• 2
  • 3
2018-08-27, 20:03
Medlem
Verkar ju vara privat hyresvärd eftersom det bildats bostadsrättsförening, är din son skötsam tycker jag att ni tillsammans ska försöka prata med styrelsen.
Citera
2018-08-27, 20:07
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RicaTheCat
Förlåt allihopa.
Glömde nämna att det är en hyreslägenhet i en ombildad bostadsrättsförening.
Det gjordes för 3-4 år sedan.
Jag har bott här 7 år.
Klumpigt av mig att inte skriva det.

Det spelar ingen roll, hyreslagen gäller oavsett om det är en privat hyresvärd eller en kommunal dito.

Om hyresvärden inte låter dig överlåta så kommer du inte att få rätt om du vänder dig till hyresnämnden.
Citera
2018-08-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det spelar ingen roll, hyreslagen gäller oavsett om det är en privat hyresvärd eller en kommunal dito.

Om hyresvärden inte låter dig överlåta så kommer du inte att få rätt om du vänder dig till hyresnämnden.

Oki, men om värden ger mig godkännande.
Så är det ok även om inte min son bott/varit skriven här på flera år?

Eftersom det är en privatvärd så står de "ovanför" jordabalken?
Jag menar eftersom bostadsrättsföreningen äger "min" lägenhet?
Citera
2018-08-27, 20:40
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Din hyresvärd får låta vem som helst överta lägenheten.

En privat värd står inte ovanför någon lag, men de undantag som finns i jordabalken gäller när hyresvärden INTE ger samtycke till överlåtelse. Alltså, om din hyresvärd säger nej, så kan du gå till hyresnämden. Om hyresnämnden anser att det föreligger giltiga skäl till överlåtelse så trumfar det hyresvärdens nej och överlåtelse kan ske.

EDIT: sedan kan man förstås ha interna regler som hyresvärd, där man har bestämt att man inte överlåter om det inte föreligger skäl som regleras i jordabalken.
Citera
2018-08-27, 20:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har du frågat din hyresvärd vad han tycker?

Ej expert men vad jag vet så är det svårt om det finns en bostadskö, då måste den slavisk följas (om du inte är nyanländ förstååås ) så det är inte bara att överlåta, utan det är den som står först i kön som skall ha den.

"bostadskö, då måste den slavisk följas"

Nej, det stämmer inte.

Citat:

"Eftersom det är en privatvärd så står de "ovanför" jordabalken?
Jag menar eftersom bostadsrättsföreningen äger "min" lägenhet?"

Nej. Din hyresvärd är för dig en helt vanlig fastighetsägare ur juridisk synpunkt.

Bostadsrättsföreningar kan vara restriktiva med överlåtelser och byten eftersom en hyreslägenhet som blir ledig representerar ett stort värde för föreningen, om den kan ombildas till en bostadsrätt och säljas på marknaden.
Kolla med föreningen om de vill sälja lägenheten som bostadsrätt till dig, i dessa fall brukar hyresgästen få en rejäl rabatt, om du har problem med Kronofogden, då kan din son gå in som köpare i ditt ställe.
På det sättet får sonen tillgång till din lägenhet och ni kan göra en bra affär.
Senast redigerad av trottwell 2018-08-27 kl. 20:59.
Citera
2018-08-27, 20:57
Moderator
rotadents avatar
TS två trådar om samma sak sammanfogade. Använd befintlig tråd istället för att skapa fler trådar om samma sak.

//Mod
Citera
2018-08-27, 21:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Tror du har missförstått hur försäljning av lägenheter fungerar. När en bostadsrätt säljer en lägenhet är det 100% marknadspris som gäller. Det är en stor skillnad mellan att sälja en lägenhet som brf och att sälja 20-200 lägenheter som hyresvärd.
Min brf sålde precis (16 månader sedan) en lägenhet då hyresgästen behövde flytta till hem. Kan säga att den inte var billig, minst marknadspris om inte mer.

Det är du som har missförstått.

I ditt exempel var lägenheten tom, utan hyresgäst, bostadsrätten såldes på en öppen marknad.

I TS fall är lägenheten inte tom, det finns en hyresgäst, dvs TS, lägenheten kan inte säljas som bostadsrätt till högstbjudande på en öppen marknad, om BRF vill sälja TS lägenhet som bostadsrätt då finns det bara en köpare dvs TS, då brukar priset bli lägre än marknadspris.

Jag skriver "bostadsrätt" eftersom det inte är lägenheten som säljs, det är bostadsrätten, lägenheten ägs inte av den boende.

Du skriver "minst marknadspris om inte mer" om bostadsrätten har sålts till högstbjudande på en öppen marknad då är priset ett marknadspris, det är inte "om inte mer".
Senast redigerad av trottwell 2018-08-27 kl. 21:45.
Citera
2018-08-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är du som har missförstått.

I ditt exempel var lägenheten tom, utan hyresgäst, bostadsrätten såldes på en öppen marknad.

I TS fall är lägenheten inte tom, det finns en hyresgäst, dvs TS, lägenheten kan inte säljas som bostadsrätt till högstbjudande på en öppen marknad, om BRF vill sälja TS lägenhet som bostadsrätt då finns det bara en köpare dvs TS, då brukar priset bli lägre än marknadspris.

Jag skriver "bostadsrätt" eftersom det inte är lägenheten som säljs, det är bostadsrätten, lägenheten ägs inte av den boende.

Du skriver "minst marknadspris om inte mer" om bostadsrätten har sålts till högstbjudande på en öppen marknad då är priset ett marknadspris, det är inte "om inte mer".

Det är du som missförstår. När hyresgästen dör så blir hyreslägenheten tom.

Och visst håller med om din petitess ang "om in mer". Det var snabbt och klumpigt skrivet av mig.

Och angående BRF:s försäljning av lägenheten till hyresgästen så sker de inte då det generellt sett är en dålig affär då ränteläget är så dåligt som det är just nu. I.e hyresintäkten är bättre än räntan på eventuella pengar brf skulle få för lägenheten.
Senast redigerad av Macatho 2018-08-28 kl. 20:28.
Citera
2018-08-28, 21:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Det är du som missförstår. När hyresgästen dör så blir hyreslägenheten tom.

Och visst håller med om din petitess ang "om in mer". Det var snabbt och klumpigt skrivet av mig.

Och angående BRF:s försäljning av lägenheten till hyresgästen så sker de inte då det generellt sett är en dålig affär då ränteläget är så dåligt som det är just nu. I.e hyresintäkten är bättre än räntan på eventuella pengar brf skulle få för lägenheten.

Eller när hyresgästen flyttar till ett hem, som var fallet i ditt exempel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in