället för att gå på vad lagen faktiskt säger? Det skulle iaf jag tyckar var en rättskandal iaf.
Det beror från fall till fall, men i detta fall så hade jag svarat absolut inte, det tycker jag inte. Så länge det följer våra värderingar i Sverige (och då menar jag inte de extrema religiösa värderingar).
Om man nu ska följa lagboken till punkt och pricka och aldrig någonsin sätta sig in i vad gärningsmannen (som i detta fallet är brottsoffret) måste ha känt så måste vi till förändring i lagboken.
Vi måste kunna få försvara oss när vi blir utsatta för brott hemma, utan att åka dit på det.
Och då är det vissa som tänker att det kan användas på fel sätt, ja...
Vi kanske kan ändra till att man får försvara sig med dödligt våld om man får inbrott medans man är hemma och inbrottstjuven hotar en, och vi ändrar det till att man får använda sig utav dödligt våld utan att åka dit på det.
MEN finns minsta misstanke om att det hela är iscensatt för att man ska kunna ta livet utav någon hemma hos en själv och sedan skylla på att det var ett inbrott, då gäller inte den lagen längre. Eller något liknande.
Någonting måste i alla fall ändras och dem som skriver lagarna måste agera nu, för man ska fan kunna få försvara sig när man är hemma utan att nödvärnsrätten blir indragen.