2020-04-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag vet, jag har också läst. Det förändrar inte den senare situationen där galningen skjuts mer än att motivet att skada den som sköt är mer uppenbart, vilket jag skrev var sannolikt. Det borde även ha inneburit att polis kontaktades och att dörrar låstes.

"Orsaken" till skottet är att de båda befinner sig i en situation med ett skjutfärdigt vapen där man har fingret på avtryckaren i tumult. Hade mannen med vapnet låst ytterdörren, ringt polisen, låst in sig på toa, backat undan osv. för att försökt undvika att hamna i en situation där denna risken finns så hade det varit en annan sak.

Missförstå mig inte, man ska få skjuta folk i nödvärn, men man ska åtminstone göra rimliga försök att undvika att hamna i en sådan situation.
Satan så dum du är.

Har båda vapen och ena låser in sig på toa, då är det bara skjuta han genom toadörren eller väggen.

Det bästa är alltid att skjuta först och oskadliggöra. Hellre det än att själv bli mördad men.
Citera
2020-04-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Ja det är motiverat att ladda et gevär och försvara sitt liv och sin familj mot en inkräktare.

Nu var det dock inte så att varken hans liv var speciellt hotat vad jag kan se, isht inte när han gjorde det han dömdes för. Nödvärnsrätten gäller ju enbart mot omedelbart överhängande hot.
Citera
2020-04-28, 10:01
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Hade det inte varit mer rättskandal ifall domstolen dömde lite efter godtycke istället för att gå på vad lagen faktiskt säger? Det skulle iaf jag tyckar var en rättskandal iaf.

Det beror från fall till fall, men i detta fall så hade jag svarat absolut inte, det tycker jag inte. Så länge det följer våra värderingar i Sverige (och då menar jag inte de extrema religiösa värderingar).

Om man nu ska följa lagboken till punkt och pricka och aldrig någonsin sätta sig in i vad gärningsmannen (som i detta fallet är brottsoffret) måste ha känt så måste vi till förändring i lagboken.
Vi måste kunna få försvara oss när vi blir utsatta för brott hemma, utan att åka dit på det.

Och då är det vissa som tänker att det kan användas på fel sätt, ja...
Vi kanske kan ändra till att man får försvara sig med dödligt våld om man får inbrott medans man är hemma och inbrottstjuven hotar en, och vi ändrar det till att man får använda sig utav dödligt våld utan att åka dit på det.
MEN finns minsta misstanke om att det hela är iscensatt för att man ska kunna ta livet utav någon hemma hos en själv och sedan skylla på att det var ett inbrott, då gäller inte den lagen längre. Eller något liknande.

Någonting måste i alla fall ändras och dem som skriver lagarna måste agera nu, för man ska fan kunna få försvara sig när man är hemma utan att nödvärnsrätten blir indragen.
Citera
2020-04-28, 10:04
Medlem
Citat:
Ja, och? Det var ju inte det som var frågan här. Frågan var att det skulle vara ursäktligt att ladda geväret och rikta det mot inkräktaren med ursäkten att han senare skulle ta tag i gevärspipan och att det i sin tur kanske skulle vara i syfte att använda geväret mot en.
Men det är ju en ickefråga. Bara det faktum att han tagit sig in i en annans hem borde vara tillräckligt för att dödligt våld ska vara berättigat. Hemma hos mig så hade han inte ens kommit så nära att han kunde greppa geväret, det kan jag lova.
Citera
2020-04-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Det beror från fall till fall, men i detta fall så hade jag svarat absolut inte, det tycker jag inte. Så länge det följer våra värderingar i Sverige (och då menar jag inte de extrema religiösa värderingar).

Nu är det ju domstolen som avgör och då skulle det i så fall vara nämndens värderingar som skulle gälla? Då kan man få såna här domar. Men du kanske inte tycker det var en rättskandal?

Citat:
Om man nu ska följa lagboken till punkt och pricka och aldrig någonsin sätta sig in i vad gärningsmannen (som i detta fallet är brottsoffret) måste ha känt så måste vi till förändring i lagboken.

Man tar hänsyn till vad den åtalade har känt, men det måste finnas fog för uppfattningen att han var hotad och det uppfattade hotet måste alltjämnt vara allvarligt nog för att motivera det värn han tagit till.

Frågan var dock inte om lagen är rätt formulerad utan om domen var i enlighet till lagen så som domar skall avkunnas.
Citera
2020-04-28, 10:09
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det är väldig hårt straff för att försvara sej emot den typen av kriminella. Hade han skjutit varningsskott först, så hade kanske blivit frikänd. Antar att älgstudsaren är som ett gevär m/96 , man måste göra mantelrörelse efter varje skott.
Jag tror att om han ringde 112 och sköt varningsskott först så hade han blivit frikänd. Hade han dessutom gått in i huset och låst dörren så hade det varit fritt fram att skjuta ihjäl knarkaren när han bröt sig in.

Den lindriga domen pekar på att domstolarna inte tar det så allvarligt. Blev han av med vapenlicensen?
Citera
2020-04-28, 10:10
Medlem
Headons avatar
Har mycket svårt att förstå de folk som tycker domen är bra och rimlig.

Har en knarkare tidigare under dagen gjort intrång och misshandlat sambon, för att senare komma tillbaka och göra intrång igen är det väl inte alltflr svårt att inse att situationen kan anses som hotfull och till och med livshotande?

Några tycker att han skulle ha ringt polisen och låst in sig i badrummet. Ok, hur långt skulle det ta för polisen att rycka ut? Hur vet han att knarkaren inte har för avsikt att skada eller döda honom? Hur vet han att knarkaren inte är beväpnad?

Bedrövlig dom av bedrövliga domstolar i ett bedrövligt land med en bedrövlig justitieminister.
Citera
2020-04-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gretasgodeman
Men det är ju en ickefråga. Bara det faktum att han tagit sig in i en annans hem borde vara tillräckligt för att dödligt våld ska vara berättigat. Hemma hos mig så hade han inte ens kommit så nära att han kunde greppa geväret, det kan jag lova.

Nej, det är i högsta grad en fråga då det var ju det faktum att offret tog tag i gevärspipan som skulle utgöra grunden till nödvärnet enligt "Cowboyhatten".
Citera
2020-04-28, 10:12
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Nu är det ju domstolen som avgör och då skulle det i så fall vara nämndens värderingar som skulle gälla? Då kan man få såna här domar. Men du kanske inte tycker det var en rättskandal?

Man tar hänsyn till vad den åtalade har känt, men det måste finnas fog för uppfattningen att han var hotad och det uppfattade hotet måste alltjämnt vara allvarligt nog för att motivera det värn han tagit till.

Frågan var dock inte om lagen är rätt formulerad utan om domen var i enlighet till lagen så som domar skall avkunnas.

Jo det tycker jag är en rättsskandal, för om du hade läst det jag skrev tidigare så kan godtyckliga domar slå fel.
"Önskar att vår domstol var lite mer lik den engelska samt amerikanska i vissa avseenden där dom dömer efter hjärta istället för lagen. Detta kan dock slå fel så klart."

Samt skrev jag att om vi ska kunna ha godtyckliga domstolar så ska det baseras på våra värderingar och inte några extrema religiösa värderingar likt den du länkade till.
Citera
2020-04-28, 10:12
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headon
Har mycket svårt att förstå de folk som tycker domen är bra och rimlig.

Har en knarkare tidigare under dagen gjort intrång och misshandlat sambon, för att senare komma tillbaka och göra intrång igen är det väl inte alltflr svårt att inse att situationen kan anses som hotfull och till och med livshotande?

Några tycker att han skulle ha ringt polisen och låst in sig i badrummet. Ok, hur långt skulle det ta för polisen att rycka ut? Hur vet han att knarkaren inte har för avsikt att skada eller döda honom? Hur vet han att knarkaren inte är beväpnad?

Bedrövlig dom av bedrövliga domstolar i ett bedrövligt land med en bedrövlig justitieminister.

ja precis, han bröt sig in bara på skoj.. fattar heller inte varför dom inte tar hänsyn till situationen.. utan allt går bara vad som står i lagboken.. bla bla du får inte använda övervåld eller försvara dig om ditt liv ens står på spel..
Citera
2020-04-28, 10:13
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Nu var det dock inte så att varken hans liv var speciellt hotat vad jag kan se, isht inte när han gjorde det han dömdes för. Nödvärnsrätten gäller ju enbart mot omedelbart överhängande hot.
Nu gissar du bara-hade han inte agerat hade han varit död idag.
Citera
2020-04-28, 10:15
Medlem
Lagerthas avatar
Hotet var ju uppenbart då knarkaren tidigare visat sig vara våldsam. Påverkade personer handlar dessutom inte rationellt och kan snabbt bli väldigt våldsamma. Om droghistoriken var känd så är detta faktum också ett hot.

Oavsett historik är det rimligt att 44-åringen upplever att hans liv är hotat. Finns han sambo i huset så är även hennes liv i fara. Det faktum att knarkaren olovligen tagit sig IN i huset borde ge 44-åringen rätt att använda nödvärn.

44-åringens advokat kan ha gjort bort sig genom att tillåta åklagaren att hitta hål i berättelsen. Alternativt är det katastrof och sänder EXTREMT tydliga signaler till medborgarna.

Det statliga kärnuppdraget är att skydda medborgarna från hot och att upprätthålla ordningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in